صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۱:۳۳
کد خبر: 8724
گزارشگر: 213
۷۴۹
۰
۰
۴
موضع گیری شدید مقتدی صدر از شلیک موشک به کردستان عراق

انتقاد تند مقامات عراقی از حمله به اربیل

انتقاد تند مقامات عراقی از حمله به اربیل
مقامات عالی دولت عراق و مقتدی صدر از حمله به اربیل عراق شدیدا انتقاد کردند.

به گزارش آسیانیوز، چندی پس از خواست صدر، وزارت خارجه عراق دست به احضار ایرج مسجدی، سفیر ایران، زد و خواهان توضیح شد.

در حالی که سپاه پاسداران مسئولیت آن حمله را به عهده گرفته است، دولت در مورد آن موضوعی اتخاذ نکرده است. سپاه می‌گوید که آن حمله علیه مرکزی اسرائیلی در اربیل بوده است، ولی مقامات اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق آن  را رد می‌کنند.

------------

بیشتر بخوانید

علت حمله سپاه پاسداران به اربیل
--------------------------------------------------------
در حالی که سپاه رسما حمله را به عهده گرفته است و برخی رسانه‌ها، مفصلا در مورد موشک‌های بالستیکی که از خاک ایران به اربیل شلیک شده‌اند گزارش داده‌اند، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نقش ایران را رد کرده است. محمود عباس‌زاده مشکینی گفت: «نمی‌شود این ادعا را تایید کرد که این حملات از ایران انجام شده است. اسرائیل باید علت ضرباتی که می‌خورد، در درون خودش جست‌وجو کند.»

صدر در توییتر نوشت:‌ «مقامات مربوطه بلافاصله به سازمان ملل و سفیر ایران یادداشت اعتراضی خواهند فرستاد.»

صدر همچنین از یک سو مخالف شدید اسرائیل و هرگونه احتمال عادی‌سازی روابط عراق با آن کشور است، و از سوی دیگر در هفته‌های اخیر دست به ائتلاف با حزب دموکرات کردستان عراق، حزب حاکم بر اقلیم، زده است که روابطی دیرینه و چند ده ساله با اسرائیل و سازمان اطلاعات آن کشور، موساد، دارد.

صدر که پیروز اصلی دو انتخابات قبلی پارلمانی در کشور بوده است، می‌کوشد تا در همکاری با حزب دموکرات کردستان عراق و احزاب نماینده جامعه سنی‌های عراق، دولتی تشکیل دهد که شامل احزاب نزدیک به جمهوری اسلامی ایران نشود.

در روزهای اخیر این احتمال مطرح شده است که در دولت جدید، نخست‌وزیری به یکی از اقوام صدر،‌ محمد جعفر صدر، سفیر کنونی عراق در بریتانیا، برسد.

صدر دیپلمات، پسر محمد باقر صدر، روحانی مشهور شیعه و بنیانگذار حزب «الدعوه» است. او سال‌ها است که در وزارت خارجه عراق کار می‌کند و پیش از آن، در سال ۲۰۱۰ به عنوان عضوی از ائتلاف «دولت قانون» نوری المالکی به مجلس انتخاب شد، اما بعد از چند ماه استعفا داد.

مقتدی صدر در واکنش به حمله ایران موضعی گرفت که هم مخالفت او را با تل‌آویو نشان دهد، و هم حمله را محکوم کند. او گفت: «ادعاهایی که در مورد مراکز اسرائیلی هست، باید در اسرع وقت مورد تحقیق قرار بگیرد. از این موضوع نباید برای زیر سوال بردن امنیت عراق استفاده کرد.»

صدر تاکید کرد: «ما تمامی حملاتی را که از خاک عراق علیه کشورهای همسایه انجام می‌شوند، محکوم می‌کنیم و در عین حال، هرگونه دخالت خارجی و حمله به خاک عراق و حق حاکمیت آن ‌را نیز محکوم می‌کنیم.»

او گفت، وارد کردن عراق به تخاصم سایر کشورها «پیشینه خطرناکی است که نباید تکرار شود.»

دولت اقلیم کردستان عراق مدعی است مرکزی که ایران به آن حمله کرده است، «غیرنظامی» و مسکونی است.

برهم صالح، رئیس‌ جمهوری عراق، نیز حمله به اربیل را حمله‌ای «تروریستی» خواند و گفت هدف از آن مخدوش کردن روند سیاسی تشکیل دولت جدید در آن کشور است. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، نیز با محکوم کردن آن حمله، هدف از آن ‌را «ایجاد ترس» خوانده بود.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، نیز با محکوم کردن آن حمله گفت: «ما در برابر بزدلان سر خم نمی‌کنیم. من حملات پیاپی امشب به اربیل را قویا محکوم می‌کنم و از شهروندان می‌خواهم به دستورالعمل‌های نیروهای امنیتی گوش فرادهند.»

حکیم الزمیلی، معاون اول مجلس عراق، نیز ضمن دیدار از مقر وزارت دفاع و دیدار با جمعه عناد، وزیر دفاع، و رئیس ستاد ارتش، خواهان حفظ امنیت کشور شد.

ترکیه نیز آن حمله را محکوم کرده است./

https://www.asianews.ir/u/5td
اخبار مرتبط
در حالی که پنتاگون در حال بررسی حمله گزارش شده در نزدیکی اربیل است، سپاه پاسداران اعلام کرد که دلیل حمله به اربیل عراق کشته شدن دو سپاهی در سوریه بوده است.
اوایل دهه شصت تا اواسط دهه هفتاد قرن گذشته میلادی که برابر است با دهه چهل و پنجاه خورشیدی در خاطر مردم ایران به عنوان یک دوران طلایی؛ خصوصا از حیث رشد اقتصادی، دیپلماسی سازنده و آزادی‌های اجتماعی به جا مانده است و اکثر ایرانیانی که در آن دوره می‌زیسته‌اند از آن دوران نوستالژی داشته و این نوستالژی با وجود تبلیغات وسیعی که علیه آن طی چهار دهه اخیر چه از طرف حکومت و چه جریان‌های سیاسی و محافل دانشگاهی و روشنفکری انجام شده، به نسل فعلی رسیده است.
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق، گفت: برای آزادشدن منابع بلوکه شده ایران در عراق با خریدهای بشردوستانه، باید تاجر ایرانی به نام تاجر عراقی مدارک را ثبت کند؛ تاجر عراقی کالاهای مورد نیاز را خریداری کند و سپس پول خود را از منابع بانک عراقی بگیرد، ولی تاجران به این روش اعتمادی ندارند.
سازمان حشد شعبی عراق دیشب در بیانیه‌ای اعلام کرد داعش به مواضع الحشد در استان صلاح الدین واقع در شمال این کشور حمله کرده است.
وزیر منابع آب عراق، از تشکیل پرونده رسمی و شکایت علیه اسلامی جمهوری ایران در دادگاه لاهه به دلیل سدسازی‌های گسترده خبر داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید