صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۳
کد خبر: 8732
گزارشگر: 213
۸۶۵
۰
۰
۶
یادداشت/مهدی کریمی تفرشی

توزیع نابرابر

توزیع نابرابر
ریشه فساد در توزیع نابرابر منابع در جامعه است و نابرابری اقتصادی بستر فساد را به وجود می آورد؛ همچنانکه بازارها به‌ دلیل مداخلات دولت و علائم قیمتی نادرست به درستی عمل نمی‌کنند.

به گزارش آسیانیوز، علت‌ اصلی مشکلات اقتصادی جامعه ما این است که بازارها به‌دلیل مداخلات دولت به درستی عمل نمی‌کنند و با دادن علائم قیمتی نادرست موجب انحراف در تخصیص منابع کمیاب می‌شوند.

کمبود تقاضای کل، مازاد موجودی انبار بنگاه‌ها و بیکاری گسترده عوامل تولید هیچ‌کدام علت اصلی و اولیه مشکلات اقتصادی ما نیست، بلکه بنگاه‌ها به‌دلیل دریافت اطلاعات قیمتی نادرست از بازارهای مخدوش و دستکاری شده تصمیمات نادرستی گرفته‌اند و با مشکل فروش نرفتن محصول مواجه شده‌اند.

-----------------

بیشتر بخوانید

درج قیمت روی کالا؛ علاج موقتی

---------------------------------------------------

این مشکل را ممکن است در کوتاه‌مدت با تحریک تقاضا با ترفند اعطای انواع یارانه به مصرف‌کنندگان یا صادرات موقتا برطرف کرد، کاری که دولت سال۹۴ در صنعت خودرو انجام داد؛ اما این کار نتیجه‌ای جز به تاخیر انداختن، انباشته کردن و پیچیده‌تر کردن مساله ندارد.

ریشه فساد در توزیع نابرابر منابع در جامعه است. نابرابری اقتصادی یک بستر برای فساد فراهم می کند و در عوض منجر به نابرابری‌های بیشتر می‌شود. بنابراین، فساد بالا و فزاینده، نابرابری درآمدی و فقر را از طریق کاهش رشد اقتصادی، سیستم مالیاتی افزایشی، و با همیشگی ساختن توزیع نابرابر دارایی‌ها و دسترسی نابرابر به آموزش افزایش می‌دهد.

یکی از اصلی ترین تاثیرات به کارگیری سیاست های اقتصادی در ایران تشدید تورم بوده است که این عامل توانسته با ایجاد نابرابری های درآمدی و شکاف اجتماعی، زمینه های بروز انواع جرایم و به خصوص جرایم اقتصادی را فراهم سازد.

 

---------------

بیشتر بخوانید

فردای «حذف» ارز ترجیحی و راه رفتن بر لبه تیغ!
------------------------------------------------------------------------


توزیع نابرابر درآمد و ثروت در جامعه سبب بروز مشکلات بسیاری در حوزه هـای اقتصـادی، اجتمـاعی و سیاسی کشور خواهد شد. از اینرو یکی از وظایف اقتصادی دولت، توزیع مناسـب درآمـد و ثـروت اسـت. سیاست های مالی دولت قطعاً می تواند در کاهش نابرابری و توزیع مجدد درآمد مـؤثر باشـد.

بـه عبـارت دیگر، دولت می تواند به نحوی توزیع مجدد درآمدها را تنظیم کند که باعث افزایش درآمد فقرا و تعدیل درآمد ثروتمندان شود یعنی فاصله طبقاتی درآمد بین گروههای مختلف جامعه کاهش یابد.

در ایران اختلاف طبقاتی مختلف مردم و توزیع نـابرابر درآمـدها عمـلاً اعتبار دولت را در میان عموم مردم با چالش روبه رو کرده است.

تحت شـرایطی کـه دولـت از اعتبـار و تعامل دو طرفه با مردم برخوردار نباشد، گسترش مالیات ستانی نیز امکان پذیر نمـی باشـد.

اعتبـار دولـت در نتیجه عملکرد آن حاصل می شود. از سویی نوع هزینه های دولت از محل منابع مالیاتی می تواند به بهبود اعتبار دولت کمک کند و از طرفی دیگر و به شکل مسـتقیم، چگـونگی اخـذ مالیـات از اقشـار مختلـف درآمدی جامعه این امر را میسر میسازد و اصلاحات مالیاتی در ایران باید در چارچوب ملاحظات جدی تـوزیعی انجـام شـود.

دولت می تواند با شناسایی فعالیت های بخش اقتصاد زیرزمینی گامی در جهت افزایش درآمدهای مالیاتی بردارد که این امر سبب بهبود ملاک عدالت و کارایی مالیات بر درآمد خواهد شد.

لازم است دولت برنامه هایی را جهت افزایش فرصتهای شغلی، به صورت عملیاتی انجام دهد؛ چرا که در بلندمدت سبب بهبود توزیع درآمد خواهد شد. همچنین هر ساله حداقل دستمزد را براساس نرخ تورم واقعی جامعه تعیین کند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5tm
اخبار مرتبط
با درج قیمت تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده به نوعی باز هم شاهد گران‌فروشی‌ها خواهیم بود؛ چرا که باز هم فروشگاه‌ها برای فروش، ملاک را قیمت مصرف‌کننده قرار می‌دهند که یعنی مصرف‌کننده باید هزینه توزیع در دورترین نقطه را بپردازد.
حرف اصلی فیلم «ایده اصلی» معضلات اجتماعی و سرابی است که آدم ها برای رسیدن به آن با هر وسیله و ابزاری تقلا می کنند و بخشی از پیچیدگی های ذهن انسان جاه طلب است./
دولت در آستانه یکی از سخت ترین و حساس ترین تصمیمات دهه اخیر قرار دارد و باید حتما کارشناسان و نخبگان اقتصاد کشور دست به کار شوند و به کمک دولت بیایند.
فروپاشی اقتصاد بر اثر اتخاذ سیاست‌های غلط ارزی و پولی و مالی و ارزیابی های نادرست از نتایج این سیاست‌ها و اعمال تحریم ها، وضعیت کلی اقتصاد به ویژه وضعیت ارزی کشور را در بدترین حالت ممکن قرار داد.
در حالی که کشور ایران اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد و هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد، کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم، ویژگی های شخصیتی منحصربفرد در کنار همت عالی و تسلیم ناپذیری را می طلبد.
در حالی که ایران پتانسیل کافی و لازم را برای رسیدن به خودکفایی در تولید حبوبات دارد، اما آمار وزارت جهادکشاورزی نشان می‌دهد که حجم واردات برخی از اقلام حبوبات به کشور هر ساله افزایش پیدا می‌کند؛ به‌‌طوری که در حال حاضر ایران یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان حبوبات در دنیاست و سوال اینجاست که چرا این قبیل محصولات نباید از کشاورزان کشور خریداری شود؟
هزینه‌کرد در آموزش و مشاوره به منزله یک سرمایه‌گذاری سودآور است که افق‌های روشنی را پیش چشم بنگاه‌های اقتصادی گشوده و سازمان را برای آینده مجهز می‌کند.
سرعت رشد فناوری و تکنولوژی بسیار زیاد است و اگر صاحبان کسب و کار نتوانند خود را با این سرعت تطبیق دهند، به طور حتم با شکست و پسرفت مواجه خواهند شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید