صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۲
کد خبر: 8758
گزارشگر: 213
۹۰۱
۰
۰
۳
زندانی زن دو تابعیتی از زندان های ایران عازم انگلستان شد

مذاکرات پشت پرده آزادی نازنین زاغری

مذاکرات پشت پرده آزادی نازنین زاغری
در حالی که تا به حال گفته شده دولت بریتانیا ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران را پیش از آزادی زاغری به حساب ایران واریز کرده است، ولی شکل دیگر مذاکرات نیز در روند پایانی این پرونده جریان داشته است.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که بنا بر برخی گزارش ها، ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران پیش از آزادی زاغری به حساب ایران واریز شده است، وی حدود ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه به تیم انگلیسی تحویل داده شد.

حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری و انوشه آشوری از آزادی موکلان خود خبر داد و به خبرگزاری رویترز گفت که این دو شهروند دو تابعیتی برای خروج از ایران به فرودگاه می‌روند. او در عین حال افزود که مذاکره تهران و لندن همچنان ادامه دارد.

---------------------

بیشتر بخوانید

اظهارات جنجالی دیگر درباره مصاحبه «کاترین شکدم» با بی بی سی

--------------------------------

نازنین زاغری در سال ۲۰۱۶ دستگیر و متهم به اقدام علیه امنیت ملی ایران شد که او آن را رد کرد. 

مذاکرات پشت پرده آزاد شدن نازنین زاغری asianews

در حالی که امروز، روز چهارشنبه ۱۶ مارس، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز از پیشرفت مذاکره با تهران برای آزادی نازنین زاغری و دیگر زندانیان دو تابعیتی خبر داد.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نیز گفت که کشورش به دنبال راهی است که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی ایران را پرداخت کند. در ایران اما ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه از پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت خانم زاغری امتناع کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا که برای دیداری رسمی به امارات سفر کرده‌ است، حضور تیم مذاکره‌کننده انگلیس در تهران برای آزادی نازنین زاغری و دیگر زندانیان دو تابعیتی را تایید کرد ولی گفت که نمی‌تواند درباره این موضوع بیش از این سخن بگوید.

روزنامه گاردین، به نقل از بوریس جانسون نوشت که مذاکرات با روند روبه‌جلو در جریان است و پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه حاصل شده است.

در ایران، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه روز چهارشنبه ۲۵ اسفند در پاسخ به سؤالی درباره نازنین زاغری از بیان جزئیات امتناع کرد و گفت: «هنوز اینکه به چه شکل تصمیم گرفته شده است را نمی‌دانم و گفته‌ام اطلاعاتش را بیاورند.» او این را هم اضافه کرد که ممکن است نتیجه امروز (چهارشنبه) اعلام شود.

روز سه‌شنبه تولیپ صدیق، نماینده پارلمان بریتانیا در توییتی اعلام کرده بود که خانم زاغری پاسپورت انگلیسی خود را پس گرفته است و هیئتی از لندن در تهران برای مذاکره حضور دارند.

همچنین به نقل از خبرگزاری فارس بریتانیا پیش از آنکه نازنین زاغری آزاد شود بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی یا ۵۳۰ میلیون دلاری‌اش را پرداخته است.

این خبرگزاری اعلام کرد که نازنین زاغری حدود ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه به تیم انگلیسی تحویل داده شد. البته همچنان تشریفات برای تبادل وی در فرودگاه امام خمینی در حال انجام است.»

 نزدیک به شش سال پیش نازنین زاغری در فرودگاه تهران به جرم «جاسوسی» بازداشت شد و قوه قضاییه سال ۱۴۰۰ هنگامی‌که دوران محکومیت پنج‌ساله نازنین زاغری به پایان رسیده بود او را با اتهامی جدید به یک سال زندان دیگر نیز محکوم کرد.

انوشه آشوری، دیگر شهروند ایرانی_بریتانیایی نیز در سال ۱۳۹۶ وقتی که برای دیدار مادر سالمندش به ایران سفر کرد با اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» دستگیر شد.

تحلیلگران، بارها مدعی شده اند که جمهوری اسلامی ایران از زندانیان دو تابعیتی برای تسویه حساب‌های سیاسی و مالی خود استفاده می‌کند.

نازنین زاغری شهروند ایرانی-بریتانیایی است که در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج ازایران به مقصد انگلستان همراه با دختر خردسالش دستگیر و به زندان منتقل شد او با بنیاد خیریه تامسون رویترز ‏‏ وابسته به تامسون رویترز همکاری دارد.

اتهام او مشارکت در «براندازی نرم» جمهوری اسلامی ایران از طریق همکاری با مؤسسات و شرکت‌های خارجی بوده‌ است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5u9
اخبار مرتبط
یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه مصاحبه بی‌بی‌سی با کاترین شکدم راه نقشه شیطانی را مسدود کرد، در این باره توضیحاتی را بیان کرد.
در حالی که منتقدان روسیه و جنگ اوکراین می گویند تحریم‌های بانکی از جمله مسدودسازی دارایی‌های یک تریلیون دلاری بانک‌های روسیه از سوی واشینگتن، بدون قطع دسترسی مسکو به سامانه نقل و انتقال بین‌بانکی سوئیفت امکان پذیر نیست، وزیر دفاع بریتانیا در این باره اظهارات قاطعی را بیان کرد.
شاهزادهر ویلیام در روز ولنتاین «کیت» را با جعبه‌ای بزرگ و پر از ۵۰ گل رز غافلگیر کرد.
در ادامه جدا شدن «شاهزاده هری و مگان» از کاخ و خانواده سلطنتی، در مقابل، کامیلای ۷۴ ساله که عاشق سوارکاری و نگهداری از حیوانات است، بر صندلی خالی او تکیه می زند.
کمک یک میلیون پوندی اداره امور خارجه کشورهای مشترک المنافع و توسعه بریتانیا به «برنامه جهانی غذا» (WFP) اجازه می دهد تا برای پناهندگان تازه وارد از افغانستان وعده های غذایی آماده مصرف و سایر جیره ها را تهیه کند.
دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان گفتند نتوانسته‌ایم وارد مذاکره واقعی بشویم؛ مواضع جدید ایران مغایر با توافق برجام یا فراتر از آن است و همین باعث می‌شود که وقت گران‌بها را از دست بدهیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید