صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۲
کد خبر: 8835
گزارشگر: 213
۹۱۷
۰
۰
۵
کینه گروه تروریستی حاکم بر افغانستان از عید باستانی

طالبان تعطیلات رسمی نوروز را حذف کرد

طالبان تعطیلات رسمی نوروز را حذف کرد
دو مقام حکومت طالبان گفته‌اند این حکومت مراسم نوروز را برگزار نمی‌کند و روز اول سال خورشیدی نیز دیگر تعطیل رسمی نیست.

به گزارش آسیانیوز، حکومت طالبان اعلام کرد نوروز در افغانستان «دیگر تعطیل رسمی نیست»

دو تن از مقامات حکومت طالبان در افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته‌اند این حکومت مراسم نوروز را برگزار نمی‌کند و روز اول سال خورشیدی نیز دیگر تعطیل رسمی نیست.

------------------

بیشتر بخوانید

اعلام حضور جبهه آزادی افغانستان همراه با احمدمسعود
----------------------------------------
عبدالاحد عماد، از مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است: «ما نوروز را رسماً برگزار نمی‌کنیم، اما جلو مردمی را که این روز را جشن می‌گیرند، نمی‌گیریم.»

محمد یونس صدیقی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان، نیز اعلام کرده است که دوشنبه، روز اول سال، تعطیل عمومی نیست.

این در حالی است که افغان‌ها تاکنون هر سال جشن نوروز را در کابل و تمامی ولایت‌ها به‌صورت خانوادگی و یا از طریق برگزاری آیین‌های باشکوه برگزار کرده‌اند.

تا پیش از تسلط طالبان بر افغانستان در مرداد سال گذشته، نهادهای دولتی هم‌زمان با فرا رسیدن نوروز تدارکات ویژه‌ای از جمله برای تأمین امنیت جشن نوروز در نظر می‌گرفتند و حتی کمیسیون ویژه‌ای برای برگزاری این جشن تشکیل می‌شد.

حکومت طالبان همچنین اعلام کرده است که با آغاز سال تحصیلی، که هر سال یک روز بعد از سال نو در مناطق سردسیر افغانستان هم آغاز می‌شود، مدارس باز هستند و هیچ مدرسه‌ای تعطیل نخواهد بود.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان پیش از این به رسانه ها گفته بود که جشن نوروز «با آموزه‌های اسلامی تطابق ندارد».

با این حال، گزارش‌ها در افغانستان از شور و شوق نسبی بازارهای کابل در آستانه نوروز حکایت دارد، هرچند نه به‌اندازه سال‌های گذشته.

بر اساس این گزارش، با روی کار آمدن دوبارۀ طالبان در افغانستان از مرداد ۱۴۰۰ و با افزایش فقر و بیکاری، بزرگداشت نوروز برای برخی‌ مردم «بی‌معنا شده است.»

هم‌زمان، یک خبر غیررسمی از احتمال جایگزینی پرچم «امارات اسلامی» با پرچم ملی سه‌رنگ افغانستان نیز منتشر شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار این خبر نوشته است که «بر اساس فرمان جدید طالبان، همه سازمان‌های دولتی در داخل و خارج از افغاستان باید از پرچم سفیدرنگ طالبان که بر روی آن نوشته شده است «لا اله الا الله و محمد رسول الله» با جوهر سیاه استفاده کنند».

این خبر هنوز تأیید نشده و حکومت طالبان نیز موضعی در مورد آن اعلام نکرده است.

با گذشت چندین ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، هنوز هیچ کشوری مشروعیت این حکومت را رسماً نپذیرفته است./


https://www.asianews.ir/u/5wc
اخبار مرتبط
گروه جدیدی از افراد ضدطالبان در افغانستان که به نام «جبهه آزادی افغانستان» شناخته می‌شوند، بیشتر اعضایشان نظامیان پیشین افغانستان‌ هستند و با سایر جبهه‌های ضدطالبان چون جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود و شورای مقاومت ملی متحد شده اند.
رسانه‌های وابسته به گروه طالبان عکس‌هایی از سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان و بنیان‌گذار شبکه مخوف حقانی را بدون این‌که چهره او را بپوشانند، منتشر کردند.
در پی تصمیم وزارت امور خارجه آمریکا، سفارت افغانستان در واشنگتن و کنسولگری‌های آن در دیگر ایالت‌های آمریکا، تعطیل شد.
اوایل دهه شصت تا اواسط دهه هفتاد قرن گذشته میلادی که برابر است با دهه چهل و پنجاه خورشیدی در خاطر مردم ایران به عنوان یک دوران طلایی؛ خصوصا از حیث رشد اقتصادی، دیپلماسی سازنده و آزادی‌های اجتماعی به جا مانده است و اکثر ایرانیانی که در آن دوره می‌زیسته‌اند از آن دوران نوستالژی داشته و این نوستالژی با وجود تبلیغات وسیعی که علیه آن طی چهار دهه اخیر چه از طرف حکومت و چه جریان‌های سیاسی و محافل دانشگاهی و روشنفکری انجام شده، به نسل فعلی رسیده است.
همچنانکه برخی از دیپلمات‌های خارجی در امور افغانستان، نگرانی از وقوع یک درگیری گسترده به دلیل نارضایتی از وجود طالبان در بهار پیش‌ رو را بیان کرده‌اند، صدها جنگجوی طالبان که مجهز به سلاح‌های سنگین‌اند به پنجشیر، بغلان، فاریاب و برخی دیگر از شهرهای شمال افغانستان اعزام‌ شده‌اند.
به دنبال تجمع برخی از شهروندان شمال استان سیستان و بلوچستان، به تعدادی از خودروهای باری در مرز، خساراتی وارد شده است و براساس گزارش ها در شبکه‌های اجتماعی، معترضان به کامیون‌های ترانزیتی اجازه ورود به ایران نداده‌اند.
همچنانکه خشونت در افغانستان در حال افزایش است، در درگیری میان نیروهای جبهه مقاومت ملی و طالبان در شهرستان خوست استان بغلان در شمال افغانستان، تاکنون چهار جنگجوی طالب و یک نیروی جبهه مقاومت ملی کشته شده اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید