صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۰:۵۷
کد خبر: 8847
گزارشگر: 213
۶۶۲
۰
۰
۱
هشدار مقام اقتصادی به ازدیاد گرانی و تورم در ایران

فقر مطلق بیشتر خواهد شد

فقر مطلق بیشتر خواهد شد
یک عضو اتاق بازرگانی امروز گفت: نه تنها فقر مطلق از بین نمی‌رود بلکه بسیار بیشتر خواهد شد.

به گزارش آسیانیوز، یک عضو اتاق بازرگانی با اشاره به دستور ابراهیم رئیسی که گفته بود «دیگر نباید فقر مطلق وجود داشته باشد»، هشدار داد: «با شکلی که عمل می‌شود، نه تنها فقر مطلق از بین نمی‌رود بلکه بسیار بیشتر می‌شود.»

خسروفروغان گراین‌سایه در مصاحبه با ایلنا با اشاره به تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و سیاست‌های تورمی و ارزی افزود که در سال جدید «دهک‌های کم‌درآمد با مشکلات بسیار بیشتری مواجه می‌شوند و افزایش قیمت زیادی رخ خواهد داد».

-----------

بیشتر بخوانید

«اَبَرتورم» بر فراز ایران؛ خطرناک ترین نقطه تاریخی

-------------------------------------------------
به‌گفته فروغان، افزایش حدود ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، نبود سیستم نظارت قوی برای کنترل قیمت‌ها و شیوه تخصیص ارز در کنار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از جمله مواردی هستند که باعث افزایش قیمت‌ها بیشتر از سال گذشته خواهد شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، ۱۷ اسفند سال گذشته در سخنرانی خود در مجلس خبرگان وعده داد که «فقر مطلق» را ریشه‌کن خواهد کرد.

ریشه‌کن کردن «فقر مطلق» در ایران از جمله وعده‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران، در انتخابات سال ۹۶ هم بود، ولی وزارت کار ایران مهر ۱۴۰۰ اعلام کرد که یک‌سوم جمعیت ایران در فقر مطلق به سر می‌برند.

هشدار رئیس اتاق بازرگانی مبنی بر افزایش جمعیت زیر خط فقر مطلق در ایران در حالی است که سال گذشته خط فقر، به‌معنای حداقل هزینه معیشت یک خانوار، به‌‌طور متوسط حدود ۹ میلیون تومان در ماه اعلام شد.

به‌گفته رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی، «در مجموع چند موضوع و مصوبه در کنار هم قرار گرفته که تجربه بازار نشان می‌دهد آن‌چه اتفاق خواهد افتاد با آن‌چه کارشناسان در روی کاغذ می‌گویند کاملا متفاوت بوده و وضعت نامطلوبی در انتظارمان است».

این در حالی است که یکی از مهم‌ترین آثار منفی نقدینگی در اقتصاد، افزایش نرخ تورم است.

بر اساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال ۱۳۰۰ پس از ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، سورینام و لبنان بیشترین نرخ تورم را در جهان داشت که این وضعیت در سال ۱۴۰۰ وخیم‌تر هم شده است.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین هم هشدار داد که اقتصاد ایران در «خطرناک‌ترین نقطه تاریخی تورم ۴ دهه اخیر» قرار گرفته است و احتمال بروز یک «اَبَرتورم» و گرانی شدید کالاها در کشور وجود دارد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش از این نیز بارها به مقام‌های دولتی هشدار داده‌اند، اما کسری بودجه و تلاش دولت به منظور تامین این کسری روزبه‌روز منجر به افزایش حجم نقدینگی، افزایش تورم و گسترش فقر، فلاکت و انواع آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایران می‌شود./

https://www.asianews.ir/u/5wo
اخبار مرتبط
در حالی که یکی از مهم‌ترین آثار منفی حجم نقدینگی در اقتصاد، افزایش نرخ تورم است، یک مقام اقتصادی کشور هم هشدار داد که به دلایل بسیاری اقتصاد ایران در «خطرناک‌ترین نقطه تاریخی تورم ۴ دهه اخیر» قرار گرفته است.
در حالی که در یک‌ سال گذشته، حقوق و دریافتی حداقل‌بگیران متناسب با نرخ تورم تعیین نشد و قیمت کالاهای اساسی تصاعدی افزایش یافت، بر اساس گزارش مرکز آمار، در بهمن، بالاترین تورم ماهانه مربوط به پایین ترین دهک و کم ترین تورم ماهانه مربوط به بالاترین دهک هزینه ای بوده است.
در حالی که در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از کمبود واکسن‌های خارجی از جمله آسترازنکا در ایران و تمایل بسیاری از شهروندان برای استفاده از این واکسن‌ها منتشر شد،.سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت ایران می‌گوید ۸۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به کشور لهستان عودت داده خواهد شد.
فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس به عنوان اولین ها با فضای عاشقانه شروع می شود که در آن فقر، فساد و بدرفتاری ها در جامعه ایرانی به روایت در آمده.
برخی افراد دو بار در ماه برای فروش پلاسما به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.
محمد یونس را به عنوان کارآفرین اجتماعی، بانکدار، اقتصاددان و رهبر فعالان مدنی می شناسند؛ او در سال 2006 به دلیل تأسیس و مدیریت بانک گرامین موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد، کار او اعطای وام به فقرا برای راه اندازی کسب وکارهای جدید بوده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید