صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۴ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۱:۲۸
کد خبر: 8860
گزارشگر: 213
۸۰۹
۰
۰
۲
تغییر قیمت خودرو در ۱۴۰۱

ارزان شدن خودرو در سال جدید؟

ارزان شدن خودرو در سال جدید؟
ارزان شدن خودرو در سال جدید طبق وعده وزیر صمت و نظرات برخی کارشناسان براساس نوسانات بازار دلار، موضوعی است که تایید آن از وجوهی قابل بررسی است.

به گزارش آسیانیوز، وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو را داده با این حال بررسی بازار نشان می‌دهد که هر چند وقت یکبار قیمت‌ها با نوسانات نرخ دلار کاهشی می‌شوند.

اخیرا وزیر صمت وعده ۱۵ درصد کاهش هزینه تمام شده خودرو را داده است و باتوجه به این کاهش، قیمت بازار و کارخانه هم کاهش می‌یابد. بر اساس وعده وزیر، ارزانترین خودروی بازار حداقل ۲۰ میلیون تومان و بقیه خودروها بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ارزان می‌شوند اما آیا این کاهش قیمت شدنی است؟

کارشناسان صنعت خودرو می گویند کنترل تورم با کنترل قیمت یکی از ناکارآمدترین شیوه هاست و باعث گرانی و فرار از پاسخگویی مسئولان می‌شود. تورم در کشور چه در حوزه خودرو و چه سایر حوزه ها، ناشی از افزایش قیمت کالا در مبدا توزیع نیست، ناشی از اشتباهاتی است که در سیاست کلی و مشکلات عدیده در ساختاری و کسری شدید بودجه است.

به نقل از باشگله خبرنگاران، رئیس کل بانک مرکزی گفته بود کشور را با انتشار پول مدیریت می‌کنند که به گفته فعالان بازار خورو، همین کار باعث ایجاد تورم شده است. کارشناسان صنعت خودرو می گویند در این بین، ارگان‌ها و سازمان‌هایی مانند شورای رقابت که ورود می‌کنند، مدعی هستند می‌توانند قیمت را با سرکوب در مبدا توزیع کنترل کنند.

۱۱ سال است که شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو فعالیت می کرد که مورد انتقاد کارشناسان صنعت خودرو قرار گرفته بود.

سال گذشته حدود یک میلیون دستگاه با مابه تفاوت حداقل ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان به بازار عرضه شد که نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان همگن نیرومحرکه می گوید این مابه تفاوت گاهی به ۲۰۰ میلیون هم رسید. اگر همان عدد متوسط را حدود ۸۰ میلیارد تومان بگیریم، می توانیم بگوییم که منابع درآمدی در بازار به صورت رانت توزیع شد.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص اظهار اخیر وزیر صمت گفته بر اساس شرایط حاکم بر خودروسازان کشور و زیان‌های انباشته وارده بر این صنعت، کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو دور از واقعیت بوده و توان کاهش قیمت برای خودروسازان داخلی وجود ندارد.

محمد باقری می گوید بدون توجه به ارزانی یا گرانی خودرو، مشخصا با توجه به شرایط فعلی جامعه، مصرف‌کنندگان رضایتی از قیمت کنونی خودرو ندارند. می‌بایست از هر گونه اظهارنظر در این خصوص که بی‌اعتمادی مردم به دولت و وزرا را موجب می‌شود، پرهیز کرد. کاهش قیمت ابتدا باید در واقعیت و در عمل اتفاق بیفتد و سپس بر وقوع آن صحه گذاشت.

بنابراین به نظر می‌رسد برای کاهش قیمت خودرو در بازار دولت باید فکری به حال دلالان و سوداگرانی کند که نبض بازار را در دست گرفته اند و مصرف کننده توانی برای خرید خودرو ندارد و به ناچار باید در قرعه کشی‌هایی شرکت کند که در هر دوره میانگین بین ۲ تا ۵ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند، اما فقط تعداد اندکی شانس برنده شدن در قرعه کشی را می‌یابند.

در این رابطه حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: قیمت خودرو یکی از داغ‌ترین بحث‌های جامعه است، زیرا بر نظام اقتصادی و قیمت سایر کالاها اثرگذار بوده و یکی از کالاهای موردنیاز مردم در شرایط کنونی است یعنی به هر میزان که بتوان بازار خودرو را ساماندهی کرد، به همان میزان به جو روانی حاکم بر اقتصاد کمک خواهد شد.

فیروزی می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به عنوان متولی تولید اشراف کاملی بر بازار خودرو داشته باشد و برای زمان‌هایی مانند ماه‌های پایانی سال که تقاضا در بازار خودرو افزایش می‌یابد، تنظیم‌گری‌های لازم را انجام دهد.

بر اساس این گزارش و اظهار نظر کارشناسان صنعت خودرو باید گفت با توجه به ساختار سیاسی، اقتصادی، مالکیتی و مدیریتی حاکم بر صنعت خودروی کشور، انتظار کاهش قیمت خودرو دور از واقعیت است.

هر چند برخی فعالان بازار خودرو می گویند خودرو می‌تواند ارزان شود، اما این مهم با اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی صنعت خودرو و رقابتی کردن خودروسازی‌ها به گونه‌ای که به حذف انحصار از این صنعت بیانجامد و یا از طریق واگذاری به شرکت‌های رقابت‌پذیر امکان‌پذیر است./

https://www.asianews.ir/u/5x3
اخبار مرتبط
در روزهای اخیر با یک پیامک، به رانندگان وعده داده شده است با رعایت برخی قوانین در نوروز برای آنان تشویقی در نظر گرفته می شود.
در آخرین روزهای سال جاری ایران خودرو طرح فروش فوق‌العاده برگزار کرده است.
رییس پلیس راهور گفت طبق قانون خودرو با جریمه بالای یک میلیون تومان را باید توقیف کنیم که در خصوص این موضوع نکاتی ابلاغ شده است،
یزد- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از محدودیت تردد در ایام نوروز در بافت تاریخی خصوصا عرصه جهانی برای خودروها و موتورسیکلتها خبر داد
معاون پالایشی وزیر نفت گفت: اجرای طرح بنزین برای همه در حال بررسی است و برای اجرای سراسری آن تصمیم گرفته شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید