صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۶ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۱:۳۲
کد خبر: 8895
گزارشگر: 213
۱۳۰۲
۰
۰
۵
تصمیم جدید جمهوری اسلامی در پی انزوای مالی

استفاده شهروندان ایران از «کارت میر»؟/راهکار ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها

استفاده شهروندان ایران از «کارت میر»؟/راهکار ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌ها
ایران مانند روسیه به دلیل تحریم ها قصد دارد به فهرست کشورهایی که از کارت «میر» استفاده می‌کنند، بپیوندد.

به گزارش آسیانیوز، جمهوری اسلامی ایران قصد دارد به کشورهایی که از کارت‌های نقدی و اعتباری «میر» استفاده می‌کنند، بپیوندد.

در سال ۲۰۱۴، پس از الحاق کریمه به روسیه، سیستم کارت ملی پرداخت (NPCS) و اپراتور کارت‌های «میر» ایجاد شد.

در پی اعمال تحریم‌های مالی بین‌المللی علیه روسیه، کارت‌های نقدی و اعتباری ویزا و مسترکارت‌هایی که بانک‌های روسیه صادر کرده است، دیگر در خارج از این کشور کار نمی‌کنند. در همین حال، سیستم پرداخت «میر» (MIR) روسیه در حال تبدیل شدن به سیستم اصلی پرداخت داخلی است. در همین راستا، کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو، می‌گوید که ایران و روسیه در حال رایزنی برای به رسمیت شناختن کارت‌های سیستم مالی «میر»ند.

به نوشته فارس، بیش از ۵۰ درصد مردم روسیه حداقل یک کارت بانکی «میر» دارند و بیش از ۲۵ درصد تراکنش‌های مالی این کشور از طریق این سامانه انجام می‌شود.

از ۱۰ مارس، پرداخت با ویزاکارت‌ و مسترکارت که بانک‌های روسی صادر کرده‌ بودند (حتی آن‌هایی که تحت تحریم‌های اخیر قرار نگرفته‌اند) امکان‌پذیر نبود. این کارت‌ها در سیستم‌های پرداخت موبایلی «اپل پی» (Apple Pay)، «سامسونگ پی» (Samsung Pay) و «گوگل پی» (Google Pay) نیز پذیرفته نشدند.

 البته در داخل روسیه، دارندگان ویزاکارت‌ و مسترکارت تا پایان تاریخ انقضای کارت‌ها همچنان به حساب و تراکنش‌های مالی خود دسترسی خواهند داشت (برخی از بانک‌ها آن را برای چندین سال تمدید یا حتی کارت‌ها را نامحدود کرده‌اند). این تراکنش‌ها در سامانه کارت پرداخت ملی پردازش می‌شوند و از این رو تحریم نمی شوند. پس از توقف کار کارت‌ها، بانک به طور خودکار کارت جدیدی را بر اساس سیستم پرداخت «میر» صادر می‌کند.

سیستم پرداخت «میر» چیست؟

در سال ۲۰۱۴، پس از الحاق کریمه به روسیه، سیستم کارت ملی پرداخت (NPCS) و اپراتور کارت‌های «میر» ایجاد شد. کلمه «میر» به معنای «جهان» یا «صلح» است که به منظور برقراری تراکنش‌های مالی در صورت قطع ارتباط کارت‌ها با سیستم‌های پرداخت بین‌المللی ایجاد شد.

سازمان‌های مالی روسیه از همان زمان کنار گذاشتن تدریجی پرداخت با ویزاکارت‌ و مسترکارت را شروع کردند و پرداخت حقوق بازنشستگی، مزایای اجتماعی و حقوق کارکنان سازمان‌های بودجه‌ای به سیستم پرداخت «میر» منتقل شد. بر این اساس، در تابستان ۲۰۲۱، بیش از ۵۰ درصد از روس‌ها حداقل یک کارت «میر» داشتند. تا پایان سه ماهه سوم سال۲۰۲۱، این سیستم ۲۵.۲ درصد از کل پرداخت‌های روسیه را به خود اختصاص داد و در مجموع ۱۱۲ میلیون کارت صادر شد.

از کارت‌های بانکی «میر» کجا می‌توان استفاده کرد؟

روس‌ها می‌توانند از کارت‌های بانکی «میر» در خارج از کشور خود، در کشورهایی که آن‌ را پذیرفته‌اند، استفاده کنند. در حال حاضر ۱۰ کشور ترکیه، ویتنام، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، اوستیای جنوبی و آبخازیا این کارت را می‌پذیرند.

آیا یک خارجی می‌تواند کارت «میر» بگیرد؟

برای خارجی‌ها، محدودیت برای دریافت ویزاکارت‌ و مسترکارت به این معنی است که با کارت‌هایی که این سامانه‌ها در روسیه صادر کرده‌اند، امکان پرداخت در خارج از این کشور را ندارند. خارجی‌ها می‌توانند برای پرداخت در روسیه کارت نقدی «میر» دریافت کنند.

حالا به نظر می‌رسد ایران نیز قصد دارد به فهرست کشورهایی که از کارت «میر» استفاده می‌کنند، بپیوندد. مشخص نیست با توجه به تحریم‌های بین‌المللی، این روش تا چه حد می‌تواند امکان تجارت خارجی را برای شهروندان ایران و روسیه فراهم کند./

https://www.asianews.ir/u/5y0
اخبار مرتبط
به گفته بانک مرکزی رمزارز ملی در سال ۱۴۰۱ وارد بازار خواهد شد و قرار است جایگزین اسکناس شود.
یک نشریه اوکراینی خبر داد که ارتش روسیه در دو شهر نزدیک به پایتخت از بمب فسفر سفید استفاده کرده است؛ این در حالی است که دبیر کل ناتو در این باره هسته ای هشدار داده است.
ارزان شدن خودرو در سال جدید طبق وعده وزیر صمت و نظرات برخی کارشناسان براساس نوسانات بازار دلار، موضوعی است که تایید آن از وجوهی قابل بررسی است.
یک عضو اتاق بازرگانی امروز گفت: نه تنها فقر مطلق از بین نمی‌رود بلکه بسیار بیشتر خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تصمیمات سختی را برای بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌ داریم و به دلایلی توافق با ایران حتمی نیست.
براساس گزارش یک منبع خبری، ولادیمیر پوتین تصمیم دارد در ادامه جنگ اوکراین «یک مانور تخلیه هسته‌ای» برگزار کند که بسیاری از نزدیکان او چنین تصمیمی ابراز نگرانی کرده اند.
در حالی که یکی از مهم‌ترین آثار منفی حجم نقدینگی در اقتصاد، افزایش نرخ تورم است، یک مقام اقتصادی کشور هم هشدار داد که به دلایل بسیاری اقتصاد ایران در «خطرناک‌ترین نقطه تاریخی تورم ۴ دهه اخیر» قرار گرفته است.
ریشه فساد در توزیع نابرابر منابع در جامعه است و نابرابری اقتصادی بستر فساد را به وجود می آورد؛ همچنانکه بازارها به‌ دلیل مداخلات دولت و علائم قیمتی نادرست به درستی عمل نمی‌کنند.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، ضمن انتقاد از تلاش آمریکا برای امضای قراردادهای انرژی با ایران و ونزوئلا، گفت مسکو همچنان به قراردادهای خود برای صادرات انرژی به اروپا پایبند است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید