صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۵
کد خبر: 9029
گزارشگر: 213
۹۰۵
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

قاچاق کالا و ارز؛ جدی ترین معضل اقتصادی/ضرورت خدمات پس از فروش

قاچاق کالا و ارز؛ جدی ترین معضل اقتصادی/ضرورت خدمات پس از فروش
قاچاق کالا در سال های اخیر به یکی از معضلات جدی اقتصادی در کشور تبدیل شده؛ این درحالی است که کالاهای خارجی حتی در صورتی که به صورت قانونی نیز وارد شده باشند باید خدمات پس از فروش داشته باشند.

به گزارش آسیانیوز، قاچاق کالا در سال های اخیر همواره یکی از معضلات جدی در کشور بوده است و ضررهای فراوانی به بخش های تولیدی و وارداتی کشور وارد کرده است. از طرف دیگر اقتصاد مقاومتی اصولی دارد که ورود این حجم بالای کالای قاچاق به داخل کشور امکان تحقق آن ها را مختل می کند. از این رو، یکی از موانعی که امروز در کشور بر سر تحقق عملی اقتصاد مقاومتی وجود دارد، قاچاق عمده کالا به کشور است.

-----------

توزیع نابرابر
---------------------
مقام معظم رهبری نیز بارها بر لزوم مبارزه جدی با قاچاق کالا تاکید کرده اند. ایشان یکی از اقدامات عملی لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی را «مبارزه جدی با فساد، ویژه خواری و قاچاق در کشور» عنوان کرده اند.

طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، میزان قاچاق کالا به کشور در سال ۱۳۹۴، ۴/۱۷ میلیارد دلار بوده است که شامل محصولات کشاورزی و غذایی، دارو، محصولات آرایشی و بهداشتی (جمعا ۴/۳ میلیارد دلار)، پوشاک و نساجی (جمعا ۳/۲ میلیارد دلار)، گوشی تلفن همراه (۲/۱ میلیارد دلار)، سیگار(۵/۰ میلیارد دلار) و… بوده است.

پایین بودن ریسک قاچاق، بالا بودن آورده اقتصادی حاصل از فعالیت قاچاق، نقش پررنگ افراد در مسئولیت نظارت، مشکلات موجود در واردات قانونی کالا منشاء اصلی گسترش قاچاق در کشور است.

مبارزه با قاچاق نیاز به یک راهبرد منسجم و اصولی دارد که کلیه نهادها و دستگاه های اجرایی باید بر اساس آن حرکت کنند.

----------------

بیشتر بخوانید

درج قیمت روی کالا؛ علاج موقتی

---------------------------------------------------

باید در تمامی مقاطع از مرز گرفته تا خرده فروشی، عرصه را بر قاچاق کالا تنگ نمایند و تا جای ممکن سود قاچاقچیان را کاهش داده و ریسک فعالیت آن ها را افزایش دهند. اجرایی شدن سامانه جامع گمرکی و رهگیری کالاهای وارداتی در تمامی مراحل از اهم راهکارهای مقابله با قاچاق در کشور است.


تسهیل شرایط برای واردکنندگان قانونی و کاهش ریسک های مرتبط با آن، مهم ترین عوامل کاهش ورود غیرقانونی کالا به کشور است. در شرایطی که میزان تعرفه کالاها در واردات بسیار کم باشد و همچنین فرآیند واردات در کمترین زمان انجام شود، دیگر برای قاچاقچی مقرون به صرفه نخواهد بود که کالای قاچاق را از مسیرهای غیرقانونی وارد بازار نماید.

طرح مالیات بر ارزش افزوده نیز اگر به درستی اجرا شود در جلوگیری از مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا کارساز است. ما در واقع نیاز به یک سیستم مالیاتی قوی و کارآمد داریم.

 

---------------

بیشتر بخوانید

فردای «حذف» ارز ترجیحی و راه رفتن بر لبه تیغ!
------------------------------------------------------------------------

در پایان خطر نشان می کنم کالاهای خارجی حتی در صورتی که به صورت قانونی نیز وارد شده باشند باید خدمات پس از فروش داشته باشند تا قبل از ورود کالاها از مناطق آزاد اگر مشکلی در استفاده و تامین قطعات یدکی وجود داشت، مصرف‌کننده جایی را برای مراجعه و رفع مشکل داشته باشد./


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/61p
اخبار مرتبط
ریشه فساد در توزیع نابرابر منابع در جامعه است و نابرابری اقتصادی بستر فساد را به وجود می آورد؛ همچنانکه بازارها به‌ دلیل مداخلات دولت و علائم قیمتی نادرست به درستی عمل نمی‌کنند.
با درج قیمت تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده به نوعی باز هم شاهد گران‌فروشی‌ها خواهیم بود؛ چرا که باز هم فروشگاه‌ها برای فروش، ملاک را قیمت مصرف‌کننده قرار می‌دهند که یعنی مصرف‌کننده باید هزینه توزیع در دورترین نقطه را بپردازد.
دولت در آستانه یکی از سخت ترین و حساس ترین تصمیمات دهه اخیر قرار دارد و باید حتما کارشناسان و نخبگان اقتصاد کشور دست به کار شوند و به کمک دولت بیایند.
با حذف ارز ترجیحی اعطای کالا برگ الکترنیکی برای خرید کالاهای اساسی نهایی شد؛ در این حالت به یارانه بگیران کالابرگ تعلق می گیرد.
براساس اصلاحیه امروز مجلس، دلار ۴۲۰۰ تومانی مشروط حذف شد و دولت باید به ازای آن به خانواده ها یارانه بیشتری بدهد؛ این در حالی است که پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هشدار داده بودند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ باعث افزایش شدید قیمت‌ها خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید