صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۵
کد خبر: 9053
گزارشگر: 213
۵۵۲
۰
۰
۳
اظهارات سخنگوی وزارت خارجه درباره طولانی‌شدن مذاکرات

ماندن «اشخاص حقیقی و حقوقی» در لیست تحریم؛ مانع مذاکرات خواهد شد

ماندن «اشخاص حقیقی و حقوقی» در لیست تحریم؛ مانع مذاکرات خواهد شد
موضوع اشخاص حقیقی و حقوقی است که باید براساس برجام از لیست تحریمی خارج شوند» حل نشده است و آمریکا باید تصمیم بگیرد.
به گزارش آسیانیوز، مذاکرات هسته‌ای؛ ایران می‌گوید «خروج اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست تحریمی» حل نشده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه  با اشاره به طولانی‌شدن مذاکرات احیای برجام، گفته است کماکان بحث «اشخاص حقیقی و حقوقی است که باید براساس برجام از لیست تحریمی خارج شوند» حل نشده است و آمریکا باید تصمیم بگیرد.

او در نشست خبری روز دوشنبه، ۱۴ فروردین، گفته است توافق «بسیار در دسترس است» و «پاسخ و سیگنال باید از واشنگتن داده شود».

در روزهای اخیر دولت بر خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا به عنوان شرط توافق پافشاری کرده است و در مقابل دولت آمریکا می‌گوید خارج کردن سپاه مشروط به این است که ایران تعهد علنی بدهد به نیرو‌های آمریکایی حمله نمی‌کند.

علاوه بر این، یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات احیای برجام نیز فاش کرده است که تعهد دادن جمهوری اسلامی برای توقف پیگیری طرح «انتقام» ترور قاسم سلیمانی، یکی از شروط اصلی خارج‌ کردن سپاه از فهرست تروریستی دولت آمریکا است.

در همین حال روز گذشته، جلیلی رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفت که «نگرانی‌های روسیه و چین» از علل توقف این مذاکرات است.

پیش از این مقام‌های روسیه گفته بودند که پس از احیای برجام نباید روابط اقتصادی و نظامی ایران تحت تاثیر تحریم‌های جدید غرب که به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین وضع شده‌اند، قرار گیرد. درخواستی که از سوی آمریکا رد شد./
https://www.asianews.ir/u/62d
اخبار مرتبط
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام در تهران، تصمیم سیاسی آمریکا را مبهم دانست.
حسین علایی گفت: باید روسها و دیگر واسطه ها را از مذاکرات برجامی کنار بگذاریم.
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که سپاه خواسته در اولویت مذاکرات وین قرار نگیرد.
یک عضو اتاق بازرگانی امروز گفت: نه تنها فقر مطلق از بین نمی‌رود بلکه بسیار بیشتر خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تصمیمات سختی را برای بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌ داریم و به دلایلی توافق با ایران حتمی نیست.
براساس گزارش ها نگرانی‌های بسیاری در کنگره آمریکا در خصوص توافق برجام و تحریم‌های غرب علیه مسکو و آزاد شدن پول های ایران مطرح شده و درباره آن سناتورها توضیحاتی داده اند.
در حالی که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته به طور ناگهانی اعلام کرد که به دلیل برخی مسائل بیرونی، مذاکرات وین دچار وقفه طولانی می‌شود، استفانی القاق، مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا نیز در توییتی نوشت که عمیقا از اینکه مذاکرات وین متوقف شده، متاسف است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید