صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ / ۲۱:۴۳
کد خبر: 9066
گزارشگر: 213
۶۰۰
۰
۰
۴
افشای جنایات جنگی و کشتار جمعی در اوکراین

پوتین محاکمه می شود/زلنسکی مذاکره نمی کند!

پوتین محاکمه می شود/زلنسکی مذاکره نمی کند!
جو بایدن در پی افشای کشتار صدها ساکن شهر بوچا از جمع آوری شواهد برای محاکمه ولادیمیر پوتین سخن گفت و زلنسکی احتمال مذاکره با رییس جمهور روسیه را به دلیل جنایات جنگی روسیه ضعیف دانست.

به گزارش آسیانیوز، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید باید اطلاعات جمع‌آوری کنیم و همه شواهد لازم برای دادگاهی شدن پوتین را به‌دست بیاوریم.

--------------

بیشتر بخوانید

کی یف آزاد شد/تیرباران دسته جمعی غیرنظامیان/خواسته بین المللی برای محاکمه ولادیمیر پوتین
-----------------------------------------
در پی افشای کشتار صدها ساکن شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف، رئیس‌جمهوری آمریکا همتای روس خود را «جنایتکار جنگی» خواند و گفت که ولایمیر پوتین باید محاکمه شود.

جو بایدن روز دوشنبه ۱۵ فروردین گفت: «پوتین یک بی‌رحم و جنایتکار جنگی است. آنچه در بوچا اتفاق افتاده ظالمانه است و همه آن را دیده‌اند. به نظرم این جنایت جنگی است و باید پوتین مواخذه شود».

 بایدن همچنین گفت در نظر دارد تحریم‌های بیشتری علیه روسیه به‌دلیل تهاجم نظامی به اوکراین وضع کند.

در دو روز گذشته تصاویری منتشر شده است که غیرنظامیان کشته شده در مناطق تحت اشغال روسیه در اطراف کیف را نشان می‌دهد در حالی که دست آن‌ها از پشت بسته شده بود. مقام‌های اوکراینی می‌گویند جسد ۴۱۰ غیرنظامی را در مناطقی که قبلا توسط روس‌ها اشغال شده بودند، پیدا کرده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، این فجایع را «نسل‌کشی» نامیده و سازمان ملل در صدد تحقیقات مستقل بر سر این کشتار است.

 بایدن روز دوشنبه در ادامه گفت اگر به خاطر داشته باشید، من ماه گذشته هم پوتین را «جنایتکار جنگی» نامیده بودم: اکنون می‌بینید که چه اتفاقی در بوچا افتاده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت با این‌حال ما باید اطلاعات جمع‌آوری کنیم و همه شواهد لازم را برای دادگاهی شدن پوتین به‌دست آوریم.

او همچنین بر لزوم کمک‌های نظامی به اوکراین برای ادامه جنگ با نیروهای روسیه تاکید کرد.

کشتار غیرنظامیان در اوکراین؛ زلنسکی: «جنایات» روسیه مذاکرات را دشوار کرده است

این در حالی است که در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به کشتار غیرنظامیان اوکراینی در حومه شهر کی‌یف که در اشغال نیروهای روسی بود، مقام‌های ارشد کشورهای اروپایی از لزوم تشدید تحریم‌ها علیه روسیه به ویژه نفت و زغال‌ سنگ این کشور سخن گفته‌اند.

به نقل از رویترز، ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان، نیز گفته است نیروهای روسیه «نسل‌کشی» کرده‌اند و باید کمیته تحقیق بین‌المللی برای ارتکاب این جرم تشکیل شود. روز گذشته وزیر خارجه بریتانیا نیز پیشنهاد تشکیل چنین کمیته‌ای را مطرح کرده بود. وزیر خارجه آمریکا نیز اقدامات را جنایت جنگی خوانده بود.

در دو روز گذشته تصاویری منتشر شده است که نشان‌دهنده کشتار غیرنظامیانی است که دست آن‌ها از پشت بسته شده و به قتل رسیده‌اند. مقام‌های اوکراینی می‌گویند جسد ۴۱۰ غیرنظامی را در مناطقی که قبلا توسط روس‌ها اشغال شده بودند، پیدا کرده‌اند.

شرکت خصوصی مکسار که تصاویر ماهواره‌ای تهیه می‌کند نیز گزارش داده است که گودالی به طول ۴۵ فوت (۱۳.۷ متر) در محوطه یک کلیسای اوکراینی قابل مشاهده است، جایی که در پی عقب‌نشینی نیروهای روس از شهرک بوچا یک گور دسته‌جمعی کشف شد.

گزارشگران خبرگزاری رویترز که روز شنبه از شهرک بوچا بازدید کردند، اجساد متعددی را در خیابان‌های آن مشاهده کرده‌اند. یکی از گورهای دسته‌جمعی هنوز پوشیده نشده و دست‌ها و پاهای اجساد از میان خاک رس قابل مشاهده هستند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، وقایع رخ داده در شهرک‌های اطراف کی‌یف را «نسل‌کشی» خواند که توسط «شیاطینی که به سرزمین اوکراین آمده‌اند» انجام شده است.

او گفت هدف از این کار حذف ملت اوکراین بوده است و نام کسانی که این رفتارها را انجام داده‌اند در «کتاب ویژه جلادها» ثبت می‌شود.

مسکو می‌گوید این تصاویر صحنه‌سازی است و ممکن است توسط اوکراینی‌ها رخ داده باشد و در همین راستا خواستار برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وقایع این شهرک‌ها شده است.

کشف گورهای دسته‌جمعی در بوچا واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته است و از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، آن را «شوکه‌کننده» خوانده و خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره آن شده است.

در میان رهبران اروپایی، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفته است در حال هماهنگی با شرکای اروپایی از جمله آلمان برای تحریم روسیه در حوزه نفت و زغال سنگ است.
وزیر دفاع آلمان نیز گفته است باید درباره تحریم گاز روسیه صحبت شود. هشدار درباره قطع گاز روسیه و لزوم آمادگی کشورهای اروپایی برای وضعیت تازه، پیش‌تر توسط وزیر اقتصاد فرانسه مطرح شده بود.

اتحادیه اروپا پارسال ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز، معادل ۴۰ درصد از گاز مصرفی‌اش را از روسیه وارد کرده بود، اما امسال در نظر دارد به خاطر تهاجم روسیه به اوکراین، خرید گاز روسیه را ۶۶ درصد کاهش دهد.

از گاز صادراتی روسیه به اروپا، سال گذشته ۶۰ میلیارد متر مکعب آن راهی آلمان و بیش از ۱۲ میلیارد متر مکعب آن راهی فرانسه شد.

تلاش برای قطع وابستگی گاز اروپا به روسیه از سوی کشورهای دیگر هم در جریان است، از جمله روز ۱۳ فروردین، وزارت انرژی لیتوانی اعلام کرد که این کشور به عنوان اولین کشور اروپایی، وارادت گاز از روسیه برای تامین مصارف خانگی را متوقف می‌کند و «بقیه اروپا نیز می‌توانند این کار را انجام دهند».

زلنسکی: «جنایات» روسیه مذاکرات را دشوار کرده است

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه گفت از زمانی که کی‌یف از دامنه جنایات نیروهای روسیه در اوکراین آگاه شده، مذاکره با کرملین دشوارتر شده است.

ولودیمیر زلنسکی در یک نطق تلویزیونی از شهر آزاد شده بوچا گفت: «جنایات جنگی اتفاق افتاده است و همه این‌ها به‌عنوان نسل‌کشی توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته خواهد شد».

او اظهار داشت: ما هزاران نفر را می‌شناسیم که شکنجه و کشته شده‌اند، اعضای بدن‌شان قطع شده، به زنان تجاوز شده و کودکان به قتل رسیده‌اند.

آمریکا به دنبال اخراج روسیه از شورای حقوق بشر

در همین حال، نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید این کشور از مجمع عمومی سازمان ملل درخواست خواهد کرد که عضویت روسیه در شورای حقوق بشر را تعلیق کند.

برای تعلیق عضویت روسیه در این شورا نیاز به رای حداقل دو سوم از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل است.

لیندا توماس گرینفلید نماینده آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه گفت عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل «مسخره و اشتباه» است و به نظر ما اکنون زمان رای مجمع عمومی سازمان ملل برای اخراج روسیه از این شورا است.

از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۴۰ رای مثبت، دو قطعنامه علیه روسیه به تصویب رسانده است.

خانم توماس گرینفلید اظهار داشت: پیام من به ۱۴۰ کشوری که در دو دور قبلی، علیه روسیه رای داده‌اند این است که با توجه به تصاویری که از بوچا و ویرانی‌هایی که از کل اوکراین دیده می‌شود، حرف و عمل خود را برای حمایت از اوکراین دوباره یکپارچه کنیم.

روسیه در دومین سال از عضویت دوره‌ سه‌ساله خود در گروه ۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر در ژنو است.

توقیف قایق تفریحی ۱۲۰ میلیون دلاری اولیگارش روس

در رویدادی دیگر، پلیس اسپانیا روز دوشنبه یک قایق مجلل تفریحی ۷۸ متری به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار که متعلق به ویکتور وکسلبرگ، اولیگارش روس، است را به درخواست آمریکا توقیف کرد.

آقای وکسلبرگ که روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دارد، با بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه، از فعالان حوزه معدن در روسیه است و آمریکا به خاطر روابطش با کرملین، او را در لیست تحریم‌ها قرار داده و دارایی‌هایش را در ایالات متحده توقیف کرده است.

آسوشیتدپرس از قول یک منبع که نخواست نامی از وی برده شود، گزارش داده که قایق مجلل این بازرگان روسی در جزیره مایورکا، مرکز جزایر بالئارس اسپانیا، با همکاری مشترک گارد ساحلی اسپانیا و پلیس آمریکا توقیف شده است.

این بازرگان روسی هنوز در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار ندارد، اما پرونده‌هایی در رابطه با فرار مالیاتی، پولشویی و جعل اسناد علیه وی باز شده است.

تاکنون قایق‌های مجلل تفریحی چند اولیگارش روس در کشورهای غربی از جمله فرانسه و ایتالیا توقیف شده است./

https://www.asianews.ir/u/62q
اخبار مرتبط
معاون وزیر دفاع اوکراین گفت نیروهای اوکراینی کنترل کامل استان کی‌یف را به دست گرفتند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام در تهران، تصمیم سیاسی آمریکا را مبهم دانست.
حسین علایی گفت: باید روسها و دیگر واسطه ها را از مذاکرات برجامی کنار بگذاریم.
متخصص معروف اقتصاد سیاسی گفت: پوتین از شکست ارتش خود جان سالم به در نخواهد برد؛ او تاکنون مورد حمایت قرار می‌گرفت زیرا او را یک مرد قوی می‌پنداشتند، ولی او ناتوانی خود را نشان داد.
ایران مانند روسیه به دلیل تحریم ها قصد دارد به فهرست کشورهایی که از کارت «میر» استفاده می‌کنند، بپیوندد.
یک نشریه اوکراینی خبر داد که ارتش روسیه در دو شهر نزدیک به پایتخت از بمب فسفر سفید استفاده کرده است؛ این در حالی است که دبیر کل ناتو در این باره هسته ای هشدار داده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تصمیمات سختی را برای بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌ داریم و به دلایلی توافق با ایران حتمی نیست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید