صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۳
کد خبر: 9073
گزارشگر: 213
۷۴۳
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

مداخله تخریبی دولت در بازار/سیاست های غلط مسئولان و نابودی تولید داخلی

مداخله تخریبی دولت در بازار/سیاست های غلط مسئولان و نابودی تولید داخلی
تجربه نشان داده ریشه اغلب اختلالات به وجود آمده در بخش تولید و بازار‌ از جمله نوسانات قیمت، عدم تناسب عرضه و تقاضا و نهایتا نابودی تولید داخلی، سیاست‌های اشتباه مسئولان بوده است..

به گزارش آسیانیوز،  علت‌اصلی مشکلات اقتصادی جامعه ما این است که بازارها به‌دلیل مداخلات دولت به درستی عمل نمی‌کنند و با دادن علائم قیمتی نادرست موجب انحراف در تخصیص منابع کمیاب می‌شوند.

-------------

بیشتر بخوانید

قاچاق کالا و ارز؛ جدی ترین معضل اقتصادی/ضرورت خدمات پس از فروش

-------------------------------------------------------------------
کمبود تقاضای کل، مازاد موجودی انبار بنگاه‌ها و بیکاری گسترده عوامل تولید هیچ‌کدام علت اصلی و اولیه مشکلات اقتصادی ما نیست، بلکه بنگاه‌ها به‌دلیل دریافت اطلاعات قیمتی نادرست از بازارهای مخدوش و دستکاری شده تصمیمات نادرستی گرفته‌اند و با مشکل فروش نرفتن محصول مواجه شده‌اند.

این مشکل را ممکن است در کوتاه‌مدت با تحریک تقاضا با ترفند اعطای انواع یارانه به مصرف‌کنندگان یا صادرات موقتا برطرف کرد، کاری که دولت سال۹۴ در صنعت خودرو انجام داد؛ اما این کار نتیجه‌ای جز به تاخیر انداختن، انباشته کردن و پیچیده‌تر کردن مساله ندارد.

متاسفانه تجربه نشان داده ریشه اغلب اختلالات به وجود آمده در بخش تولید و بازار‌ از جمله نوسانات قیمت، عدم تناسب عرضه و تقاضا و نهایتا نابودی تولید داخلی، سیاست‌های اشتباه مسئولان بوده است..

سازوکار بازار کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا است. از آنجا که سیاست‌های نظارتی دولت برای تنظیم بازار از جمله قیمت‌گذاری دستوری با سازوکار گفته شده هماهنگ نیست، ورود دولت به این بخش شاید به صورت موقتی و ظاهری نتیجه‌بخش باشد اما در بلندمدت منجر به تشدید التهاب و اختلالات قیمتی خواهد شد.

دولت باید برای حذف رانت های بزرگ و فساد بخصوص در عرصه واردات فکری اساسی کند. کنترل نرخ و نوسانات ارز که از عوامل کلیدی در کنترل تورم است نیازمند بهبود شرایط تجارت خارجی کشور و بازگشت ارز حاصل از صادرات و ضرورت مداخله بانک مرکزی است.

همچنین دولت باید برای کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها و نیز پدیده مخرب قاچاق فکری بکند و راه حل ریشه ای معضل تورم در کشور نه دخالت مستقیم در قیمت گذاری کالاها است که این روش ها همه علاج موقتی است و در دراز مدت تنها مصرف کننده را سردرگم و تولیدکننده را دلسرد می کند.

قطعا با شفاف‌سازی می‌توان رقابت‌پذیری و کیفیت کالا را افزایش داد اما تحقق این موضوع نیازمند زیرساخت است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/62x
اخبار مرتبط
قاچاق کالا در سال های اخیر به یکی از معضلات جدی اقتصادی در کشور تبدیل شده؛ این درحالی است که کالاهای خارجی حتی در صورتی که به صورت قانونی نیز وارد شده باشند باید خدمات پس از فروش داشته باشند.
ریشه فساد در توزیع نابرابر منابع در جامعه است و نابرابری اقتصادی بستر فساد را به وجود می آورد؛ همچنانکه بازارها به‌ دلیل مداخلات دولت و علائم قیمتی نادرست به درستی عمل نمی‌کنند.
با درج قیمت تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده به نوعی باز هم شاهد گران‌فروشی‌ها خواهیم بود؛ چرا که باز هم فروشگاه‌ها برای فروش، ملاک را قیمت مصرف‌کننده قرار می‌دهند که یعنی مصرف‌کننده باید هزینه توزیع در دورترین نقطه را بپردازد.
حرف اصلی فیلم «ایده اصلی» معضلات اجتماعی و سرابی است که آدم ها برای رسیدن به آن با هر وسیله و ابزاری تقلا می کنند و بخشی از پیچیدگی های ذهن انسان جاه طلب است./
دولت در آستانه یکی از سخت ترین و حساس ترین تصمیمات دهه اخیر قرار دارد و باید حتما کارشناسان و نخبگان اقتصاد کشور دست به کار شوند و به کمک دولت بیایند.
فروپاشی اقتصاد بر اثر اتخاذ سیاست‌های غلط ارزی و پولی و مالی و ارزیابی های نادرست از نتایج این سیاست‌ها و اعمال تحریم ها، وضعیت کلی اقتصاد به ویژه وضعیت ارزی کشور را در بدترین حالت ممکن قرار داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید