صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۲
کد خبر: 9075
گزارشگر: 213
۹۰۴
۰
۰
۳
ادامه مراحل شکایت در خصوص ادعای سرقت هنری

صدور قرار جلب برای اصغر فرهادی/نهایی شدن شکایت پرونده نقض حق تالیف

صدور قرار جلب برای اصغر فرهادی/نهایی شدن شکایت پرونده نقض حق تالیف
در حالی که دعوای حقوقی به ادعاهایی درباره ساخت فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی از روی مستند «دوسر برد، دو سر باخت»، ساخته آزاده مسیح‌زاده مربوط می‌شود، اینک روند رسیدگی به شکایت‌های دو طرف این ماجرا، در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، به مرحله نهایی خود رسیده است.

به گزارش آسیانیوز، مشاور حقوقی آزاده مسیح‌زاده می‌گوید دادسرای فرهنگ و رسانه اقدام به صدور قرار نهایی جلب به دادرسی علیه اصغر فرهادی کرده است.

--------------

بیشتر بخوانید

چرا مراسم اسکار جنجالی شد؟/کتک زدن مجری برنامه به خاطر دفاع از همسر!+فیلم و عکس
-----------------------------------------------------------
آزاده مسیح‌زاده، مستندسازی که اصغر فرهادی را به سرقت هنری برای تولید فیلم "قهرمان" متهم کرده می‌گوید، برای این کارگردان قرار "جلب به دادرسی" صادر شده است. وکیل فرهادی توضیحاتی منتشر کرده است.

کاوه راد، وکیل اصغر فرهادی در پرونده فیلم "قهرمان" در پستی اینستاگرامی می‌گوید، از سه شکایت علیه این فیلم دو مورد رد شده و در مورد سوم یا "نقض حقوق مؤلف"، بازپرس "رأسا اقدام به صدور قرار" کرده است.

او ابراز امیدواری کرده که در طول رسیدگی به این پرونده "در مراحل بالاتر با ارجاع موضوع به کارشناسی و جلب نظر تخصصی اساتید و خبرگان حوزه حقوق مؤلف"، این قرار نقض شود.
این پست پس از آن منتشر شد که آزاده مسیح‌زاده،‌ مستندسازی که این کارگردان را به سرقت هنری در فیلم "قهرمان" متهم کرد از صدور "قرار جلب به دادرسی" برای فرهادی خبر داد.

او به "گذارنیوز" گفت، این قرار در ۲۳ اسفند سال گذشته توسط بازپرس تنظیم و پس از تأیید سرپرست دادسرا در ۱۴ فروردین ابلاغ شد.
مسیح‌زاده تصریح کرد که شکایتش از فرهادی مبنی بر سرقت هنری (تجاوز به حقوق مادی و معنوی) پس از چند ماه رسیدگی در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران سرانجام با کافی شناخته شدن مدارک ارائه‌شده توسط بازپرس روبرو و منجر به صدور قرار شد.

او فرهادی را متهم کرده بود که ایده فیلم "قهرمان" را از مستند "دو سر برد، دو سر باخت" سرقت کرده است؛ مستندی که خودشهنگام شرکت در کارگاه فیلم‌سازی این کارگردان ساخته بود.

اما فرهادی می‌گوید، این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده که مستند "دو سر برد، دو سر باخت" را نیز دربرگرفته است. این کارگردان برنده دو جایزه اسکار تأکید می‌کند که ایده این فیلم مربوط به مسیح‌زاده نیست و خود مستقلا در مورد داستان آن تحقیق کرده است.

"قهرمان" داستان مردی را روایت می‌کند که در مرخصی از زندان کیسه‌‌ای پر از سکه‌های طلا پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد، آن را به صاحب واقعی‌اش بازگرداند.

به نوشته "هالیوود ریپورتر"، این فیلم که سال گذشته در جشنواره فیلم کن توانست جایزه بزرگ هیأت داوران را از آن خود کند تا به امروز، دو و نیم میلیون دلار در سینماهای سراسر جهان فروش داشته و کمپانی آمازون حق پخش آن را در آمریکا در اختیار دارد.

مسیح‌زاده سال گذشته پس از نمایش فیلم "قهرمان" در جشنواره کن، از فرهادی شکایت کرد. بعد از آن فرهادی نیز با طرح شکایت از مسیح‌زاده اتهام "افترا و نشر اکاذیب" را مطرح کرد که به گفته مسیح‌زاده، رد شد.

" قهرمان" نهمین فیلم بلند فرهادی است. امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، احسان گودرزی، سارینا فرهادی، رعنا آزادی‌ور و شمار دیگری از بازیگران حرفه‌ای یا تازه‌کار و بومی در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/62y
اخبار مرتبط
مراسم اهدای ۹۴مین دوره جوایز اسکار چند حاشیه کم‌سابقه داشت؛ از جمله حمایت از اوکراین و سیلی به گوش یکی از مجریان.
ابراهیم گلستان فیلمساز و مترجم پیشرو ایران درباره ساخت فیلم »این خانه سیاه است» فروغ فرخزاد گفت: من فروغ را با سه نفر که فیلمبردار،صدابردار و دستیار بودند به سفر فرستادم تا شائبه حضور و کمک‌های من در آن نباشد.
کاوه لاجوردی، مدرس و مترجم ریاضی و فلسفه که ترجمه او از یکی از آثار جان لاک به‌عنوان برگزیده مشترک کتاب سال جمهوری اسلامی اعلام شده، این جایزه را امروز رد کرد.
حرف اصلی فیلم «ایده اصلی» معضلات اجتماعی و سرابی است که آدم ها برای رسیدن به آن با هر وسیله و ابزاری تقلا می کنند و بخشی از پیچیدگی های ذهن انسان جاه طلب است./
علیرضا غفاری مجری پیشکسوت صدا و سیما که خاطرات بسیاری را با اجراهایش از دهه 60 رقم زد، صبح امروز درگذشت.
در حالی که هنوز علت واقعی مرگ زهره فکورصبور، بازیگر جوان تلویزیون و سینما مشخص نشده است، بازپرس جنایی پرونده درباره موضوع عجیب خودکشی وی با مصرف قرص توضیحاتی داده است.
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفت:تا پایان سال شاهد افزایش دوبرابر شدن سود سهام عدالت و پرداخت آن به سهامداران خواهیم بود.
داریوش مهرجویی، کاگردان صاحب‌نام سینمای ایران، با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به ابطال مجوز نمایش آخرین ساخته خود و حذف از آن اکران نوروزی به شدت اعتراض کرد و گفت هر کاری می خواهید بکنید من حقم را می گیرم!
سردار آزمون به درگذشت زهره فکور صبور واکنش نشان داد و پیامی عجیب را در استوری اش درباره علت مرگ این بازیگر جوان منتشر کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید