صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۸
کد خبر: 9096
گزارشگر: 213
۳۸۴۶
۱
۰
۵
آخرین خبرها درباره حادثه در «حرم رضوی»

هویت «قاتل خراسان رضوی» شناسایی شد؟/ضارب طلبه ها «افغان» بودند!

هویت «قاتل خراسان رضوی» شناسایی شد؟/ضارب طلبه ها «افغان» بودند!
به دنبال حمله به سه طلبه در صحن حرم رضوی، مقام‌های رسمی کشور گروه‌های «تکفیری» را عامل این حمله معرفی کردند و اظهارات محمدباقر قالیباف نیز حاکی از آن است که ضارب ملیت افغان دارد؛ همچنین هویت این ضارب را یک خبرگزاری، فردی ۲۱ ساله به نام «عبداللطیف مرادی» اعلام کرده است.

به گزارش آسیانیوز، خبرگزاری «تسنیم» هویت ضارب سه روحانی در مشهد را فردی ۲۱ ساله به نام «عبداللطیف مرادی» اعلام کرد که تبار «ازبک» دارد و سال گذشته به «صورت غیرقانونی» از مرز پاکستان وارد ایران شده و در مشهد ساکن شده بود.

-------------

بیشتر بخوانید

قتل یک طلبه در «حرم رضوی» پس از حادثه گنبد کاووس/وخامت حال یکی از مضروبین+فیلم

------------------------------------------------

این خبرگزاری روز چهارشنبه ۱۷ فروردین گزارش کرد «عبداللطیف با برادر خود در یک «باربری» کار می‌کرده و در منطقه «مهرآباد» مشهد سکونت داشت. آن‌طور که خبرگزاری «تسنیم» نوشته، این جوان ۲۱ ساله «دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود.»

این گزارش می‌گوید عبداللطیف روز گذشته ساعت ۱۳ بعدازظهر با «همراه داشتن یک چاقوی نسبتاً بزرگ» وارد صحن «پیامبر اعظم» می‌شود و تا ساعت ۱۴:۱۶ دقیقه «منتظر» می‌ماند و در نهایت به سه روحانی حمله‌ور می‌شود.

آن‌طور که این خبرگزاری نوشته این جوان در شبکه‌های اجتماعی با «عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحّد» نیز فعالیت داشته است.

براساس آخرین گزارش‌ها شش نفر به اتهام همکاری با عبداللطیف از سوی نهاد‌های امنیتی بازداشت شده‌‌اند که دو نفر از آنها برادر او هستند.

نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی و یگان حفاظت آستان «قدس رضوی» تاکنون توضیح نداده‌اند که این جوان چطور توانسته است با سلاح سرد وارد حرم رضوی بشود و به مدت بیش از یک ساعت در آنجا باقی بماند.

 

--------------

بیشتر بخوانید

دلیل مبهم قتل دو طلبه در گنبد کاووس

--------------------------------------------------------

این جوان روز گذشته با حمله به سه روحانی، یک نفر از آنها را کشت و دو نفر دیگر را راهی بیمارستان کرد.

همچنین امروز به دنبال حمله به سه طلبه در صحن حرم رضوی و مرگ یک نفر از آنها، مقام‌های رسمی کشور گروه‌های «تکفیری» را عامل این حمله معرفی کردند و اظهارات محمدباقر قالیباف نیز حاکی از آن است که ضارب ملیت افغان دارد.

اندکی پس از این حمله، دادستان مشهد اعلام کرد فرد مهاجم که بازداشت شده تبعه خارجی است، اما به تابعیت او اشاره نکرد.

در همین زمینه رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه، ۱۷ فروردین، مجلس تنها به طور تلویحی اشاره کرد که این فرد تبعه افغانستان است و اضافه کرد که این اتفاق نباید «دوستی و برادری میان ملت‌ها» را از بین ببرد.

محمدباقر قالیباف گفت: «باید هوشیار باشیم و بدانیم که بسیاری از برادران افغان ما در راه دفاع از همین کشور در هشت سال دفاع‌ مقدس در میدان‌های جنگ حضور یافتند، جنگیدند، به شهادت رسیدند و مجروح شدند و همه اینها را بدون هیچ مابه‌ازایی انجام دادند.»

قالیباف همچنین تاکید کرد: «برادران افغان همچنین در بسیاری از موضوعات دیگر از جمله جبهه مقاومت حضور داشتند و سینه سپر کردند.»

اشاره وی به سازماندهی «تیپ فاطمیون» از سوی سپاه قدس ایران متشکل از شیعیان افغانستان است که در ازای دریافت اجازه اقامت در ایران و دستمزد ماهیانه، به نفع بشار اسد در جنگ سوریه مشارکت داشتند و تعداد قابل توجهی از آنها نیز کشته شدند.

رئیس مجلس در عین حال خواستار «جدیت بیشتر» در «ریشه‌یابی» حمله به این سه طلبه شده است.

یک روز پس از این حمله، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، نیز ضمن مرتبط دانستن عوامل قتل یک طلبه در مشهد با «گروه‌های تکفیریِ آمریکایی»، وزارت اطلاعات را مسئول پیگیری پرونده کرد.

در بیانیه رئیس جمهور که روز چهارشنبه در خبرگزاری مهر منتشر شد آمده است که «قطعاً این حادثه به دست یکی از عناصر منحرف و تحت تأثیر گروه‌های تکفیری آمریکایی» رخ داده است.

مشخص نیست اشاره ابراهیم رئیسی از «گروه‌های تکفیری آمریکایی» به چه گروه‌هایی است.

در حالی که روز گذشته دادستان مشهد از آغاز تحقیقات بازپرس ویژه قتل خبر داده بود، رئیس جمهور وزارت اطلاعات را مکلف کرد تا «با همکاری تمامی نهادهای ذی‌صلاح به سرعت تمامی عوامل مؤثر حادثه روز گذشته مشهد را شناسایی و تحت تعقیب قرار دهد».

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، نیز به دادستان مشهد دستور داد که «ضمن برخورد قاطعانه با عامل و یا عوامل این حمله وحشیانه، شناسایی دست‌های پشت پرده آن در دستور کار نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرار گیرد.»

شماری از علمای اهل سنت خراسان شمالی نیز در بیانیه‌ای حمله با سلاح سرد به سه طلبه شیعه و کشتن یکی از آنها را محکوم کرده و از دستگاه‌های نظامی و امنیتی و اطلاعاتی خواستند «هرچه زودتر عاملان این حادثه ناجوانمردانه را به اشد مجازات برسانند.»

آنها نیز فرد ضارب را از «عناصر خودفروخته و اجیر شده استکبار جهانی و گروهک‌های تکفیری» معرفی کرده‌اند، در حالی که منابع رسمی هنوز هیچ اطلاعات و جزئیاتی از هویت این فرد منتشر نکرده‌اند.

در گزارش‌های رسمی، این سه طلبه «از طلاب جهادی» معرفی شده و از جمله روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، گفته که این طلبه‌ها در حاشیه شهر مشهد، به دلیل «محرومیت فوق‌العاده‌ای» که وجود دارد، «توزیع خدمت» می‌کردند.

اشاره وی به طرح فقرزدایی از بیش از یک میلیون حاشیه‌نشین در مشهد است که با توجه به هشدارهای مکرر مقام‌های مسئول نسبت به افزایش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات امنیتی در این زمینه، رهبری بر رفع مشکلات حاشیه‌نشینی در این شهر تاکید کرده بود.

با این حال گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی حاکی از اقدامات این گروه‌های جهادی در «سرکوب» حاشیه‌نشینان اهل سنت است.

پس از کشته‌ شدن «گل‌محمد آخوند پژمان» و «عبدالرحمان آخوند خوجه»، دو طلبه اهل سنت، در شامگاه ۱۳ فروردین با سلاح گرم، استانداری گلستان گفته بود بر اساس شواهد، «انگیزه شخصی» علت قتل این دو طلبه بوده است./

https://www.asianews.ir/u/63k
اخبار مرتبط
روابط عمومی آستان «قدس رضوی» خبر داد که به دو روحانی در صحن «پیامبر اعظم» حرم رضوی حمله شده است؛ و براساس آخرین خبرها حال یکی از مضروبین حادثه وخیم گزارش شده است.
دو طلبه در محله چای بوئین گنبدکاووس به قتل رسیده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
محمد
۱۴۰۱/۰۱/۱۹
4
0
0

با سلام هرچه زودتر باید پیگیری شود که این ملیت کجا را دارد و بعد بائو اعدام شود( با خانواده خود) و بعد به آن کشور باید حمله کرد.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید