صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۱
کد خبر: 9130
گزارشگر: 213
۱۸۷۸
۰
۰
۳
مقام وزارت صمت از یک طرح آزمایشی خبر داد

چگونگی اجرایی شدن خرید نان با کارت

چگونگی اجرایی شدن خرید نان با کارت
برخی مسولان به تازگی موضوع طرح «کارت نان» به شهروندان را مطرح کرده اند و یارانه برای خرید نان به این کارت واریز خواهد شد.

به گزارش آسیانیوز، چند روز پس از سخنان نماینده مجلس درباره پرداخت یارانه گوشت، یک مقام وزارت صمت نیز از اجرای طرح آزمایشی «کارت نان» در چند استان در ماه‌های آینده خبر داد.

ستار رحمنی، معاون اداره غله زنجان، روز جمعه ۱۹ فروردین به خبرگزاری ایلنا گفت که در این طرح کارتی به نام «کارت نان» به شهروندان ارایٔه و یارانه نان به این کارت واریز خواهد شد.

دو روز پیشتر نیز محسن افشارچی، استاندار زنجان، گفته بود که در این طرح «مردم با قیمت پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه کرده و کارت می‌کشند و یارانه نان بر حسب میزان فروش به نانوایان پرداخت می‌شود».

چند ماه پیش، دی‌ماه ۱۴۰۰، مقام‌های سازمان برنامه و بودجه صدور کارت نان را به شدت تکذیب کرده بودند و محمد موسوی، رییس روابط عمومی این سازمان، نوشته بود: «نه قرار است کارت نان صادر شود، نه نان کوپنی در دستور کار است.»

خبر اجرای آزمایشی کارت نان در حالی منتشر شده که پنج روز پیش نیز جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، از پرداخت یارانه‌ گوشت به هفت دهک اول درآمدی خبر داده بود.

ماجرای کارت نان چیست؟

 اما کارت نان چیست؟ مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه سال گذشته گفته جزئیات کارت نان در دولت در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده. اما پیشنهاد اولیه این است که ارز ترجیحی نان حذف شود و دولت به مردم کارت مخصوص خرید نان بدهد.

مردم می‌توانند با این کارت نان را با قیمت فعلی از نانوا بخرند و بعدا دولت مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت یارانه‌ای نان را به نانوا پرداخت می‌کند. به عبارتی در این شیوه خرید نان، همان قیمت قبلی نان از کارت نان افراد کسر می‌شود، ولی به نانوا قیمت جدید پرداخت می‌شود.

در این حال اولین سوال این است که آیا پرداخت کارت نان به معنای تعیین سهمیه مشخص تعداد نان برای هر خانوار طی یک ماه است؟ یعنی دولت بر اساس تعداد اعضای خانوار به آنها سهمیه یا کوپن خرید نان می‌دهد و مازاد بر آن را مردم باید با قیمت آزاد بخرند؟ مانند سهمیه بنزین که ماهانه سهمیه مشخصی پرداخت می‌شود و مازاد این سهمیه، با قیمت آزاد محاسبه می‌شود؟

اگر چنین باشد به معنای دو نرخی شدن قیمت نان است و بعد از این نان هم مانند بنزین قیمت آزاد و یارانه‌ای خواهد داشت.

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا کارت خرید نان به صورت نقدی شارژ می‌شود و یا مانند کارت بنزین است؟ به عبارتی سوال این است که آیا امکان برداشت نقدی از کارت مخصوص نان وجود دارد و یا نه؟

پرداخت یارانه نان جدی است؟
تجارت نیوز نوشت احتمالا چنن پیشنهادی به این معناست که دولت به جای پرداخت کارت نان، ماهانه مبلغی را به‌عنوان یارانه نان به مردم بدهد.

این به معنای پرداخت یارانه جدید در اقتصاد ایران است. یارانه‌ای که به نظر می‌رسد مبلغ آن بسیار کم است! دولت سالانه چهار هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کند. یعنی یارانه‌ای که با کمک آن نان ارزان به دست مردم برسد. حالا اگر قرار باشد قیمت نان آزاد شود و دولت یارانه آن را به مردم بدهد، به هر نفر ماهانه چقدر یارانه نان پرداخت می‌شود؟
با احتساب اعتبار چهار هزار میلیارد تومانی و جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، سهم هر فرد از یارانه نان ماهانه چهار هزار تومان می‌شود! معادل خرید دو عدد نان سنگک!/

https://www.asianews.ir/u/64h
اخبار مرتبط
براساس برخی اخبار اقدامات لازم برای واریز بسته معیشتی انجام شده و واریز آن منتظر دستور رئیس‌جمهور است.
اولین افزایش یارانه امسال مشخص شد و قرار است به گروهی از مردم یارانه گوشت پرداخت شود.
علاوه بر یارانه‌هایی که به دلیل همزمانی با ماه رمضان واریز خواهد شد، پرداخت یارانه مختص ماه رمضان نیز آغاز می شود.
مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها درباره واریز یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار توضیحاتی داد.
براساس برنامه دولت باید چهارشنبه هفته جاری یارانه معیشتی، به حساب سرپرستان خانوار حدود ۶۰ میلیون نفر واریز شود.
به دنبال حذف ارز ترجیحی، دولت گفته برنامه‌ای با عنوان «کارت نان» دارد تا نان را با قیمت کنونی به دست مردم برساند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید