صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۸
کد خبر: 9150
گزارشگر: 2
۸۷۶
۰
۰
۵
حق تصمیم گیری

ماکان آریا پارسا: چگونه تصمیم گیری را به کارکنان واگذار کنیم

ماکان آریا پارسا: چگونه تصمیم گیری را به کارکنان واگذار کنیم
یکی از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی های یک مدیر را می توان اتخاذ تصمیم دانست. در واقع وظیفه اصلی یک مدیر آن است که بتواند تصمیمات کلان را به درستی اتخاذ کند. این در حالی است که برخی از تصمیمات کوچک بهتر است توسط خود پرسنل گرفته شود.

در واقع تصمیمات در یک سازمان، کسب و کار یا بنگاه اقتصادی در دسته بندی های مختلفی قرار داده می شود. مدیران میانی باید برای تیم های خود تصمیمات کلی بگیرند و مدیران ارشد و مدیران کلان، تصمیماتی در راستای سیاست های کلی یک سازمان را اتخاذ خواهند کرد. با توجه به این مسئله باید بیان کرد که تصمیم گیری در خصوص برخی از موارد ممکن است نیاز به نظر و یا اقدام مستقیم پرسنل داشته باشد. در این خصوص در ادامه از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا با شما صحبت خواهیم داشت.

 

چه تصمیماتی باید توسط مدیران اتخاذ شود؟

 

در صورتی که به عنوان یک مدیر در کسب و کار در حال فعالیت هستید، باید در نظر داشته باشید که برخی از تصمیمات باید برای شما گرفته شود؟ این سوالی است که دکتر ماکان آریا پارسا در این خصوص توضیحاتی را ارائه داده است. در واقع باید بدانید که حق تصمیم گیری در دسترس شماست. شما باید مشخص کنید که کدام دسته از تصمیمات باید توسط شخص شما گرفته شود و کدام دسته از تصمیمات باید توسط کارمندان شما گرفته شود؟ در نظر بگیرید که اگر تصمیمات شما جنبه ای مهم و تاثیرگذار داشته باشد در کسب و کار شما، باید این تصمیم توسط شخص شما گرفته شود.

از سوی دیگر باید در نظر داشته باشید که انحصاری کردن تصمیمات توسط شخص شما می تواند باعث شود که کارمندان نتوانند از خلاقیت خود استفاده کنند. از این روی دکتر ماکان آریا پارسا توصیه می کند که حتما بخشی از تصمیمات توسط کاربران شما گرفته شود، در این خصوص در ادامه توضیحات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهیم.

 

چطور باید حق تصمیم گیری را به کارمندان بدهیم؟

 

نباید از یاد برد که حتی زمانی که مشخص می کنید برخی از تصمیمات باید توسط کارمندان شما انجام شود، باز هم این خود شما هستید که می توانید تصمیم گیری نهایی را انجام دهید. به خصوص زمانی که تصمیم گیری ها به صورت حساس انجام می شوند، شما باید نظارت داشته باشید. با این وجود شما می توانید با دادن حق تصمیم گیری به سایر کارمندان تیم خود، اعتماد به نفس آن ها را بیشتر کنید. نظارت دائمی یکی از اقداماتی است که شما به عنوان مدیر باید حتما روی تصمیماتی که دیگران انجام داده اند داشته باشید.
دکتر ماکان آریا پارسا توصیه می کند که اگر تصمیم گیری از سوی پرسنل شما نمی تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی کار شما داشته باشد، بهتر است که پیش بینی منفی نداشته باشید و در واقع باید به عنوان یک مشوق همراه دیگران باشید. در نظر داشته باشید که بررسی یک تصمیم مهم نیز باید با توجه به سابقه افراد انجام شود. در نهایت باید گفت که این شما هستید که به عنوان یک مدیر باید مسئولیت پذیر باشید. همچنین نباید انتظار عملکرد ضعیف را از کارمندان خود داشته باشید.

 

زیردستان شما باید برخی از تصمیم گیری ها را انجام دهند

 

دکتر ماکان آریا پارسا توصیه می کنند که حتما به عنوان یک مدیر، حق تصمیم گیری در برخی از موارد را به زیردستان خود بدهید. در واقع شما به عنوان یک مدیر باید تمرکز بر سیاست های کلان داشته باشید. این مدیران تیم ها و مدیران میانی هستند که باید تصمیم گیری های مربوط به کار خود را انجام دهند. البته این تصمیم گیری ها باید حوزه مشخص داشته باشد و با برنامه ریزی پیش برود.
با دادن حق تصمیم گیری به زیردستان شما می توانید از مشارکت و همفکری آن ها استفاده داشته باشید. در واقع شما می توانید با استفاده از این روش از مجموع تفکراتی که در زمینه کاری شما وجود دارد استفاده نمایید.
در نظر داشته باشید که دکتر ماکان آریا پارسا همواره شیوه هایی را در دوره ها و کتاب های خود ارائه کرده اند که می تواند به شما کمک کند تا فرآیند مربوط به واگذاری حق تصمیم گیری به دیگران را به بهترین شکل انجام دهید. در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید و می خواهید بیشتر با دکتر ماکان آریا پارسا آشنا شوید، در ادامه با ما همراه شوید.

دکتر ماکان آریا

دکتر ماکان آریا پارسا کیست؟

 

دکتر ماکان آریا پارسا به عنوان یک محقق و کارآفرین موفق ایرانی شناخته می شود. ایشان در سنین جوانی توانسته اند به موفقیت های بسیار زیادی دست پیدا کنند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به دریافت مدرک دکتری در رشته کارآفرینی و همچنین دریافت مدرک MBA از دانشگاه آلمانی اشاره کرد. سوابق اجرایی ایشان به صورت 32 گانه بوده و امروزه بسیاری از اشخاصی که علاقمند هستند در زمینه مدیریت و موفقیت اطلاعات لازم را به دست بیاورند و در این مسیر گام بردارند از خدمات ارائه شده از سوی ایشان استفاده می کنند. لازم به ذکر است که ایشان به عنوان مشاور در چندین دستگاه دولتی نیز حضور داشته اند و شما قادر هستید که از اطلاعات ایشان استفاده داشته باشید.
دکتر ماکان آریا پارسا به چه صورت می تواند به ما کمک کند تا بتوانیم در زمینه موفقیت و مدیریت گام برداریم؟ در این خصوص باید گفت که تمامی متد روز مدیریتی از جمله واگذاری حق تصمیم گیری به پرسنل می توانید از دوره ها و کتاب های ایشان استفاده داشته باشید.

 

نتیجه گیری

 

دکتر ماکان آریا پارسا را می توان یکی از اشخاصی دانست که امروزه توانسته است به موفقیت های زیادی در زمینه علم مدیریت دست پیدا کند. باید در نظر داشته باشید که اطلاعات ارائه شده از سوی ایشان در زمینه واگذاری حق تصمیم گیری باعث شده است تا مدیران بسیاری از دانش و برنامه ریزی در این خصوص استفاده کنند. در صورتی که شما هم قصد دارید نسبت به واگذاری حق تصمیم گیری اقدام کنید، دکتر ماکان آریا پارسا در دوره ها و کتاب هایی که دارند می توانند به شما کمک کنند. از یاد نبرید که واگذاری حق تصمیم گیری به زیردستان و پرسنل در راستای بهبود ارتباطات و همچنین رشد کارکنان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.


https://www.asianews.ir/u/650
اخبار مرتبط
در حالی که کشور ایران اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد و هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد، کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم، ویژگی های شخصیتی منحصربفرد در کنار همت عالی و تسلیم ناپذیری را می طلبد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید