صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۲:۱۲
کد خبر: 9162
گزارشگر: 213
۶۱۶
۰
۰
۲
بنا بر اظهارات برخی مقام ها در کشور

انگشت اتهام به سوی مقصر پدیده «گرد و غبار» در کشور؟/علت آلودگی بی سابقه هوا در طول سه دهه ایران

انگشت اتهام به سوی مقصر پدیده «گرد و غبار» در کشور؟/علت آلودگی بی سابقه هوا در طول سه دهه ایران
در حالی که برخی مسوولان و از جمله مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس علت اصلی پیدایش پدیده گرد و خاک را منشا داخلی و یا وزارت نیرو دانسته است، برخی کارشناسان این گونه گفته ها را به دلایلی اغراق‌آمیز تلقی می‌کنند.

به گزارش آسیانیوز، ورود ریزگردها به تهران دوباره بحث بر سر منشا داخلی یا خارجی این پدیده را دامن زد. مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن اشاره به دخیل بودن منشا داخلی گفته است، باید از ترکیه هم به خاطر سدسازی به دادگاه لاهه شکایت کرد.

مصطفی نادری، مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس علت اصلی پیدایش پدیده گرد و خاک را منشا داخلی دانسته است. او در توضیح عوامل داخلی گفته است:
نادری تاکید کرده است که وزارت نیرو پنج درصد منابع آب شرب کشور را تامین می‌کند اما مدیریت صد درصدی منابع آب کشور را در دست دارد که "به بدترین نحو ممکن" آنها را مدیریت می‌کند.

به گفته نادری پدیده وزش ریزگرد در تهران یک "پدیده نوظهور" بوده و آلودگی هوای ناشی از آن در تهران در سه دهه اخیر بی‌سابقه است.
 
مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در توضیح علت ورود گرد و غبار به تهران که هزاران کیلومتر با شهرهای مرزی فاصله دارد می‌گوید، دشت‌های اطراف تهران مثل شهریار و ورامین با افت آب‌های زیرزمینی و فرونشست باعث تشدید گرد و غبار در پایتخت شدند که شاخص آلودگی را تا پنج برابر بیشتر از حد مجاز کرده است.

شکایت علیه ترکیه

 مصطفی نادری در توضیح عوامل خارجی به سدسازی ترکیه اشاره کرده و گفته است: «درباره سدسازی در ترکیه باید کنسرسیومی با کشورهای همسایه تشکیل دهیم و علیه ترکیه در دادگاه لاهه شکایت کنیم.»

او در زمینه خشکی سیستان و بلوچستان هم می‌گوید، ایران نتوانسته‌ است حقابه خود را از افغانستان بگیرد و این کشور در گذشته و حال، از دادن حقابه به ایران امتناع کرده است.
ادعای مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ارتباط با سدسازی ترکیه و دیگر عوامل خارجی در دولت‌های قبلی نیز مطرح شده بود. حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران گفته بود، گرد وغبار ایران ۲۰ درصد منشاء داخلی و ۸۰ درصد منشاء خارجی دارد.

 اما به نظر می رسد، مشکلی که مسوولان مطرح می‌کنند بیشتر به فرار از پذیرش مسولیت نزدیک است تا به واقعیت. در حالی که برخی از کارشناسان این گونه گفته ها را "اغراق‌آمیز" تلقی می‌کنند.

پرویز کردوانی، محقق و مولف کتاب‌های حوزه محیط زیست که به "پدر علم کویرشناسی ایران" معروف بود درباره سدسازی ترکیه گفته بود: «سدسازی ترکیه در حوزه دجله و فرات اتفاق خوبی است، چرا که پیش از این، طغیان دجله و فرات بر اثر بارش و سیلاب، خرابی‌های بسیاری به بار آورده و به مردم منطقه خسارات سنگینی تحمیل می‌کرده است./

https://www.asianews.ir/u/65c
اخبار مرتبط
با توجه به وقوع گرد و غبار در بیشتر مناطق کشور تهران تا عصر امروز در رده آلوده ترین شهر جهان قرار دارد و سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی نباید از منزل خارج نشوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید