صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۵
کد خبر: 9166
گزارشگر: 213
۵۰۰
۰
۰
۴
بررسی دلایل افزایش شاخص ارزی

آغاز روند گران شدن دلار

آغاز روند گران شدن دلار
شواهد به دست آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که انتظارات کاهشی معامله‌گران نسبت به آینده نرخ دلار در حال تغییر است.

به گزارش آسیانیوز، روند افزایشی شاخص ارزی همچنان ادامه دارد. فعالان بازار از بالا رفتن دست خریداران در معاملات روز‌های گذشته و به تبع آن افزایش قیمت دلار خبر دادند. شواهد به دست آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که انتظارات کاهشی معامله‌گران نسبت به آینده نرخ دلار در حال تغییر بوده و اکثریت این افراد از احتمال ورود مجدد نرخ این ارز به کانال ۲۸ هزار تومانی در روز‌های آتی سخن می‌گویند.

به عقیده کارشناسان سیاسی-اقتصادی بازار طولانی‌تر شدن روند مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی می‌تواند از مهم‌ترین عوامل تغییر جهت انتظارات نسبت به آینده نرخ ارز در ایران باشد. از سوی دیگر برخی تحلیلگران بر این باورند که ورود تقاضا‌های ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به بازار آزاد می‌تواند عامل مهمی در ایجاد فشار افزایشی بر بازار ارز باشد، اما این در حالی است که طبق گفته مقامات مسوول بانک مرکزی در ماه‌های گذشته ذخایر ارزی کشور در وضعیت مناسبی قرار داشته و در صورت نیاز این نهاد بازار‌ساز می‌تواند با تقویت سیاست‌های عرضه خود از افزایش قیمت دلار جلوگیری کند. نرخ دلار روز شنبه در سطح قیمت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان ثبت شد.
 
دیروز شنبه 20 فروردین دلار به روند افزایشی خود ادامه داد. در نخستین ساعات بازار روز گذشته شاخص ارزی با افزایشی 100 تومانی نسبت به نرخ تعطیلات هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه ساعات کاری نیز این نرخ مجددا افزایش یافت و از حوالی ظهر دیروز دلار در پله هشتم کانال 27 هزار تومانی معامله شد.

دنیای اقتصاد نوشت طبق بررسی‌ها از 12 بهمن سال گذشته تا کنون این نخستین‌باری است که اسکناس آمریکایی در این سطح قیمتی معامله می‌شود. یورو، دیگر ارز شاخص بازار تهران نیز در شنبه افزایشی بازار ارز به قیمت 30 هزار و 250 تومان معامله شد. مشاهدات به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز حاکی از آن است که انتظارات کاهشی نسبت به آینده نرخ ارز در بازار تهران که به واسطه مناسبات سیاسی به وجود آمده بود در حال تغییر بوده و معامله‌گران از احتمال ورود دلار به کانال 28 هزار تومانی سخن می‌گفتند.

روز گذشته دیگر بازار‌های مرزی نیز در تبعیت از بازار تهران شاهد افزایش نرخ بودند. در این راستا قیمت دلار هرات با عبور از سطح 26 هزار و 900 تومان آماده ورود به کانال 27 هزار تومانی شد. همچنین هر برگ اسکناس دلار در بازار غرب کشور (سلیمانیه) نیز در سطح قیمتی 27 هزار و 770 تومان معامله شد. در نهایت روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد تهران با 200 تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم 27هزار و 800 تومان رسید.

تحلیلگران و کارشناسان ارزی ضمن اشاره بر آغاز روند افزایشی دلار از ابتدای سال جدید از فرسایشی شدن روند مذاکرات هسته‌ای وین به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل آغاز این روند افزایشی سخن گفتند. این افراد بر این باورند که از ابتدای انتشار سیگنال‌های مثبت سیاسی و در نتیجه آن کانال‌شکنی‌های پیاپی نرخ ارز در زمستان سال گذشته، انتظارات نسبت به نرخ دلار بعد از حصول توافق هسته‌ای احتمالی به میزان قابل توجهی کاهشی شد.

حال اما با طولانی‌تر شدن روند مذاکرات و وجود سیگنال‌هایی از برخورد این نشست‌ها به هسته سخت، انتظارات مذکور تغییر جهت یافته و متقاضیانی که در انتظار خرید دلار ارزان پساتوافق از معاملات خود دست کشیده بودند حالا در نقش خریدار در حال ورود به بازار هستند. معامله‌گران افزایشی نیز با غنیمت شمردن فرصت گاهی با عدم عرضه و در موارد دیگر با ارائه نرخ‌های غیر واقعی برای تشدید و همراهی با روند افزایشی آغاز شده تلاش می‌کنند.

از سوی دیگر اما برخی از تحلیلگران با اشاره به درصد رشد نسبتا اندک دلار در سال 1400 (حدود 6 درصد) و همچنین افزایش شاخص تورم در سال گذشته (به میزان حدودی 35 درصد) بر این باورند که حضور نرخ دلار در کانال‌های 27 و 28 هزار تومانی آنچنان دور از ذهن نبوده و حتی احتمال رضایت بازار‌ساز از افزایش سطح نسبی قیمت دلار در سال جدید نسبت به آخرین نرخ‌های سال گذشته نیز وجود دارد.

با این حال با توجه به نوسانات پیاپی نرخ ارز در 20 روز نخست فروردین ماه هنوز نمی‌توان کریدور مشخصی برای بازه نوسان دلار 1401 متصور شد. هر قطعه سکه امامی نیز در بازار روز گذشته با 50 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ تعطیلات هفته گذشته در سطح قیمتی 12 میلیون و 910 هزار تومان معامله شد./

https://www.asianews.ir/u/65f
اخبار مرتبط
وزیر خارجه ایالات متحده گفت: ساده بگویم که من نسبت به چشم‌انداز این مذاکرات که به نتیجه برسد، خیلی خوشبین نیستم و این به‌رغم همه تلاش‌هایی است که به خرج داده‌ایم.
ارزان شدن خودرو در سال جدید طبق وعده وزیر صمت و نظرات برخی کارشناسان براساس نوسانات بازار دلار، موضوعی است که تایید آن از وجوهی قابل بررسی است.
خانم کیتی هاون، سرمایه گذار ارزهای دیجیتال و عضو هیئت مدیره صرافی کوین‌بیس وپلتفرم اوپن‌سی اعلام کرد که 1/5 میلیارد دلار برای صندوق جدید خود، هاون ونچور Haun Ventures جمع آوری کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تصمیمات سختی را برای بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌ داریم و به دلایلی توافق با ایران حتمی نیست.
تحلیلگران کیتکو پیش‌بینی کردند طلا همچنان به عنوان یک دارایی جایگزین درخشان می درخشد و درباره قیمت طلا در کوتاه مدت توضیحاتی ارایه داده اند.
زلنسکی می‌گوید زمان مذاکرات جدی با پوتین فرارسیده است؛ در حالی که هم‌زمان اوکراین اعلام کرده که با هدف به‌دست گرفتن کنترل حومه پایتخت، یک عملیات ضدحمله‌ را آغاز کرده است.
با درج قیمت تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده به نوعی باز هم شاهد گران‌فروشی‌ها خواهیم بود؛ چرا که باز هم فروشگاه‌ها برای فروش، ملاک را قیمت مصرف‌کننده قرار می‌دهند که یعنی مصرف‌کننده باید هزینه توزیع در دورترین نقطه را بپردازد.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، ضمن انتقاد از تلاش آمریکا برای امضای قراردادهای انرژی با ایران و ونزوئلا، گفت مسکو همچنان به قراردادهای خود برای صادرات انرژی به اروپا پایبند است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید