صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۱
کد خبر: 9174
گزارشگر: 213
۲۱۲۶
۰
۱
۲
جنسیتی شدن فضاهای سبز با آغاز بهار و تابستان

زنان؛ «بدون مردان» در پارک های ایران!

زنان؛ «بدون مردان» در پارک های ایران!
محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران، در واکنش به انتشار بنری از سردر یک پارک در منطقه ۱۴ شهرداری تهران مربوط به ممنوعیت ورود مردان به پارک، برنامه حصارکشی جنسیتی در صدها پارک پایتخت ایران را تأیید کرد؛ این در حالی است که جدا کردن زنان و شوهران و نیز نیمی از جامعه از نیمی دیگر؛ به زعم کارشناسان اقدام نامتعارفی است که از تبعات آن محرومیت و نگرانی در جامعه است.

به گزارش آسیانیوز، محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران، در واکنش به انتشار بنری از سردر یک پارک در منطقه ۱۴ شهرداری تهران مربوط به ممنوعیت ورود مردان به پارک، برنامه حصارکشی جنسیتی در صدها پارک پایتخت ایران را تأیید کرد؛ این در حالی است که جدا کردن زنان و شوهران و نیز نیمی از جامعه از نیمی دیگر؛ به زعم کارشناسان اقدام نامتعارفی است که از تبعات آن محرومیت و نگرانی در جامعه است.

--------------

بیشتر بخوانید

چگونه «اضطراب» با بغل کردن رفع می شود؟

----------------------------------------------------------

او روز شنبه ۲۰ فروردین در گفت‌وگو با پایگاه خبری «دیده‌بان ایران» گفت که «بالای ۲۰۰ پارک مختص بانوان و مادر و کودکان خواهد شد» و درباره این تصمیم نیز مدعی شد که به باور او، حضور مردان در پارک‌ها «به صلاح بانوان نیست».

این عضو شورای شهر تهران همچنین مدعی شد که «دلیل اجرای چنین طرحی، تقاضای زیاد مردم شهر تهران بوده و ما فقط خواسته مردم را اجرا کردیم.» وی شواهدی مربوط به این ادعای خود یا نظرسنجی در این مورد ارائه نداد.

محمد آقامیری پس از انتشار این مصاحبه و درج آن در خبرگزاری صدا و سیما، بامداد یک‌شنبه ۲۱ فروردین زبان به انتقاد از صدا و سیما و به گفته او «اصلاح‌طلبان» گشود و گفت که منظور او جلوگیری از ورود مردان به «بخش‌هایی» از پارک‌ها بوده و نه تمام محوطه‌های پارک‌ها.

او بازتاب سخنانش در مورد «زنانه و مردانه شدن بوستان‌ها» از سوی سایت دیده‌بان ایران و خبرگزاری صداوسیما را «شایعه» دانست و گفت که بر اساس طرح شهرداری تهران قرار است در ۳۵۲ بوستان محلی از ۲۲۰۰ بوستان تهران تنها ورود به «فضاهایی» از پارک‌ها برای مردان ممنوع شود «و مابقی فضای پارک در اختیار عموم مردم است.»

این عضو شورای شهر در ادامه گفت که به باور او «خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها می‌بایستی اخبار خوب و امیدوارکننده منتشر کنند» و خطاب به صدا و سیما نیز گفت که «واقعاً کار زشتی است که یک عده خبرنگار با اخبار جعلی، فیک و دروغ امرار معاش می‌کنند.»

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز پیشتر در توئیتی از آنچه «مناسب‌سازی» ۳۵۲ بوستان در تهران برای مادران، کودکان، زنان و دختران» نامیده خبر داده بود.

بر اساس آمارهای منتشرشده، طرح تفکیک جنسیتی پارک‌های تهران در ماه‌های گذشته به‌صورت جدی از سوی زاکانی که از اواسط تابستان ۱۴۰۰ سکاندار شهرداری تهران شد، پیگیری شده است، تا جایی که بنا بر اعلام شهرداری تهران، از اواخر دی پارسال و شروع این طرح تا اواخر اسفند یعنی در کم‌تر از دو ماه، ۲۷ «بوستان مادر و کودک» در تهران «بهره‌برداری» شده است.

شهرداری تهران پیشتر در یک گزارش رسمی اعلام کرده بود که تا پایان سال ۱۴۰۱ خورشیدی، ۳۲۵ بوستان محلی دیگر به زنان اختصاص خواهد یافت و ساخت دو بوستان جدید در دستور کار قرار گرفته است و بر این اساس شمار بوستان‌های اختصاصی بانوان در پایتخت قرار است تا پایان امسال به ۹ مورد برسد.

محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران، روز شنبه به عنوان «دلیل» این تصمیمات همچنین مدعی شد که جلوگیری از «دزدیده شدن کودکان» می‌تواند دلیل دیگر ممنوعیت ورود مردان به این بخش ها از سطح شهر باشد.

------------

بیشتر بخوانید

علی دایی نوشت خشونت بر زنان در ورزشگاه فراموش‌ نمی شود+عکس
---------------------------------------------------------
وی مدعی شد: «مادرانی که کودکان‌شان را برای بازی به پارک‌ها می‌بردند، نمی‌توانستند از ترس دزدیده شدن فرزندانشان تکان بخورند»، «این که یک زن بتواند یک کودک را بدزدد بسیار کمتر از مردها است».

اقدام شهرداری تهران در «مردانه- زنانه» کردن پارک‌ها و دفاع شورای شهر تهران با انتقادات گسترده‌ای از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و کارشناسان مواجه شده است.

در همین حال برخی رسانه‌ها، روز یک‌شنبه با انتشار مطالبی از این طرح دفاع کرده‌اند، از جمله خبرگزاری مهر این رویکرد شهرداری تهران را «حاکی از توجه ویژه مدیریت شهری به موضوع مقام زن و رعایت شأن بانوان» عنوان کرده است.

بسیاری از منتقدان این طرح را علاوه بر جداسازی زنان و مردان در فضای عمومی شهری، موجب جدا کردن اعضای خانواده از یکدیگر، هم‌چنین محرومیت های عمومی مردانه و زنانه و نیز محروم شدن شماری از شهروندان مانند مردان سالمند و بازنشسته از دسترسی به بوستان‌های محلی می‌دانند.

برخی کاربران نیز این اقدام شهرداری‌ها را با اقدام مشابه طالبان در هفته‌های گذشته مقایسه کرده‌اند.

اولین «بوستان بانوان» در پایتخت در سال ۱۳۸۶ و در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف که از حامیان اصلی و مبدعان این طرح بود، ایجاد شد.

 قالیباف در مراسم افتتاح این بوستان که جداسازی‌ها در آن دو سال طول کشیده بود، گفته بود: «قبول ندارم پارک‌های مجزایی با عنوان پارک مختص بانوان ایجاد کنیم، اما می‌توانیم در پارک‌ها نقاطی را‌ آماده کنیم تا بانوان بهتر و راحت در این مکان‌ها ورزش کنند».

در سال‌های گذشته شهرداری‌های شهرهای دیگر نیز با الگوبرداری از شهرداری پایتخت، طرح تفکیک جنسیتی پارک‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند، از جمله در روزهای گذشته ویدیوهایی از دیوارکشی در یکی از پارک‌های بجنورد با انتقادهای گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

ایندر حالی است که براساس گزارش های میدانی و اظهار نظرهای گروهی، زنان تمایلی به جداسازی مکان های عمومی ندارند و حتی برخی زنان و دختران حضور مردان را در کنارشان سبب ایجاد امنیت بیشتر بیان می کنند./

پروانه توکلی

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/65n
اخبار مرتبط
مراسم جوایز گرمی یکی از بزرگ‌ترین مراسم اهدای جوایز موسیقی در جهان است و از سال ۱۹۵۹ تاکنون هرساله با شکوه ویژه‌ای برگزار می‌شود و معمولا جایی نیست که ستاره‌ها با لباس‌های متعارف ظاهر شوند.
در حالی که نام بسیاری از زنان معروف سینماگر و بازیگر در «بیانیه افشاگری باج‌گیری جنسی از زنان» در سینمای ایران آمده است، یک مقام رسمی به این موضوع واکنش نشان داده است.
علی دایی در یک پیام همراه با عکس آرزو کرد روزی برسد که اشک زنان ایرانی آزادانه برای شوق پیروزی تیم محبوبشان باشد نه در اثر اسپری فلفل، گاز اشک‌آور.
در ویدیویی ممانعت ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای بازی ایران و لبنان افشا شده است.
برخی از افراد نمی توانند کارهایی از قبیل ازدواج و ارتباط با جنس مخالف را به سادگی و مانند دیگران انجام دهند.
در حالی که پزشکان و متخصصان روانشناسی معتقدند انسان ها با در آغوش گرفتن عزیرانشان می توانند درصد بسیاری از بیماری های مرتبط با استرس و نگرانی شان را درمان کنند، طبق یک تحقیق در آغوش گرفتن یک بالش خاص، توانست به اندازه مدیتیشن، اضطراب را کاهش دهد.
سیاحان با توجه به وضعیتی که زن ایرانی در اوایل عهد قاجار و تحت تأثیر جامعۀ سنتی این دوره داشت، در سفرنامه‌های خود به زنان فرنگی توجه ویژه‌ای کردند؛ تصویری که جامعۀ قاجار از زنان می‌‌شناخت، سیمای کاملاً سنتی از آنان اظهار می‌داشت که در آن حیات زنان محدود به خانه و اندرونی بود.
در سال های اخیر در ایران در حالی که مردان جوان توانایی ازدواج ندارند، زنان و دختران به مردان مسن گرایش نشان می‌دهند و برخی مردان مسن حاضرند برای زنان جوانتر که گاه تفاوت سنی آن‌ها به بیش از ۳۰ سال می‌رسد، ماهیانه هزینه‌های میلیونی را انجام دهند؛ این قبیل مردان به «شوگرددی» معروف هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید