صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۸
کد خبر: 9191
گزارشگر: 213
۹۶۶
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

چرا نخبگان در ایران بیکار هستند؟

چرا نخبگان در ایران بیکار هستند؟
متاسفانه عدم حمایت کافی و بی توجهی از تولیدات علمی ، منجر به این شده که بسیاری از دانشمندان و نخبگان ما بار کوچ ببندند و از ایران بروند و بسیاری از فارغ التحصیلان نخبه ما بیکار هستند.

به گزارش آسیانیوز، نکته بسیار مهم و کلیدی که  رهبری امسال بر آن تاکید کرده اند و بسیار هم بجاست مسئله تمرکز بر تولید دانش بنیان است. عنصری کلیدی که سال هاست مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته در حالیکه ایران مهد پرورش نخبگان بزرگ و دانشمندان ارزشمند در جهان است.

------------

بیشتر بخوانید

بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی؛ «موانع بزرگ» تولید در ایران
--------------------------------------

متاسفاانه عدم حمایت کافی و بی توجهی به این امر مهم، منجر به این شده که بسیاری از دانشمندان و نخبگان ما بار کوچ ببندند و از ایران بروند. بسیاری از فارغ التحصیلان نخبه ما بیکار هستند. بسیاری از ایده ها و طرح های دانش بنیان بر زمین مانده و فرصت ظهور پیدا نکرده اند. بسیاری از شرکت های دانش بنیان با کلی طرح و ایده ناامید شده اند و در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

در سال هایی که گذشت ما فقط با جشنواره ها و اهدای جوایز بطور نمایشی از دانش بنیان ها تقدیر کردیم و از شرکت های دانش بنیان فقط یک نام و عنوان در کشور باقی مانده است. شرکت ها خود را به آب و آتش می زنند تا این عنوان غرور آفرین را دریافت کنند در حالیکه در عمل چقدر حقیقتا محصولات دانش بنیان به عرصه تولید و اشغالزایی وارد شده اند؟ چند درصد از تولیدات کشور به محصولات دانش بنیان اختصاص می یابد؟ چقدر توانسته اشتغازایی ایجاد کند؟ چقدر شرکت های دانش بنیان توانسته اند در عرصه تولید حرفی برای گفتن داشته باشند؟پاسخ این سوالات بسیار تاسف برانگیز است.

امسال با اشاره و تاکید مهم مقام رهبری بر این موضوع کلیدی، وقت آن رسیده که نگاهی کاملا تازه و متفاوت به عرصه دانش بنیان در کشور بیندازیم و چرخ صنعت را این بار با "تولید دانش بنیان" به حرکت در آوریم.

-----------

بیشتر بخوانید

مداخله تخریبی دولت در بازار/سیاست های غلط مسئولان و نابودی تولید داخلی

----------------------------------

برپایی جشنواره و اهدای جوایز و تیتر و بیلبورد و عناوین دهان پرکن دیگر علاج مسئله نیست. باید آستین بالا زد و کمر همت بست برای ایجاد یک تحول تازه در عرصه "تولید دانش بنیان".

شاید لازم باشد تجربیات کشورهای پیشرفته جهان را در بهره گیری از شرکت های دانش بنیان و پرداختن به تولید محصولات دانش بنیان بررسی کنیم و بسیاری از این تجربیات موفق را به کار گیریم.

بدون تعارف تولیدکننده دانش بنیان، نخبه، دانشمند، حمایت می خواهد. نه با حرف نه با اهدای جایزه. بلکه حمایت عملی و واقعی می خواهد.

نقدینگی می خواهد؟ تزریق کنیم.
تسهیلات می خواهد بانک ها آستین بالا بزنند.
شرایط دشوار مالیاتی را برای این شرکت ها تسهیل کنیم.
قوانین دست و پاگیر و زمان بر صدورز مجوزها را برای این شرکت ها آسان کنیم.
در تامین مواد اولیه موردنیاز تا می توانیم شرایطی فراهم کنیم که بتوانند براحتی مواد مورد نیاز را تامین کنند.

در خرید ماشین آلات و دستگاههای موردنیاز و راه اندازی خطوط تولید برای این شرکت ها و کسانی که طرح ها و ایده های عملی با قابلیت اجرایی دارند تسهیلات ویژه فراهم کنیم.

همچنین باید یک جنبش جدی در به کارگیری نخبگان و فارغ التحصیلان در حوزه های مختلف تولید و صنعت و بهره گیری از ایده ها و طرح های دانش بنیان در کشور شکل بگیرد؛ چرا که اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری به طرح ها و ایده های نو نیاز دارد. تحول در عرصه آموش و حرکت به سمت آموزش کاربردی که بتواند در عرصه صنعت و تولید ظهور عملی داشته باشد باید در دستور کار جدی قرار گیرد.

تحول در عرصه تولید دانش بنیان زیرساخت می خواهد. باید مسیری را که سالها فقط با دست انداز مواجه بوده هموار کنیم و نگاهی تازه ، کارشناسانه و عمل گرایانه به این عرصه بیندازیم. نگاهی کاملا متفاوت و با رویکرد صد در صد حمایتی./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/664
اخبار مرتبط
در حالی که بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به سیستم بانکی را باید یکی از دلایل اصلی عدم رونق تولید در کشور عنوان کرد، افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و نیز پدیده قاچاق در کشور ضربه های مهلک دیگر به تولید هستند.
تجربه نشان داده ریشه اغلب اختلالات به وجود آمده در بخش تولید و بازار‌ از جمله نوسانات قیمت، عدم تناسب عرضه و تقاضا و نهایتا نابودی تولید داخلی، سیاست‌های اشتباه مسئولان بوده است..
قاچاق کالا در سال های اخیر به یکی از معضلات جدی اقتصادی در کشور تبدیل شده؛ این درحالی است که کالاهای خارجی حتی در صورتی که به صورت قانونی نیز وارد شده باشند باید خدمات پس از فروش داشته باشند.
ریشه فساد در توزیع نابرابر منابع در جامعه است و نابرابری اقتصادی بستر فساد را به وجود می آورد؛ همچنانکه بازارها به‌ دلیل مداخلات دولت و علائم قیمتی نادرست به درستی عمل نمی‌کنند.
با درج قیمت تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده به نوعی باز هم شاهد گران‌فروشی‌ها خواهیم بود؛ چرا که باز هم فروشگاه‌ها برای فروش، ملاک را قیمت مصرف‌کننده قرار می‌دهند که یعنی مصرف‌کننده باید هزینه توزیع در دورترین نقطه را بپردازد.
دولت در آستانه یکی از سخت ترین و حساس ترین تصمیمات دهه اخیر قرار دارد و باید حتما کارشناسان و نخبگان اقتصاد کشور دست به کار شوند و به کمک دولت بیایند.
فروپاشی اقتصاد بر اثر اتخاذ سیاست‌های غلط ارزی و پولی و مالی و ارزیابی های نادرست از نتایج این سیاست‌ها و اعمال تحریم ها، وضعیت کلی اقتصاد به ویژه وضعیت ارزی کشور را در بدترین حالت ممکن قرار داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید