صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۲
کد خبر: 9199
گزارشگر: 213
۸۵۳
۰
۰
۳
جانشین عمران خان؛ نخست وزیر برکنار شده پاکستان

شهباز شریف؛ میلیاردر سرسخت؛ کیست؟

شهباز شریف؛ میلیاردر سرسخت؛ کیست؟
شهباز شریف، ۷۰ ساله، که او را به عنوان مدیری سرسخت و پرکار هم می شناسند، روز دوشنبه و یک روز پس از برکناری عمران خان، به عنوان بیست و سومین نخست وزیر پاکستان انتخاب شد.

به گزارش آسیانیوز، قدرت در پاکستان مجددا به دست حزب مسلم لیگ افتاد.  
شهباز شریف، رئیس حزب مسلم لیگ پاکستان روز دوشنبه و یک روز پس از برکناری عمران خان، به عنوان بیست و سومین نخست وزیر پاکستان انتخاب شد.

  او اکنون به عنوان نخست‎‌وزیر این کشور می‌تواند تا اکتبر ۲۰۲۳ که قرار است انتخابات عمومی بعدی برگزار شود، در این پست بماند. او در خارج از پاکستان کمتر شناخته شده است، اما در داخل کشور بیشتر به عنوان یک مدیر "موثر" شهرت دارد تا یک سیاستمدار

شهباز برادر کوچک‌تر نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین است.

شهباز ۷۰ ساله، سه بار به عنوان وزیر ارشد بزرگترین ایالت پاکستان، پنجاب کار کرده است. این ایالت پایگاه قدرت خانواده او است. او حالا ریاست حزب مسلم لیگ -شاخه نواز را برعهده دارد.
شهباز شریف به مدیری "سرسخت و پرکار" مشهور است که سخنرانی‌هایش توام با اشعاری انقلابی است. دو بار ازدواج کرده است و مالک مجموعه املاک لوکس در لندن و دبی است.
.
تحصیل در علوم انسانی

شهباز در لاهور در خانواده‌ای ثروتمند و مالک صنایع به دنیا آمد و در دانشگاه دولتی همان شهر در رشته علوم انسانی تا درجه کارشناسی تحصیل کرد. پس از آن وارد تجارت خانوادگی شد و حالا نیز مالک مشترک یک شرکت فولاد است. او میلیونر و مالک املاک زیادی در داخل و خارج از پاکستان است.

شهباز شریف در ایالت خود وارد سیاست شد و در سال ۱۹۸۸ به عنوان نماینده وارد مجلس ایالتی شد. اولین بار در سال ۱۹۹۷ سر وزیر ایالت پنجاب شد، پس از کودتای نظامی ژنرال پرویز مشرف در سال ۱۹۹۹ به زندان افتاد، سال بعد به عربستان سعودی تبعید شد، هفت سال بعد از تبعید بازگشت و فعالیت سیاسی خود را در پنجاب از سر گرفت و در سال ۲۰۰۸ مجددا سروزیر پنجاب شد.

بار سوم در ۲۰۱۳ سروزیر پنجاب شد تا سال ۲۰۱۸ که در انتخابات عمومی این سال حزب مسلم لیگ شکست خورد.

او پس از سال ۲۰۱۷ که برادرش نواز به اتهام پنهان‌کاری دارایی‌هایی که در اسناد پاناما فاش شد به زندان افتاد ریاست حزب مسلم لیگ - شاخه نواز را برعهده گرفته است.
شهباز شریف هم در دوره عمران خان متهم به فساد شد اما در هیچ اتهامی مجرم شناخته نشده است.
وی از سال ۲۰۱۸ تاکنون رهبری اپوزیسیون در برابر دولت عمران خان را برعهده داشت.

"دوست قدیمی چین"
سرکنسول چین در لاهور سال گذشته در زمان ختم وظیفه خود در نامه‌ای به شهباز شریف از او "دوست قدیمی چین" تمجید کرد و از اجرای سریع پروژه‌های کریدور اقتصادی چین- پاکستان تمجید کرده است.
در این نامه دیپلمات چینی نوشته است که حزب مسلم‌لیگ نواز دوست چین است در زمانی که در قدرت باشد یا در اپوزیسیون.

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در اقدامی تاریخی در سال ۲۰۱۴ در مراسم تحلیف نارندرا مودی، نخست‌وزیر جدید هند شرکت کرد که خبرساز شد. سال بعد، آقای مودی به اقامتگاه نواز شریف در لاهور رفت و در مراسم عروسی نوه او شرکت کرد. ارتش پاکستان نسبت به تلاش‌ها برای بهبود روابط با هند حساس است و سیاست این کشور در مورد هند را کنترل می‌کند.

هند و پاکستان پیش از مجهز شدن به سلاح‌های هسته‌ای سه بار جنگیده‌اند، در دو دهه اخیر نیز چندبار تا آستانه رویارویی نظامی پیش رفته‌اند.

گفته می‌شود که شهباز، در مقایسه با برادرش با ارتش قدرتمند این کشور رابطه دوستانه‎‌تری دارد. ارتش حکومت را در حدود نیمی از حدود هشت دهه عمر پاکستان پس از استقلال در ۱۹۴۷ در اختیار داشته است و تعیین کننده خط و مشی اساسی کشور به ویژه سیاست خارجی و دفاعی این کشور است.

در سال ۲۰۱۸ که عمران خان نخست وزیر شد نیز گفته می‌شد که او با حمایت ارتش به این سمت رسیده است./

https://www.asianews.ir/u/66b
اخبار مرتبط
بی‌ثباتی سیاسی برای کشوری مانند پاکستان با ارتش قدرتمند تبعاتی برای کشورهای همسایه خواهد داشت.
شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد انواع برنج وارداتی دانه بلند که توسط این شرکت در بازار توزیع می‌شود، محصول دو کشور هندوستان و پاکستان است.دو کشور هندوستان و پاکستان است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید