صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۰:۱۲
کد خبر: 9207
گزارشگر: 213
۲۸۰۸
۰
۰
۳
در ادامه فراخوانده شدن سفیر ایران از سوی حکومت افغانستان

چرا سر در کنسولگری ایران در هرات به آتش کشیده شد؟خط و نشان طالبان برای جمهوری اسلامی

چرا سر در کنسولگری ایران در هرات به آتش کشیده شد؟خط و نشان طالبان برای جمهوری اسلامی
همزمان که به تازگی ویدیوی سخنان تهدیدآمیز یکی از فرمانده های طالبان منتشر شد، رسانه های افغان نوشتند شماری از شهروندان هراتی در "اعتراض به بدرفتاری علیه مهاجران افغانستانی در ایران" سردر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را در هرات به آتش کشیدند.

به گزارش آسیانیوز، شماری از شهروندان هراتی در "اعتراض به بدرفتاری علیه مهاجران افغانستانی در ایران" سردر کنسولگری جمهوری اسلامی را به آتش کشیدند. گزارش‌ها حاکیست کە در چند شهر دیگر نیز تجمع‌های اعتراضی برگزار شدە است.

-----------

بیشتر بخوانید

تهدید طالبان به «تسلط بر ایران» پس از احضار سفیر!+ویدیو

---------------------------

رسانه‌های افغانستان امروز دوشنبه، ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل) مدعی شدند که شماری از شهروندان این کشور در چند شهر مختلف در اعتراض به "بدرفتاری علیه مهاجران افغانستانی در ایران" دست به تظاهرات زدند. گزارش‌ها حاکیست کە سردر کنسولگری جمهوری اسلامی در هرات توسط معترضان به آتش کشیده شدە است.


تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد کە گروهی از معترضان هراتی اقدام به سنگ‌پرانی به سوی ساختمان کنسول‌گری، آتش زدن لاستیک و سردر کنسولگری ایران می‌کنند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ضمن تائید این خبر به نقل از "برخی منابع" نوشت، در پشت صحنه این تظاهرات گروه‌های "غرب‌گرا" حضور داشتەاند. ایرنا مدعی شد که این افراد پیش از این "توسط غربی‌های حاضر در افغانستان تأمین مالی می‌شدند".

این خبرگزاری همچنین گفتە است که معترضان موفق به ورود به داخل ساختمان کنسولگری نشدند و با ورود مولوی اسلام جار، والی هرات به محل حادثه غائله پایان یافتە و معترضان با "شلیک‌های هوایی نیروهای طالبان و نیروهای محافظ نمایندگی" متفرق شدند.

تظاهرات در مناطق دیگر

 به گزارش شبکه خبری طلوع نیوز صدها تن از شهروندان ولایت خوست در یک گردهمایی به بد رفتاری علیه شهرواندان در ایران اعتراض کردەاند.
همچنین شماری از فعالان مدنی در کابل با پلاکارد مقابل سفارت جمهوری اسلامی تجمع کردە و از دولت ایران خواستند اخراج اجباری مهاجرین افغان را متوقف کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این تجمعات اعلام کرد که حفظ و صیانت از امنیت اماکن دیپلماتیک، مسئولیت قطعی هیات حاکمه افغانستان است.

شماری از مهاجران افغان در ایران شکایت دارند که در پی حادثه اخیر حمله به سه طلبه در صحن امام هشتم شیعیان در مشهد مورد خشونت و بدرفتاری قرار گرفتەاند.
ادارات ایران به صورت رسمی گفته‌اند که فرد ضارب «تبعه خارجی» است و قضیه تحت بررسی قرار دارد. با وجود این برخی مقام‌های ایران بلافاصله بعد از وقوع حادثه عامل این حمله را افغان معرفی کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان قبلا حمله به روحانیان در مشهد را محکوم کرده و گفته بود: «امارت اسلامی حمله بر عبادتگاه و روحانیون در کشور ایران را محکوم می‌نماید. این کار اما ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد.»

هرچند مقام‌های ایران گزارش نهایی خود در مورد هویت فرد مهاجم را نشر نکرده‌اند، در فضای عمومی موجی از احساسات بر ضد مهاجران افغان ایجاد شده است.
 در این راستا وزارت خارجه طالبان مسئولان سفارت ایران در کابل را به دلیل بدرفتاری با مهاجران افغان احضار کرد.

همچنین در روزهای اخیر تصاویر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند که برخی نظامیان ایرانی را در حال شکنجه مهاجران افغان نشان می‌دهند، اما اداره‌های ذیربط تا کنون در رابطه با این تصاویر واکنشی نشان نداده اند.

این در حالی است که هفته روز گذشته طالبان مسئولان سفارت ایران در کابل را به دلیل بدرفتاری با مهاجران افغان احضار کرد.همچنین وزارت خارجه‌ طالبان از دیدار فیضان‌الله ناصری، مقام ارشد این وازرتخانه با مسئولان سفارت ایران در کابل خبر داد.

در بیانیه ای که در این رابطه منتشر شد، بدون اشاره به حادثه مشهد گفته شده است، درباره "برخورد نادرست" پلیس ایران با پناهجویان افغانستان با مسئولان سفارت ایران در کابل صحبت و از آنها خواسته شده، "نگرانی‌های مردم و حکومت افغانستان" را به مقام‌های بلند‌پایه‌ ایران برسانند.

همچنین حمید خراسانی یکی از فرمانده‌هان سرشناس طالبان به تازگی در یک ویدیو مدعی شده است که طالبان به زودی ایران را فتح خواهد کرد!/

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/66j
اخبار مرتبط
ظاهرا طالبان مدتی است که برای ایران خط و نشان می کشد؛ تا جایی که یکی از فرماندهان سرشناس این گروه گفت که بر ایران مسلط خواهند شد؛ در حالی که چند روز گذشته نیز طالبان سفیر ایران را نیز در افغانستان فراخوانده بود.
وزارت خارجه طالبان مسئولان سفارت ایران در کابل را احضار کرد.
دومین روحانی که در صحن حرم رضوی چاقو خورده بود، امروز درگذشت؛ این در حالی است که سخنگوی طالبان گفت این کار ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد.
در حالی که عربستان نشست اضطراری سازمان ملل در خصوص حمله به آرامکو را خواستار شده، سخنگوی وزارت خارجه طالبان مدعی است حملات راکتی به تاسیسات نفت و اهداف غیرنظامی در شهر جده، صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند و باید متوقف شود.
دو مقام حکومت طالبان گفته‌اند این حکومت مراسم نوروز را برگزار نمی‌کند و روز اول سال خورشیدی نیز دیگر تعطیل رسمی نیست.
گروه جدیدی از افراد ضدطالبان در افغانستان که به نام «جبهه آزادی افغانستان» شناخته می‌شوند، بیشتر اعضایشان نظامیان پیشین افغانستان‌ هستند و با سایر جبهه‌های ضدطالبان چون جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود و شورای مقاومت ملی متحد شده اند.
رسانه‌های وابسته به گروه طالبان عکس‌هایی از سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان و بنیان‌گذار شبکه مخوف حقانی را بدون این‌که چهره او را بپوشانند، منتشر کردند.
همچنانکه برخی از دیپلمات‌های خارجی در امور افغانستان، نگرانی از وقوع یک درگیری گسترده به دلیل نارضایتی از وجود طالبان در بهار پیش‌ رو را بیان کرده‌اند، صدها جنگجوی طالبان که مجهز به سلاح‌های سنگین‌اند به پنجشیر، بغلان، فاریاب و برخی دیگر از شهرهای شمال افغانستان اعزام‌ شده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید