صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۳
کد خبر: 9267
گزارشگر: 213
۵۶۵
۰
۰
۴
اقدام قضایی برای جلوگیری از توافق هسته ای

بنیاد حقوقی آمریکا در صورت امضای برجام از بایدن شکایت می کند

بنیاد حقوقی آمریکا در صورت امضای برجام از بایدن شکایت می کند
بنیاد حقوقی آمریکا به دولت بایدن اطلاع داد که در نظر دارد برای جلوگیری از هرگونه تواف بایدن و ایران که برای تصویب به کنگره ارائه نشده است، اقدام قانونی انجام دهد و به گفته مقامات آمریکا این اقدام احتمالا هرگونه توافق نهایی را به تعویق می‌اندازد.

به گزارش آسیانیوز، یک گروه حقوقی بایدن را تهدید کرد که با طرح شکایت برجام را خنثی می‌کند.

یک گروه حقوقی بایدن را تهدید کرده است که او را با شکایتی به‌منظور خنثی کردن اجرای توافق هسته‌ای جدید با ایران تحت فشار قرار خواهد داد. بنیاد حقوقی آمریکا به دولت بایدن اطلاع داد که «در نظر دارد برای جلوگیری از هرگونه توافق بایدن و ایران که برای تصویب به کنگره ارائه نشده است، اقدام قانونی انجام دهد».

---------------

بیشتر بخوانید

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ اصلی ترین مساله بن بست مذاکرات

--------------------------------

وب‌سایت فری بیکن (Free Beacon) با انتشار این خبر نوشت که این نامه روز پنجشنبه به کاخ سفید ارسال شده است. در این نامه همچنین درخواست شده که دولت بایدن تمام اسناد و ارتباطات داخلی مربوط به برجام را حفظ کند تا بتوان از آن‌ها به‌عنوان بخشی از یک پرونده قضایی در آینده استفاده کرد.

این گروه حقوقی در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه دولت بایدن قصد دارد کنگره را برای امضای یک توافق جدید هسته‌ای دور بزند، می‌خواهد او را مجبور کند که به قانون پایبند باشد و هرگونه توافق جدید با ایران را برای تصویب در قوه مقننه ارائه کند.

این تهدید حقوقی نشانه‌ای از افزایش مخالفت با یک توافق هسته‌ای جدید است و راه جدیدی برای وادار کردن دولت بایدن به ارائه این توافق به کنگره برای رای گیری ارائه می‌دهد. با توافق جدیدی که ظاهرا نزدیک است، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و برخی دموکرات‌ها نگران‌اند که دولت قانون را نقض کند تا توافق را به خط پایان برساند.

رهبران سیاست خارجی جمهوری‌خواه در کنگره به فری بیکن گفتند که شکایت قضایی می‌تواند اجرای توافق را به تعویق بیندازد و دولت را مجبور کند تا شرایط کامل توافق جدید را افشا کند. آن‌ها مدعی اند امضای توافق جدید میلیاردها دلار درآمد نقدی برای تهران تامین می‌کند و تقریبا همه تحریم‌ها را به سود جریان تندرو نظام ایران حذف می‌کند.

-----------------

بیشتر بخوانید

نظر جو بایدن و «مقامات آمریکا» درباره سپاه پاسداران

-------------------------------------------------------------------

  اسکات پری، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی که در جریان شکایت این سازمان حقوقی قرار گرفته است، در گفت و گو با فری بیکن ادعا کرد که «این اقدام احتمالا هرگونه توافق نهایی را به تعویق می‌اندازد و در عین حال، اعتماد به هرگونه توافق با تروریست‌ها را کم می‌کند و در بهترین حالت، هر چیزی را که بدون پیروی از قانون بر سر آن توافق شده بود، باطل می‌کند.» پری گفت دولت بایدن تلاش کرده است جزئیات توافق را از کنگره پنهان کند. دولت همچنین باید تضمین کند که این توافق قبل از امضا به کنگره خواهد آمد.


نامه این گروه حقوقی از کاخ سفید و وزارت خارجه درخواست می‌کند که «همه اسناد را که ممکن است مرتبط با این موضوع باشند، جدا نگه‌ دارند و حفظ کنند». اگر این پرونده به دادگاه راه پیدا کند، مردم آمریکا می‌توانند نگاهی به دیپلماسی پشت درهای بسته دولت بایدن با تهران داشته باشند. این اسناد مجموعه‌ای از اطلاعات در مورد امتیازهای مورد بحث، مانند حذف نیروی سپاه پاسداران از لیست تحریم‌ها است.

سناتور تد کروز در مورد این نامه مدعی شد: «توافق دولت بایدن تحریم‌های غیرهسته‌ای تروریسم را لغو می‌کند، ده‌ها میلیارد دلار برای کار هسته‌ای به خزانه پوتین و صدها میلیارد دلار به خزانه دولت ایران سرازیر می‌کند تا موشک‌ها و جنگ را در سراسر خاورمیانه گسترش دهد.»

این در حالی است که در روزهای اخیر، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌های این کشور که تصمیم احتمالی آمریکا برای خارج نکردن نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی احتمالا موجب جلوگیری از احیای برجام می‌شود.

همچنین در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی در حاشیه مذاکرات وین مذاکراتی را نیز با کره جنوبی درباره بدهی‌های سئول به تهران انجام داده‌اند، خطیب‌زاده گفت کره جنوبی هنوز «بدهی قطعی از فروش نفت و میعانات گازی» به ایران دارد و «اقدام موثری برای بازپرداخت آن صورت نداده است.»

خطیب‌زاده درباره انتقادهای اخیر نمایندگان از آنچه متن پیش‌نویس توافق خوانده‌اند، نیز گفت: «متنی نهایی نشده که ما درباره آن صحبت کنیم.»

در روزهای اخیر، برخی از اعضای جبهه پایداری در مجلس از جمله محمود نبویان و علی خضریان با انتشار بخش‌هایی از پیش‌نویس توافق احتمالی، به این توافق اعتراض کرده‌اند./

 

 

.
https://www.asianews.ir/u/684
اخبار مرتبط
اسرائیل برای نخستین بار سامانه‌ جدید پدافندی لیزری خود با نام پرتو آهنین را آزمایش کرده است.
حدود پانصد متخصص ایرانی-آمریکایی خواستند که نام سپاه از فهرست تروریستی حذف نشود.
در آستانه رسیدن گزارش های مبهم از نتیجه مذاکرات هسته ای، قیمت دلار امروز همچنان افزایشی است و امروز تا بیش از ۲۸ هزار تومان رفت؛ همچنین اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز درباره نوسانات قیمت طلا توضیحاتی داد.
در حالی که احتمال حذف نشدن نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا افزایش یافته، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مذاکرات هسته‌ای وین اعلام کرد: «واقعا نمی‌دانیم به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم؛ این در حالی است که وی درباره وضعیت بدهی کره جنوبی به ایران نیز توضیحاتی داد.
شواهد به دست آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که انتظارات کاهشی معامله‌گران نسبت به آینده نرخ دلار در حال تغییر است.
نظر جو بایدن درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی با واکنش های اغلب مقامات آمریکایی یکسان است.
وزیر خارجه ایالات متحده گفت: ساده بگویم که من نسبت به چشم‌انداز این مذاکرات که به نتیجه برسد، خیلی خوشبین نیستم و این به‌رغم همه تلاش‌هایی است که به خرج داده‌ایم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید