صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۴
کد خبر: 9300
گزارشگر: 213
۲۰۴۷
۰
۰
۱۹۲
به بهانه سالروز درگذشت صاحب برند «بیژن» و خانه مد «پلنگ صورتی»

از «تهران» تا «بورلی هیلز»/نگاهی متفاوت به زندگی آقای خاص مُد

از «تهران» تا «بورلی هیلز»/نگاهی متفاوت به زندگی آقای خاص مُد
پانزده فروردین سال ۱۳۱۹، زادروز و بیست و هفت فروردین ۱۳۹۰ سالروز درگذشت «بیژن پاکزاد»، طراح و تولیدکننده لباس و عطرو ادکلن و صاحب برند بیژن است؛ او پس از تحصیل در اروپا، بوتیک «پلنگ صورتی» که خارج از عرف خیاط ها و خرازی های سنتی آن زمان فعالیت داشت، در ایران راه اندازی کرد.

به گزارش آسیانیوز، علی زنداکبری، مدیر و مدرس تشریفات : پانزده فروردین هزار و سیصد و نوزده، زادروز و بیست و هفت فروردین یکهزار و سیصد و نود سالروز درگذشت بیژن پاکزاد طراح و تولیدکننده لباس و عطرو ادکلن و صاحب برند بیژن است. هر چند وی در خانواده ای ثروتمند متولد شد و از امکانات مناسبی جهت پیشرفت برخوردار بود، اما نباید فراموش کرد که وی به غیر از کسب مهارتهای لازم برای کار خود، ویژگیهای خاصی نیز برای رسیدن به موفقیت داشت، توانائیهایی که وی را از تهران تا قلب سرزمین ثروتمندان برد. 

از «تهران» تا «بورلی هیلز»/نگاهی متفاوت به زندگی آقای خاص مد asianews

تفکر کارآفرینی
داشتن تفکری بر مبنای خلاقیت، ایجاد کار و درآمدزائی از نکات مهمی بود که از طرف خانواده به وی تزریق شد. خانواده ای که هر چند از لحاظ مادی ثروتمند بودند اما از لحاظ فکری نیز تفکراتی پیشرو در کسب و کار خود داشتند. از همین روی بیژن را به مدرسه ای در سوئیس به نام "لو روسی" فرستادند جائیکه افراد سرشناسی در آنجا مشغول به تحصیل بودند تا زمینه ساز پیشرفت فرزندشان را فراهم آورند.

---------------

بیشتر بخوانید

سلامی دوباره به زیبایی و شلوار جین!
-------------------------------------------------------------

وی نیز از این فرصت استفاده نمود و با طرز تفکر افراد متفاوت و سطح بالای اجتماعی آشنا شد. بیژن علیرغم ثروت و رفاه خانوادگیش به مصرف گرایی و خرج نمودن ثروت پدری روی نیاورد و با تفکر اقتصاد مولد به کار آفرینی پرداخت.

از «تهران» تا «بورلی هیلز»/نگاهی متفاوت به زندگی آقای خاص مد asianews


جسارت در تغییر رفتار

جسارت یکی از شاخصه های شخصیت بیژن است این مشخصه در تغییر هدفمند رشته های تحصیلی و کشورهای مورد نظرش برای کسب فن و تجربه مشهود است. او پس از تحصیل در رشته شیمی به رشته طراحی لباس در دانشگاه میلز شهر سنت گال روی آورد و برای گسترش حوزه کاری، رشته بازاریابی را فراگرفت و گالری نیز در میلان راه اندازی نمود، در آنجا با نگرشی متفاوت به دنیای طراحی لباس مواجه شد و پس از آن مدتی نیز تجربیاتی را نیز در آلمان پشت سر گذاشت همین تجربه اندوزیها و قدرت پیگیری علاقه مندی اش او را به اجرای تفکراتی نوین سوق داد و به همین منظور برای اجرای طرحی تازه به ایران بازگشت تا بوتیکی نوین و خارج از عرف خیاط ها و خرازیهای سنتی آن زمان در کشور راه اندازی کند: بوتیک "پلنگ صورتی" .

------------

بیشتر بخوانید

«انجمن مد و فشن ایران» نخستین مرجع معتبر معرفی طراحان و برندهای ایرانی
------------------------------------------

اجرای نوآورانه اش در این بوتیک توجهات را به سویش جلب کرد، پس تصمیم گرفت رده کارش را ارتقاء داده و در سطحی بالاتر برای طبقات مرفه طراحی کند، از این رو بوتیک "سسیل جی"(نیکولا بلازی) را راه اندازی نمود که برای دولتمردان و طبقه مرفه امور طراحی را انجام می داد. بیژن به زودی دریافت که جامعه طراحی ایران آمادگی پذیرش تفکرات کارآفرینی و طراحی او را در صنعت مد ندارد به همین علت تصمیم به فعالیت در ایالت متحده گرفت، که سیاست درهای باز اقتصادی را به تازگی در پیش گرفته بود.

از «تهران» تا «بورلی هیلز»/نگاهی متفاوت به زندگی آقای خاص مد asianews

 

او درسن بیست و نه سالگی پس از ورود به این کشور علاوه بر کسب تجربه به مطالعات میدانی از علاقه مندیهای پوششی سطوح مختلف اقشار مردم و تطبیق آن با سلایق خود پرداخت و پس از گذشت سه سال از ورودش به آمریکا بوتیک معروف خود را راه اندازی کرد. بوتیکی که بعدها شهرتی جهانی یافت. یکی از شاخصه های جسارت وی در تغییر ساختارشکنانه کاربرد رنگ، خصوصا در البسه آقایان بود. وی رنگهای کلاسیک سرمه ای، مشکی و قهوه ای را با رنگهایی شاد و شیک زرد، نارنجی، قرمز، بنفش، یاسی و... ترکیب نموده و آنرا به مشخصه کارهای خود تبدیل نمود.

انتخاب بازار هدف
یکی از مهمترین تصمیماتی که برند بیژن را موفق کرد انتخاب بازار هدفی خاص برای این برند بود،

آقای پاکزاد ترجیح داد به جای داشتن میلیونها مشتری از رده های اجتماعی متفاوت و در رده های قیمتی مختلف، مشتریانی با تعدادی کم، اما ویژه و وفادار داشته باشد، مشتریانی که برای یک سخنرانی و یا حضور در یک مهمانی و یا اجلاس حاضر باشند علاوه بر صرف وقت، مبالغ قابل توجهی نیز هزینه نمایند، تا لباسی برازنده، عطر و یا ادکلن مخصوص به خود و یا زیورآلاتی منحصر داشته باشند تا تصویری به یادماندنی از هر حضور خود در اذهان به جای گذارند.

------------

بیشتر بخوانید:

گستره جهانی دیپلماسی مُد

----------------------------------------------------- 

وی پذیرای سفارشات خاص مشتریان خود نیز بود، بطور مثال طراحی و اجرای کلت کمری با قاب چرمی و طلا بیست و چهار عیار، برای یکی از سران سعودی. تمام این موارد در کنار حوصله، احترام به نظرات و شخصیت مشتریان، ایجاد فضای دوستی و محبت آمیز و رفتار خونگرم بیژن پاکزاد و همکارانش در برخورد با مراجعین، باعث گردید طیف وسیعی از متمولین از هنرمندان صنعت سینما و موسیقی تا شیوخ عرب و دولتمردان با وفاداری احساسی خود برند بیژن را به برندی لوکس تبدیل کند.

از «تهران» تا «بورلی هیلز»/نگاهی متفاوت به زندگی آقای خاص مد asianews


خلاقیت، نوآوری و پشتکار

  طراحی لباس آغاز حرکت بیژن در صنعت مد بود و هیچگاه خود را به آن محدود نکرد، طراحی شیشه های ادکلن و عطر و کار بر روی رایحه آن، طراحی جواهرات، ساعت و حتی تودوزی خودروهای مدل بالا و ورود به جزئیات هر کدام نشان از باور وی به خود و توانائیهایش و پرورش آن در هر زمانی داشت، پشتکارش در یادگیری در هر زمان و اجرای آن درهر سطح مرتبط به کارش و نوآوری در اجرا و خلاقیت درسبک، همگی از ذوق هنری وی نشات می گرفت.

همکاری با خودروسازان گران و خاصی چون روزلرویس و بوگاتی و بهره ایشان از نظرات وی در طراحیهای این دو خودرو گرانقیمت موید تفکر خلاق بیژن است و یا به طور مثال رونمائی اش از عطر معروف دی ان ای، برگرفته از حروف ابتدای نام سه فرزندش( دانیلا، نیکولاس و الکساندرا) که شیشه اش نیز بر اساس طرح دی ان ای ساخته شده بود، تحسین همگان را بر انگیخت.

این خلاقیت محتوایی در سبک، نامگذاری و اجرا، جایزه جذابترین شیشه عطر را به خود اختصاص داد. سفارشات خاص مشتریان نیز شوق خلاقیت و نوآوری را در او بر می انگیخت مثل تخت نردهائی از مرمر اعلاء و یا کلت کمری که پیشتر از آن یاد شد و یا ساعتهایی با طراحی های خاص.

نکته بارز دیگر در برند بیژن ساختار متفاوت بوتیک های زنجیره ای او خصوصا در بوتيک مرکزی وی در لس آنجلس است.

کاربرد گلهای متناسب با رنگ هر ویترین بصورتی ساده و خانگی و نمایش خاص البسه همانند چیدمان یک خانه حقیقی، کاربرد رنگهای شاد خصوصا رنگ اصلی برند(رنگ زرد) و استفاده از دیوارهای داخلی به عنوان ویترین هائی بدون شیشه، بکار گیری پله هایی پهن و لوستری مجلل و بهره گیری از نمادهای شرقی همگی بوتیک بیژن در بورلی هیلز را به بوتیکی، زیباف شیک و منحصر به فرد تبدیل نموده است.

شناخت برند و برندسازی

  سطح آگاهی بیژن از توانائی هایش به حدی بود که می دانست کسی جز خود او نمی تواند تبلیغ محصولات خودش را انجام دهد پس بر اساس ساختار شخصیتی اش تبدیل به معرف و مدل برند خود شد. او ابتدا برای راه اندازی برند بیژن، تفکر خود را برندسازی نمود به عبارت دیگر همه چیز را از خود شروع کرد و در تابلوهای تبلیغاتی برند بیژن از تصاویر و فیگورهای خاص خود استفاده کرد، با خنده ای همیشگی و صادقانه برگرفته از شخصیت مثبت، مهربان و متواضعش.

او اجازه داد خود و خلاقیتش، معرف محصولاتش باشد و نه مانکنهای زن و مرد معروف آژانسهای تبلیغاتی. انتخاب خلاقانه رنگ زرد در گالری اصلی و ترکیب آن با رنگهای سفید، شیری و مشکی که حتی از آن در خودروهای لوکس خود نیز استفاده می نمود، نشان از هوش او در استفاده از برندسازی در معرفی محصولاتش داشت.

آقای خاص مد
تمامی موارد فوق علاوه بر محبوبیت وی در عامه مردم، وی را به عنوان آقای خاص صنعت مد معرفی و جوایز و تقدیرهای بی شماری را نصیبش کرده است، کسی که با ترکیب شخصیت مثبت و اندیشه هایی نوین، جهان امروز را برای نوجویان، به جهانی متفاوت تبدیل کرده است. ای کاش به عنوان کارآفرینی موفق و متفاوت جشنواره ای به نام وی در دوهفته تقریبی، بین زادروز و سالمرگ وی در فروردین برگزار می شد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/691
اخبار مرتبط
بریتنی اسپیرز در اینستاگرام خبر داد که دوناتلا ورساچه در حال طراحی لباس‌ عروس او با نامزد ایرانی اش، سام اصغری است.
کیم کارداشیان در نمایش مد خود را چسب‌پیچ کرده است و گفته شده او هنگام راه رفتن صدای نوار چسب می‌دهد.
اثر داستانی «خانه گوچی» روایتگر قتل مائوریتزیو گوچی، نوه‌ی بنیان‌گذار شرکت گوچی شروع می‌شود و در فضایی مافیایی ادامه می‌یابد که سرشار از حسادت و رقابت و شکست و پیروزی است.
با آغاز هفته مد لندن از روز جمعه ۱۸ فوریه ، طراحان و خلاقان نوپا در کنار دیگر غول‌های دنیای مد به روی صحنه آمده اند.
با آغاز هفته مد نیویورک، هر روز ظاهر و سبک‌هایی جذاب و متفاوت برای طرفداران دنیای مد به نمایش درمی‌آید و ویلفردو جراردو، نام تجاری و در اصل نام طراح این نشان تجاری است که در این هفته مد نیویورک جایگاه ویژه‌ای میان مشتریانش پیدا کرده است.
دوره پوشیدن جوراب شلواری مشکی، ضخیم یا نازک، ساتن یا مخملی، خال‌خالی، تورماهی، کریستالی، یا جوراب‌های شلواری با طرح‌های گرافیکی آغاز شده است.
از روزی که سازمان بهداشت جهانی همه‌گیری کووید را اعلام کرد و جهان در قرنطینه فرو رفت، دو سال می‌گذرد؛ همان زمانی که جین‌های ما جای خود را به لباس‌های ورزشی، راحت و سبز جلبکی به سبک قهرمانان بازی مرکب دادند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید