صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۱
کد خبر: 9304
گزارشگر: 213
۱۰۳۴
۰
۰
۷
یادداشت

وکیل از جرم دفاع نمی کند!

وکیل از جرم دفاع نمی کند!
سال های متمادی است که نهاد وکالت فعالیت می کند و بارها با قضاوت های متعدد از تصویر وکلا در تلویزیون، سینما، روزنامه و به طور کلی در رسانه ها روبرو شده ایم؛ ولی مهم است که بدانیم شمایل جامعه بدون وکیل چگونه است؟

به گزارش آسیانیوز، پریا اکبری، حقوقدان: سال های متمادی است که نهاد وکالت فعالیت می کند، بارها با تصاویر متعدد از وکلا در تلویزیون، سینما، روزنامه و به طور کلی در رسانه ها روبرو شده ایم، گاه وکیل در یک سریال در هیبت یک دیو که قصدی جز کلاهبرداری و تبانی با مجرم ندارد ظاهر می شود! با این پیش زمینه درونی و فکری که چون اساسا وکیل از بطن قوانین و پیچ و خم های آن آگاه است؛ پس طبعا امکان مانورهای متقلبانه و بی اخلاقی را داراست و توان مدیریت بحران و جریان های علیه خود در پس این اعمال را داراست!

-------------

بیشتر بخوانید

از بین رفتن استقلال کانون وکلا؛ تیشه بر ریشه نهاد ملی

---------------------------------------------------

گاه هم در کالبد یک فرشته بسی مهربان و به طرزی بسیار غیر واقعی سفید و شفاف معرفی می شود، اما به راستی یک انسان با همه محدودیت ها و ممنوعیت ها، توان و پتانسیل این همه سفید و بی آلایش بودن و ماندن در این صفات را دارد؟ گاه از این سر طیف و گاه از آن سر طیف وکلا تعرفه می گردند، گاهی هم خودِ مردم تجربه شخصی ناخوشایندی که بعضا از وکلا داشته اند را با همه وکلا ادغام می کنند و اذعان می دارند که وکلا بد هستند! آیا پیش آمده یک پزشک خطای پزشکی به ارمغان آورد؟

آیا هرگز شده یک مهندس موجب تخریب یک بنا به غلط شود؟ هرگز رخ داده ناخواسته شهروندی فرد دیگری را با ماشین زیر بگیرد؟ پس اکنون بایستی راجع به تمامی این سه مثل فوق بیان کنیم که جملگی پزشکان، مهندسین و حتی مردم چنین و چنان و خراب کارند؟ آیا عمل «یک»فرد را می توان به «کل» تعمیم داد؟ اما به دور از جبهه و موضع گیری مداوم، به دور از خشم و غضب، پیش داوری و با یک چوب و قلم همه را راندن و خواندن، و به دور از بی درایتی و خام نگری؛ سری به «واقعیت»آن چه صدا و سیما بارها و بارها از وکلا نشان ملت ایران نداد و بالعکس در بسیاری از فضاها وکلا را تخریب و تخدیش کرد، بزنیم.

روایتی را مرور کنیم:

ساعت ۶ صبح است، شهر نسبتا در خواب و سکوت است، زمزمه آغاز تحرک صبح به گوش می رسد، من اما کالبد خسته را به کار می اندازم، کمی آن طرف تر گهواره ام کنارم هست، کتابهایم! مونس و هم یار همیشگیم! و حتی وسیله امرار معاشم!

-------------

بیشتر بخوانید

استقلال و اقتصاد وکلا در معرض نابودی

-----------------------------------------------------

روی جانان ها خوابم برده است، صورتم درد می کند، بر می خیزم، مثل هرروز جلوی قاضی می ایستم و ضمن تکلم بر حق موکل پافشاری می کنم، درست مطابق وظیفه ام، ظهر می شود، فرصت رسیدگی به خویشتن خویش یا حتی صرف وعده غذایی فراهم نیست، به سرعت در پی پیگیری کارها مشغول و گم می شوم، عصر است و خسته به دفتر می رسم، موکل تازه از خواب برخواسته، بیان می کند دیشب با همسرش مهمانی بوده، با صبوری همه حرف هایش را می شنوم، صبر و صبر و صبر…

مکالمه که تمام می شود پیام تهدید آمیر طرف دعوی را می بینم، تهدید به مرگ، به آتش زدن، به بدترین ها که به کلام نمی آید،
راستی جنس وکلا از چیست؟ از خاک است یا از صبر؟ باز هم صبر و صبر و صبر…

شب که می رسم به منزل پیام ابلاغ از مرجع قانونی برایم ارسال می شود، باز می کنم، تازه باید پاسخگوی پیام های داخل واتس اپ نیز باشم، همین که می خواهم بخوابم دختری با صدای ظریف و لرزان زنگ می زند و می گوید چه تجاوز غمینی بر سر و پیکرش آمده، خودم گریه ام گرفته، پرسیده بودم جنس وکلا از چیست؟
بگذارید برایتان بگویم؛ ما درد می کشیم، ما از درد شما درد می کشیم، ما از جنس شماییم. تو گویی که خود شماییم. روح و تن، و کالبد شماییم.
شنیده اید شاعر می گوید آنِ منی؟ همان و بس…

طی تماس با دخترک خودداری می کنم و محکم و رسا تماس را به پایان می رسانم بعد بغضم می ترکد، بلند می شوم و سری مجدد به قوانین میزنم تا راه چاره دخترک را بیشتر هموار کنم، دست آخر خسته و اشک آلود می خوابم.

البته که این تصویر هرروز نیست، روزهای خوب و قشنگ و پر از استراحت هم دارم، اما تویی که مرا می خوانی؛ تویی که رقص کلمات روی این صفحه را به تماشا نشسته ای؛ باید اشاره کنم که وکیل از جرم دفاع نمی کند!!!!

مطابق قوانین و مقررات، وکیل بایستی از هر فردی با هر مقام، جرم و از هر دسته و رسته ای که باشد دفاع کند، آن چه در کشور عزیزمان ایران بدان کمتر اعتنا و توجه می شود «کرامت انسانی» هر انسان است، هر انسان دارای کرامت است و برای احترام بدان بایستی از حق دفاع و دادرسی عادلانه و منصفانه برخوردار باشد، به راستی در روز وقوع حادثه؛ مثلا حادثه قتل؛ وکیل در صحنه جرم وجود داشته است که اکنون بپنداریم از جرم دفاع می کند؟

کاملا عقلایی به نظر می رسد که هر فردی امکان دفاع از خود را داشته باشد، این شخص قاضی هست که تصمیم گیرنده هست که فرد مجرم شناخته شود یا خیر؟ و وکیل تنها و تنها در «مسیر» عبور فرد از زمان متهم شدن تا محکوم شدن وی را همراهی می کند! و نه بیشتر!

----------------------------

بیشتر بخوانید:

آزمون های وکلا باید مبتنی بر بنیان های حقوق بشری باشد

-------------------------------------------------

وکیل هرگز نمی تواند از نفس جرم دفاع کند، کار وکیل پشتیبانی از فرشته عدالت، مددرسانی و همراهی با موکل، انصاف و قوانین و مقررات است و مایه تاسف است که عرض کنم هیچ کجای دنیا همچون ایران به تحصیل کردگان و وکلا انگ بی اخلاقی و دفاع از جرم، همچون ایران نمی زنند!

در هر حال تمام تلاش نگارنده ترسیم تصویری واقعی به دور از غلو یا استعمال کلمات پر طمطراق از وکیل، برای مردم عزیز است، و بالطبع اگر دوباره سری به خود بزنم اکنون زمان نگارش لایحه برای موکلم فرا رسیده و من حتی مجال همراهی چند خطی بیشتر با شما را پیدا نکردم، به مجال
کوتاهی یک آه
اکنون ترسیم کنیم:

مثلا اینگونه که اگر روزی جامعه ای بدون وکیل باشد، شمایل آن جامعه چگونه است؟ و چگونه ممکن است تصویری تا این اندازه غیر منصفانه از وکیل به منصه ظهور برای ملت ایران برسانند و به غلط به تصویر و روی بوم بکشند؟ لذا وقتی وکیلی در کار نباشد چگونه از کرامت انسان می تواند حراست و حفاظت کرد؟ لذا باورم کنید وقتی عرض می کنم:
وکیل هرگز از جرم دفاع نمی کند…
تا همیشه ی خاکی/

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/694
اخبار مرتبط
چند سالی است شاهد هجمه های گسترده علیه یک نهاد ملی هستیم و این نهاد مستقل که جایگاه رفیعی در عرصه بین المللی دارد، خود یکی از پیشگامان و تدوین کنندگان مقررات کانون وکلای بین المللی بوده است.
یکی از ساختارهای دادرسی عادلانه در محاکم ، اصل استقلال وکیل است؛ چرا که وکیل ضمن همکاری و مشارکت با مرجع قضایی جهت اجرای عدالت و حفظ حقوق اشخاص در کشف حقیقت قضایی نقش موثری را ایفا می کنند.
با توجه به پیچیدگی های خاصی که امروزه در زندگی خصوصی و کاری را در وجود دارد؛ اکثر به وجود یک وکیل پایه یک دادگستری در زندگی خود نیازمندیم. در مواردی که صرفا نیاز به راهنمایی داریم می توانیم از مشاوره حقوقی یک وکیل خانواده یا وکیل کاری استفاده نموده و در مواردی که جدیدتر است می‌توانیم روی کمک آنها برای پرونده های حقوقی خود حساب کنیم. پیشتر ها برای دریافت مشاوره حقوقی از وکلای خود مجبور بودیم که به دفتر وکالت آنها مراجعه کنیم اما امروزه می‌توان از مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی نیز استفاده کرد.
مادر زنده یاد بابک خرمدین آخرین دفاعیاتش را ارایه داده است و در این راستا وکیل پرونده اکبر خرمدین درباره روند دادگاهی و قضایی و چگونگی مجازات او توضیحاتی را بیان کرده است.
مهاجرت و تردد افرادی که به اجبار، دوران خدمت سربازی شان مشمول حضور در بسیج و یا سپاه پاسداران بوده است، به ایالات متحده آمریکا، موضوعی است که در چند سال اخیر برای بسیاری دردسرساز و منجر به رفت و آمدها و مراجعات دادگاهی و قانونی شده است؛ در این باره، نامه و توضیحاتی در راستای دادخواست شکایت به دادگاه فدرال، از سوی دفتر وکالت طاهر کاملی، وکیل دیوان عالی ایالات متحده آمریکا برای آسیانیوز ارسال شده است.
در حالی که دهه هاست قوه قضاییه با معضل بزرگی تحت عنوان اطاله دادرسی روبرو است، در چند سال اخیر سرعت رسیدگی به مدد الکترونیکی شدن رسیدگی ها ، نقش سازنده وکلا و اجبار مقامات قضایی به ارایه آمار و غیره نسبت به سالیان گذشته بالا رفته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید