صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۵
کد خبر: 9308
گزارشگر: 213
۱۰۵۴
۰
۰
۶
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

تخفیف در فروشگاه های زنجیره‌ای

تخفیف در فروشگاه های زنجیره‌ای
بر اساس قانون، حداکثر حاشیه سود بین قیمت تمام‌شده و نرخ درج‌شده بر روی محصول باید ۱۸ درصد باشد، درصورتی‌که گاهی این فاصله بسیار بیشتر است؛ چون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تمایل بیشتری برای خرید تولیدات کارخانه‌هایی وجود دارد که دارای حاشیه سود بیشتری هستند.

به گزارش آسیانیوز، قاعده تخفیفات در فروشگاه های زنجیره ای اینست که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای ارائه تخفیف، قیمت خرید خود را در نظر می‌گیرند و کاری به قیمت مصرف کننده ندارند؛ به‌طوری‌که با در نظر گرفتن ۱۰ تا ۱۲ درصد هزینه‌های فروشگاهی و یک تا دو درصد سود، روی کالاها تخفیفاتی در نظر می‌گیرند که ممکن است این تخفیف به ۴۰ درصد هم برسد.

-----------------

بیشتر بخوانید

تثبیت تورم قیمتی؛ یا «گران ماندن» کالاها در ایران!

-----------------------------------------------------

به عبارت دیگر میزان تخفیف بستگی به این دارد که قیمت مصرف‌کننده چقدر درست باشد و در نظر گرفتن ۴۰ درصد تخفیف در فروشگاه زنجیره‌ای یعنی قیمت مصرف‌کننده آن قیمت درستی نیست.

اخیرا معاون سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده که در مواردی فروشگاه های زنجیره ای با همکاری و زد و بند با شرکت بسته بندی کننده یا تولید کننده، قیمت روی کالا را بالاتر ثبت می‌کنند که بعداً برای اعمال تخفیف‌های جذاب، آزادی عمل بیشتری داشته باشد. در مواردی فروشگاه های زنجیره ای کالایی که از تولیدکننده می‌خرند را با عناوین مختلف مثل بسته بندی و عناوین دیگری که در این فروشگاه ها در نظر گرفته می‌شود، تا دو برابر قیمت خریداری شده، می فروشند.

------------

بیشتر بخوانید

بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی؛ «موانع بزرگ» تولید در ایران
--------------------------------------

گاهی کارخانه‌ها میزان حاشیه سود قانونی درنظر گرفته‌شده را رعایت نمی‌کنند و قیمت درج‌شده روی محصول با قیمت تمام‌شده، فاصله زیادی دارد.


بر اساس قانون، حداکثر حاشیه سود بین قیمت تمام‌شده و نرخ درج‌شده بر روی محصول باید ۱۸ درصد باشد، درصورتی‌که گاهی این فاصله بسیار بیشتر است؛ چون فروشگاه‌های زنجیره‌ای تمایل بیشتری برای خرید تولیدات کارخانه‌هایی دارند که حاشیه سود بیشتری دارند تا علاوه‌بر سود بیشتر، بتوانند تخفیف زیادی را نیز برای جذب مشتری درنظر بگیرند.

قطعا برای حفظ حقوق مصرف کنندگان و مردم عزیز نظارت بیشتری از سوی سازمان تعزیرات و دستگاهای نظارتی لازم است تا در حق مصرف کننده که با اعتماد و اطمینان وارد فروشگاه می شود اجحاف نشود.

 

--------------

بیشتر بخوانید

بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی؛ «موانع بزرگ» تولید در ایران
--------------------------------------

متاسفاانه عدم حمایت کافی و بی توجهی به این امر مهم، منجر به این شده که بسیاری از دانشمندان و نخبگان ما بار کوچ ببندند و از ایران بروند. بسیاری از فارغ التحصیلان نخبه ما بیکار هستند. بسیاری از ایده ها و طرح های دانش بنیان بر زمین مانده و فرصت ظهور پیدا نکرده اند. بسیاری از شرکت های دانش بنیان با کلی طرح و ایده ناامید شده اند و در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

در سال هایی که گذشت ما فقط با جشنواره ها و اهدای جوایز بطور نمایشی از دانش بنیان ها تقدیر کردیم و از شرکت های دانش بنیان فقط یک نام و عنوان در کشور باقی مانده است. شرکت ها خود را به آب و آتش می زنند تا این عنوان غرور آفرین را دریافت کنند در حالیکه در عمل چقدر حقیقتا محصولات دانش بنیان به عرصه تولید و اشغالزایی وارد شده اند؟ چند درصد از تولیدات کشور به محصولات دانش بنیان اختصاص می یابد؟ چقدر توانسته اشتغازایی ایجاد کند؟ چقدر شرکت های دانش بنیان توانسته اند در عرصه تولید حرفی برای گفتن داشته باشند؟پاسخ این سوالات بسیار تاسف برانگیز است.

امسال با اشاره و تاکید مهم مقام رهبری بر این موضوع کلیدی، وقت آن رسیده که نگاهی کاملا تازه و متفاوت به عرصه دانش بنیان در کشور بیندازیم و چرخ صنعت را این بار با "تولید دانش بنیان" به حرکت در آوریم.

-----------

بیشتر بخوانید

مداخله تخریبی دولت در بازار/سیاست های غلط مسئولان و نابودی تولید داخلی

----------------------------------

این در حالی است که تحت هیچ شرایطی هیچ قیمت سفارشی نمی‌تواند از سوی فروشگاه های زنجیره ای به واحدهای تولیدکننده تحمیل شود. بجز کالاهای اساسی که قیمت مصوب دارد و توسط دولت تعیین می شود، نرخ گذاری بقیه کالاهای تولیدی در اختیار خودشان است که حسب ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت ملزم هستند قیمت را درج کنند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/698
اخبار مرتبط
بازار خودرو همچنان در حال صعود است؛ این در حالی است که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، پیش‌تر خودروهای ایرانی را به «ارابه مرگ‌» تشبیه کرد و گفت خودروهای گران ایرانی، نه زیبا هستند و نه ایمن!
رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از افزایش نرخ فروش گندم دولتی خبر داد و گفت قیمت آرد گران می شود و احتمال افزایش قیمت مشتقات آن نیز وجود دارد.
قرار است یارانه مرغ هم به فهرست یارانه های جدید دولت اضافه شود؛ همچنانکه که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اعلام و مرغداران را به مازاد تولید تشویق کرده است؛ چراکه در این صورت است مرغداران بخشی از مرغ تولیدی خود را در بازار آزاد می فروشند و مازاد آن را با همان قیمت به دولت می دهند.
متاسفانه عدم حمایت کافی و بی توجهی از تولیدات علمی ، منجر به این شده که بسیاری از دانشمندان و نخبگان ما بار کوچ ببندند و از ایران بروند و بسیاری از فارغ التحصیلان نخبه ما بیکار هستند.
کالای خواب یکی از مهمترین محصولاتی است که در زمان خرید باید به ویژگی های آن توجه داشته باشیم. اگر این محصولات به خوبی انتخاب نشوند، می توانند سلامتی را تحت تاثیر قرار دهند و حتی خطر آسیب به سلامتی وجود دارد. کارشناسان به این موضوع اشاره می کنند اگر خواب ضعیف باشد، سیستم ایمنی بدن تضعیف می گردد و ممکن است فرد به بیماری های مزمن مبتلا شود. یکی از محصولاتی که توصیه می شود افراد تهیه کنند تشک طبی و یا بالش طبی است. در نتیجه جای تعجب نیست سوالات زیادی در مورد قیمت بالش و یا قیمت تشک پرسیده می شود. در
تثبیت تورم قیمتی شاید اصطلاحی گنگ و ناشناخته در علم اقتصاد باشد، ولی اقتصاد کشور ایران از آن تبعیت می کند و بدان معناست که زمانیکه تورم قیمتی برای کالا یا محصولی بوجود می آید و قیمت ها افزایشی می شود که صرفا مختص همان کالا یا محصول است و این قیمت ها بصورت ثابت و دائمی در اقتصاد باقی می مانند.
در حالی که بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به سیستم بانکی را باید یکی از دلایل اصلی عدم رونق تولید در کشور عنوان کرد، افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و نیز پدیده قاچاق در کشور ضربه های مهلک دیگر به تولید هستند.
تجربه نشان داده ریشه اغلب اختلالات به وجود آمده در بخش تولید و بازار‌ از جمله نوسانات قیمت، عدم تناسب عرضه و تقاضا و نهایتا نابودی تولید داخلی، سیاست‌های اشتباه مسئولان بوده است..
قاچاق کالا در سال های اخیر به یکی از معضلات جدی اقتصادی در کشور تبدیل شده؛ این درحالی است که کالاهای خارجی حتی در صورتی که به صورت قانونی نیز وارد شده باشند باید خدمات پس از فروش داشته باشند.
ریشه فساد در توزیع نابرابر منابع در جامعه است و نابرابری اقتصادی بستر فساد را به وجود می آورد؛ همچنانکه بازارها به‌ دلیل مداخلات دولت و علائم قیمتی نادرست به درستی عمل نمی‌کنند.
با درج قیمت تمام‌شده و قیمت مصرف‌کننده به نوعی باز هم شاهد گران‌فروشی‌ها خواهیم بود؛ چرا که باز هم فروشگاه‌ها برای فروش، ملاک را قیمت مصرف‌کننده قرار می‌دهند که یعنی مصرف‌کننده باید هزینه توزیع در دورترین نقطه را بپردازد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید