صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۸:۰۳
کد خبر: 9333
گزارشگر: 360
۷۸۴
۰
۰
۰
صرافی های غیر متمرکز ارز دیجیتال

آموزش صرافی غیر متمرکز یونی سواپ

آموزش صرافی غیر متمرکز یونی سواپ
یکی از چالش‌های معامله‌گران در کشوررهایی مثل ایران که با محدودیت‌های از قبیل تحریم روبرو هستند این است که بدون ترس از مسدود شدن حساب در چه پلتفرم معاملاتی و یا صرافی به معامله بپردازند، برخی از بزرگترین صرافی های متمرکز رمزارزها مانند بایننس در پی تحریم‌های وضع شده علیه برخی کشورها برای برخی از کشورها از جمله ایران ممنوعیت استفاده از پلتفرم خود را وضع کرده‌اند ...
اگر چه هستند صرافی های متمرکز دیگری مانند کوکوین که ایرانیان می توانند در آنها با معامله بپردازند اما صرافی‌های غیر متمرکزمعادلات را بر هم زده‌اند و می‌توانند گزینه بسیار مناسبی باشند برای معامله‌گری ،خرید و فروش و استیک کردن رمز ارزها. چرا که بر خلاف صرافی‌های متمرکز که در اختیار شرکت‌های خاص قرار دارند و می‌توانند برای معامله گران محدودیت ایجاد کنند و اساسا هدفشان تامین منافع خود و درآمدزایی حداکثری است، صرافی های غیر متمرکز یک ابزار عمومی هستند که  اولا کارمزدهای دریافت شده را فقط به اعضای تامین‌ کننده نقدینگی استخرها اعطا می‌کنند و همچنین کاربران  بدون ترس از ایجاد محدودیت و یا مسدود شدن حساب می‌توانند به معامله‌گری بپردازند. از همین رو در این یادداشت به معرفی  پلیتفرم معاملاتی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) می‌پردازیم.
  یونی سواپ (Uniswap) به عنوان بزرگترین صرافی غیر متمرکز دنیای دیفای( امور مالی غیر متمرکز) شناخته می‌شود که برشبکه بلاک چین اتریوم استوار است، از همین رو در این صرافی صرفا می‌توان توکن‌های ERC-20 روی شبکه اتریوم را خرید و فروش کرد که پیش از این از منظر برخی به دلیل بالا بودن کارمزدهای شبکه اتریوم این موضوع ضعف صرافی یونی سواپ محسوب می شد، اما  چندی پیش این صرافی، تغییرات بزرگی را در پلتفرم مبادلاتی خود ایجاد کرد و در دل این تغییرات از راهکارهای لایه دو اتریوم برای کاهش قابل توجه کارمزد شبکه اتریوم استفاده کرد.

 

 

بیشتر بخوانید 

آزادی اقتصادی و رمزارزها

----------------------------------

یونی سواپ  چگونه کار می‌کند؟

 

  صرافی یونی سواپ کاملا غیرمتمرکز بوده (یعنی توسط هیچ سازمان یا شرکتی اداره و مدیریت نمی‌شود) و از یک سیستم معاملاتی نسبتا جدیدی به نام پروتکل نقدشوندگی خودکاریا   Automated Liquidity Protocol برای خرید و فروش رمزارزها استفاده می‌کند.به عنوان مثال اکثر معاملات ارز‌های دیجیتال در صرافی‌های متمرکز مانندبایننس Binanceو کوین بیس Coinbase انجام می‌شود و این پلتفرم‌ها، توسط یک نهاد مرکزی مدیریت می‌شوند. سرمایه‌گذاران برای معامله در این پلتفرم‌ها، باید سپرده‌های خود را در این صرافی‌ها گذاشته و با استفاده از سیستم ثبت سفارشات عادی یا دفتر سفارشات (Order book)، اقدام به خرید و فروش ارز‌های دیجیتال کنند و این موضوع می‌تواند نقدشوندگی معاملات را کاهش دهد. زیرا هر سفارشی با هر قیمتی باید با قیمت سفارش‌های طرف مقابل معامله برابر شود تا این معامله یا تراکنش انجام شود و این موضوع گاهی اوقات زمان‌بر است؛ بنابراین نقدشوندگی معاملات را کاهش می‌دهد.
اما یونی سواپ با استفاده از سیستم پروتکل نقدشوندگی خودکار(Automated liquidity protocol) این مشکل را حل کرده است.
 پروتکل نقدشوندگی خودکار در یونی سواپ چیست و چگونه کار می‌کند؟
یونی سواپ سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را تشویق به ذخیره‌سازی ارز‌های دیجیتال خود در استخر‌های نقدینگی (Liquidity Pools) می‌کند. این استخر‌ها توسط قراردادهای هوشمند پشتیبانی شده و به همین علت دارای امنیت بالایی هستند.
به افرادی که ارز‌های دیجیتال خود را در این استخر‌ها ذخیره‌سازی یا Pooling می‌کنند، فراهم‌کنندگان نقدینگی یا Liquidity Providers گفته می‌شود.  افراد با تجمیع ارز‌های دیجیتال خود در این استخر‌ها، در واقع یک صندوقی را می‌سازند که این صندوق به عنوان یک بازارساز بین طرفین معامله، سفارشات و معاملات موجود در پلتفرم را اجرا می‌کند. هر توکن موجود در پلتفرم استخر نقدینگی مختص به خود را دارد. 
با استفاده از این روش، مشکلات مربوط به اجرای سفارشات و انجام معاملات در سیستم ثبت سفارشات عادی یا دفتر سفارشات حذف می‌شود و افراد می‌توانند با استفاده از این استخر‌ها، هر معامله‌ای را با قیمت و حجم مشخص انجام دهند.

 

بازار‌ساز خودکار در یونی سواپ 

 

استخر‌های نقدینگی در واقع با استفاده از سیستم قراردادهای هوشمند، نقش یک بازارساز خودکار (Automated Market Maker) را بازی می‌کنند. هرکدام از این قرار‌دادهای هوشمند یا جفتِ توکن‌ها در یونی سواپ، یک استخر نقدینگی را تشکیل می‌دهد که با توکن‌های ( ERC20 توکن‌هایی که شبکه‌ی پشتیبان آن‌ها اتریوم هستند) کار می‌کنند .هرکدام از این استخر‌های نقدینگی در واقع از یک جفت توکن تشکیل می‌شوند، که با استفاده از اتریوم، قابلیت معاوضه با یکدیگر را دارند.
نحوه‌ی تعیین قیمت‌ این جفت‌‌ها (Pairs) در استخرهای نقدینگی بر اساس الگوریتمی است که استخر از آن استفاده می‌کند. در یونی سواپ برای تعیین قیمت رمزارز‌ها در استخر نقدینگی از الگوریتم بازارساز ثابت یا( Constant product market maker /حاصل ضرب تعداد توکن‌ها همواره یک عدد ثابت است) استفاده می‌شود.
 
بازارساز ثابت نوعی از الگوریتم‌های AMM است. هرکدام از این جفت‌‌ها (Pairs) به عنوان یک بازارساز خودکار عمل می‌کنند. در این روش محاسبه هر استخر متشکل از دو رمزارزی است که با یک نسبت ثابت نسبت با یکدیگر معاوضه می‌شوند و این نسبت همیشه ثابت است.
فراهم‌کنندگان نقدینگی LPs چگونه از نگهداری رمزارز‌های خود در یونی سواپ، کسب سود می کنند ؟
فراهم‌کنندگان نقدینگی در استخر‌های نقدینگی، با توجه به میزان توکن‌هایی که در استخر ذخیره کرده‌اند، از کارمزد معاملات موجود در یونی سواپ که به میزان 3/0 درصد است، سود کسب می‌کنند. این کارمزد‌ها تجمیع شده و افراد با توجه به درصدی که از کل استخر سهیم هستند، از کل کارمزد‌های تجمیع‌شده سود کسب می‌کنند.

 

چگونه در یونی سواپ  معامله کنیم ؟

 

همانگونه که اشاره شد یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است؛ بنابراین برای استفاده از آن نیاز به ثبت‌نام و یا احراز هویت ندارید. اما باید کیف پولی که شبکه‌ی بلاک‌چین اتریوم از آن پشتیبانی می‌کند را داشته باشید و برای معاوضه یا اضافه کردن به استخر‌های نقدینگی، کیف پول خود را به یونی سواپ متصل کنید. پیش از این  کیف پول Metamask  برای این کار گزینه‌ی مناسبی بود اما اخیرا متامسک نیز ایرانیان را از استفاده از کیف پول خود منع کرده است پس باید ار کیف پول‌های دیگری مانند تراست ولت استفاده کنید . 

 

مراحل کار با یونی سواپ 

 

1.ابتدا وارد سایت Uniswap.Org شوید. و پس از ورود به سایت بر گزینه‌ی Use Uniswap کلیک کنید. همچنین، در ابتدای ورود به سایت می‌توانید آمار کلی مربوط به یونی سواپ را مشاهده کنید.

 

یونی1

2. پس از ورود به پنل معاملاتی، حالت پیش‌فرض بر گزینه‌ی Swap است و شما بر گزینه‌ی Connect to a Wallet کلیک کرده و کیف پول مورد نظر خود را انتخاب کنید و مراحل مربوط به اتصال را طی کنید.

 

یونی2

3.پس از انتخاب و متصل شدن کیف پول می‌توانید اقدام به معاوضه‌ی رمزارز مورد نظر خود کنید. در قسمت Swap دو کادر ورودی وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی جفت‌ارزی است که شما می‌خواهید با یکدیگر معاوضه کنید. کادر بالایی، ارز دیجیتالی است که شما آن را دارید و می‌خواهید در ازای آن ارز دیجیتال دیگری دریافت کنید.

 

یونی 3

4.بنابراین در هر کادر، رمزارز مورد نظر خود را انتخاب کرده و تعداد را مشخص کنید. مثلا فرض کنید شما 100 عدد تتر(USDT) دارید و تمایل دارید که این 100 عدد تتر را به ETH تبدیل کنید. در کادر بالا تتر را انتخاب کرده و 100 را وارد می‌کنید و میزان ETH که برابر با میزان تتر شما است در کادر پایین نمایش داده خواهد شد.

 

یونی 4

 

نکات ضروروی و تکمیلی درباره  معامله در صرافی یونی سواپ :

 

• در صرافی یونی سواپ، هر فردی به راحتی می‌تواند توکن‌های تقلبی را اضافه کند؛ در نتیجه در زمان انتخاب جفت ارزها، حتما به آدرس قرارداد هوشمند آن توکن توجه کنید.
تامین نقدینگی در نسخه سوم یونی سواپ، نیاز به دانش بالاتری نسبت به سایر دکس‌ها دارد. در زمان انتخاب بازه قیمتی به نوسانات قیمتی جفت ارزهای خود بسیار دقت کنید.
در زمان استفاده از این صرافی، تمام دارایی شما در کیف پول شخصی شما ذخیره خواهد شد؛ در نگهداری عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال خود بسیار دقت کنید.
در صرافی Uniswap تنها می‌توان توکن‌های روی شبکه اتریوم را خرید و فروش کرد. 
برای کاهش کارمزد تراکنش‌ها در زمان ترید رمز ارزها در صرافی یونی سواپ می‌توانید از شبکه آربیتروم و دیگر راهکارهای لایه اتریوم استفاده کنید
 
https://www.asianews.ir/u/69x
اخبار مرتبط
به گزارش سرویس رمزارز آسیا نیوز:فرانسیس هاوگن که پیش از این علیه فیسبوک افشاگرایی‌های روشنگرانه‌ای کرده بود، اکنون تمرکز خود را به متاورس این شرکت معطوف کرده است. او نگران این است که آیا متا حریم خصوصی و اطلاعات بسیار حساس کاربران را مدیریت خواهد کرد؟
به گزارش سرویس رمزارز آسیا نیوز: پلتفرم تجزیه و تحلیل داده‌های درون زنجیره گلسنود Glassnode در گزارش هفتگی خوداعلام کرده است که سه چهارم آدرس‌های بیت‌کوین با وجود روند نزولی اخیر همچنان در سود هستند.
در دو یادداشت پیشین به تاریخچه ،چیستی مفهمومی، شیوه کار متاورس و نهایتا متاورس و رمزارزها پرداختیم در این یادداشت به چند پرسش تکمیلی خواهیم پرداخت.
در یادداشت نخست درباره متاورس به تاریخچه، مفهوم و چیستی آن پرداختیم در این یادداشت موضوعات و پرسش‌های زیر خواهیم پرداخت: متاورس چگونه کار می‌کند و چه انواعی دارد؟ آیا رمزارزها کلید متاورس هستند؟
یادداشت اختصاصی سرویس رمزارز آسیا نیوز: این روزها، بسیاری در مورد "متاورس" به عنوان تحول بزرگ بعدی که زندگی آنلاین ما و چه بسا کل زندگی ما را تغییر می‌دهد صحبت‌ می‌کنند.
به گزارش سرویس رمزارز آسیانیوز:جریان خروجی بیت‌کوین از صرافی‌ها به بالاترین حد سالانه رسیده است، این بدان معناست که بازیگران سازمانی همچنان بر این عقیده‌اند که بیت‌کوین‌های بیشتری را خرید و نگهداری کنند.
به گزارش سرویس رمزارز آسیانیوز: تسلط اتریوم به عنوان یک بلاک چین برگزیده در مقوله سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز یا همان دائوها (DAO) همچنان قوی است، اما مواردی در بلاک‌چین های دیگر وجود دارد که ممکن است از برخی جهات نسبت اترویم مناسب‌تر باشند.
به گزارش سرویس رمزارز آسیانیوز: فناوری بلاک‌چین به کمک یک صنعت مالی قدیمی دیگر می‌آید.در همین حال، رقابت برای انباشت بیت‌کوین بسیار داغ شده است.
«اتریوم مانند شهر نیویورک است: وسیع، گران و در برخی مناطق خاص شلوغ. با این حال، غنی‌ترین اکوسیستم کاربردی را نیز دارد.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید