صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۵
کد خبر: 9334
گزارشگر: 213
۶۶۷
۱
۰
۵
سردبیر یک روزنامه خواستار بسته شدن تنگه هزمر شد

«احضار سفیر ایران در کره جنوبی» به دلیل مطلب روزنامه کیهان/ادامه مسدود ماندن اموال ایران در کشورهای مختلف

«احضار سفیر ایران در کره جنوبی» به دلیل مطلب روزنامه کیهان/ادامه مسدود ماندن اموال ایران در کشورهای مختلف
در حالی که اموال بلوکه شده ایران در بسیاری از کشورها وضعیت نامشخصی دارد، وزارت خارجه کره‌ سفیر ایران در سئول را به دلیل انتقاد به مقاله اخیر روزنامه کیهان احضار کرد.

به گزارش آسیانیوز، وزارت خارجه کره‌جنوبی روز دوشنبه ۲۹ فروردین سفیر ایران در سئول را در اعتراض به مقاله اخیر روزنامه کیهان احضار کرد.

در جریان این احضار، معاون وزیرخارجه کره جنوبی مراتب اعتراض و نگرانی سئول نسبت به مطلب روزنامه کیهان را به سعید بادامچی ابراز کرد و سفیر ایران هم در پاسخ گفته‌ که این مطلب، موضع رسمی ایران نیست.

حسین شریعتمداری، در روزنامه کیهان، روز ۲۶ فروردین در سرمقاله این روزنامه، آزاد کردن سه ایرانی -آمریکایی زندانی در ایران در مقابل آزادسازی هفت میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده تهران در کره جنوبی را خسارت‌بار دانسته بود.

او در عوض خواستار این شده بود که به جای آزادی این سه نفر و تا آزاد شدن مبلغ یاد شده، تنگه هرمز به روی کشتی‌های کره جنوبی بسته شود.‎

شریعتمداری نوشته بود: «ما می‌توانیم و باید تنگه هرمز را به روی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های کره جنوبی و تمامی شناورهایی که برای کره جنوبی کالا حمل می‌کنند و یا از مبدا کره جنوبی بارگیری کرده‌اند ببندیم و مادام که هفت میلیارد دلار طلب کشورمان را پرداخت نکرده‌اند به آن‌ها اجازه تردد از تنگه هرمز را ندهیم».

حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران از محل فروش نفت به کره جنوبی، سال‌ها است که در بانک‌های سئول مسدود شده و آزادی آن‌ها نیازمند اجازه ایالات متحده و احیای برجام است.

علاوه بر این، مقامات دولت حسن روحانی در مصاحبه‌های مختلف از انسداد سه میلیارد دلار در ژاپن، پنج میلیارد دلار در عراق، ۲۰ میلیارد دلار در چین و ۱.۶ میلیارد دلار در لوکزامبورگ خبر داده بودند.

-------------------------------

بیشتر بخوانید

کره جنوبی «پول های بلوکه شده» ایران را آزاد نمی کند؛ لوازم خانگی کره ای وارد نمی شود!

 ----------------------------------------------------

با این حال تاکنون رقم دقیقی از مقدار پول‌های بلوکه‌شده ایران در سایر کشورها به صورت رسمی اعلام نشده است.

این در حالی است که مسوولان در حاشیه مذاکرات وین مذاکراتی را نیز با کره جنوبی درباره بدهی‌های سئول به تهران انجام داده‌اند که در این باره خطیب‌زاده گفت کره جنوبی هنوز «بدهی قطعی از فروش نفت و میعانات گازی» به ایران دارد و «اقدام موثری برای بازپرداخت آن صورت نداده است.»

خطیب‌زاده درباره انتقادهای اخیر نمایندگان از آنچه متن پیش‌نویس توافق خوانده‌اند، نیز گفت: «متنی نهایی نشده که ما درباره آن صحبت کنیم.»

در روزهای اخیر، برخی از اعضای جبهه پایداری در مجلس از جمله محمود نبویان و علی خضریان با انتشار بخش‌هایی از پیش‌نویس توافق احتمالی، به این توافق اعتراض کرده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/69y
اخبار مرتبط
بنیاد حقوقی آمریکا به دولت بایدن اطلاع داد که در نظر دارد برای جلوگیری از هرگونه تواف بایدن و ایران که برای تصویب به کنگره ارائه نشده است، اقدام قانونی انجام دهد و به گفته مقامات آمریکا این اقدام احتمالا هرگونه توافق نهایی را به تعویق می‌اندازد.
حدود پانصد متخصص ایرانی-آمریکایی خواستند که نام سپاه از فهرست تروریستی حذف نشود.
در آستانه رسیدن گزارش های مبهم از نتیجه مذاکرات هسته ای، قیمت دلار امروز همچنان افزایشی است و امروز تا بیش از ۲۸ هزار تومان رفت؛ همچنین اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز درباره نوسانات قیمت طلا توضیحاتی داد.
در حالی که احتمال حذف نشدن نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا افزایش یافته، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مذاکرات هسته‌ای وین اعلام کرد: «واقعا نمی‌دانیم به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم؛ این در حالی است که وی درباره وضعیت بدهی کره جنوبی به ایران نیز توضیحاتی داد.
عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق، گفت: برای آزادشدن منابع بلوکه شده ایران در عراق با خریدهای بشردوستانه، باید تاجر ایرانی به نام تاجر عراقی مدارک را ثبت کند؛ تاجر عراقی کالاهای مورد نیاز را خریداری کند و سپس پول خود را از منابع بانک عراقی بگیرد، ولی تاجران به این روش اعتمادی ندارند.
گروهی از کهنه‌سربازان ارتش آمریکا و خانواده‌های آنان از دولت جو بایدن، خواستند تا زمانی که غرامت کشته شدگان آمریکایی پرداخت نشده است،اموال مسدودشده ایران را آزاد نکند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
بیژن
۱۴۰۱/۰۱/۳۰
0
0
0

از بالا تا پایین تمام مطالب رو که میخونی انگار یکی از بزرگترین دشمنهای ایران نشسته و تنها راجب بدبختی و گرفتاریهای مردم ایران داره مطلب مینویسه، این مقدار از حقارت و دشمنی و نامردی فقط از بیشرفهای وطن فروش بر میاد ، به امید اینکه خدای جبار و منتقم جواب تمام این بیشرفیهای ذاتییتون رو بده در کنار سفیر اکراین و همه اربابان غربیتون


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید