صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۱:۰۲
کد خبر: 9352
گزارشگر: 213
۵۹۴
۰
۰
۲
براساس مطالعات اقتصادی

دلار ۳۰ هزار تومان می شود

دلار ۳۰ هزار تومان می شود
موسسه پژوهش‌های بازرگانی اعلام کرده است که انتظار می‌رود متوسط نرخ دلار در سال جاری ۳۰ هزار تومان شود.

به گزارش آسیانیوز، نرخ دلار در سال ۱۴۰۰ نوسانات شدیدی داشت و بین ۲۱ هزار تومان تا بالای ۳۰ هزار تومان در نوسان بود.

مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در تازه‌ترین گزارش خود گفته است انتظار می‌رود متوسط نرخ دلار در سال جاری خورشیدی حدود ۳۰ هزار تومان باشد.

نرخ دلار در سال ۱۴۰۰ نوسانات شدیدی داشت و بین ۲۱ هزار تومان تا بالای ۳۰ هزار تومان در نوسان بود، اما متوسط نرخ دلار در بازار آزاد ایران ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان بوده است. متوسط نرخ ارز در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز حدود ۱۳ هزار تومان و ۲۳ هزار تومان بود.

بدین ترتیب، انتظار می‌رود متوسط نرخ ارز باز هم در سال جاری روند صعودی خود را ادامه دهد.

این گزارش که روز دوشنبه ۲۹ فروردین در سایت مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی منتشر شد، می‌افزاید در شـرایط کنونی به دلیل زمان‌بر بودن مدیریت چالش‌های ریشه‌ای و بنیادی اقتصاد ایران از جملـه رشد بالای نقدینگی، کسری بودجه، بی‌انضباطی‌های پولی و مالی در کنار توان تولید پایین با وابستگی شـدید بـه مـواد اولیه وارداتی و رقابت‌پذیری ضعیف، نمی‌توان کاهش قابل توجهی برای نرخ ارز متصور بود.

این نهاد بازرگانی در ادامه می‌افزاید چشم‌انداز روند آتی نرخ ارز در کوتاه‌مدت به نتایج مذاکرات بستگی دارد، اما انتظار نمی‌رود با توافق هسته‌ای نیز نرخ ارز کاهش یابد.

این گزارش در ادامه می‌گوید نرخ تورم سال جاری نیز انتظار می‌رود حدود ۳۵.۶ درصد باشد. این رقم در سال گذشته حدود ۴۰ درصد بود.

این در حالی است که تحلیلگران و کارشناسان ارزی ضمن اشاره بر آغاز روند افزایشی دلار از ابتدای سال جدید از فرسایشی شدن روند مذاکرات هسته‌ای وین به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل آغاز این روند افزایشی سخن گفتند. این افراد بر این باورند که از ابتدای انتشار سیگنال‌های مثبت سیاسی و در نتیجه آن کانال‌شکنی‌های پیاپی نرخ ارز در زمستان سال گذشته، انتظارات نسبت به نرخ دلار بعد از حصول توافق هسته‌ای احتمالی به میزان قابل توجهی کاهشی شد.

دنیای اقتصاد هفته گذشته نوشت با طولانی‌تر شدن روند مذاکرات و وجود سیگنال‌هایی از برخورد این نشست‌ها به هسته سخت، انتظارات مذکور تغییر جهت یافته و متقاضیانی که در انتظار خرید دلار ارزان پساتوافق از معاملات خود دست کشیده بودند حالا در نقش خریدار در حال ورود به بازار هستند.

معامله‌گران افزایشی نیز با غنیمت شمردن فرصت گاهی با عدم عرضه و در موارد دیگر با ارائه نرخ‌های غیر واقعی برای تشدید و همراهی با روند افزایشی آغاز شده تلاش می‌کنند./

https://www.asianews.ir/u/6af
اخبار مرتبط
طلا در روند صعود در بالاترین جایگاه تاریخی خود قرار گرفته است؛ این درحالی است که قیمت دلار نیز در سایه ابهام و عدم نتیجه در مذاکرات هسته ای در حال بالا رفتن است.
بنیاد حقوقی آمریکا به دولت بایدن اطلاع داد که در نظر دارد برای جلوگیری از هرگونه تواف بایدن و ایران که برای تصویب به کنگره ارائه نشده است، اقدام قانونی انجام دهد و به گفته مقامات آمریکا این اقدام احتمالا هرگونه توافق نهایی را به تعویق می‌اندازد.
در آستانه رسیدن گزارش های مبهم از نتیجه مذاکرات هسته ای، قیمت دلار امروز همچنان افزایشی است و امروز تا بیش از ۲۸ هزار تومان رفت؛ همچنین اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز درباره نوسانات قیمت طلا توضیحاتی داد.
در حالی که احتمال حذف نشدن نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا افزایش یافته، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره مذاکرات هسته‌ای وین اعلام کرد: «واقعا نمی‌دانیم به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم؛ این در حالی است که وی درباره وضعیت بدهی کره جنوبی به ایران نیز توضیحاتی داد.
شواهد به دست آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که انتظارات کاهشی معامله‌گران نسبت به آینده نرخ دلار در حال تغییر است.
وزیر خارجه ایالات متحده گفت: ساده بگویم که من نسبت به چشم‌انداز این مذاکرات که به نتیجه برسد، خیلی خوشبین نیستم و این به‌رغم همه تلاش‌هایی است که به خرج داده‌ایم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تصمیمات سختی را برای بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌ داریم و به دلایلی توافق با ایران حتمی نیست.
تحلیلگران کیتکو پیش‌بینی کردند طلا همچنان به عنوان یک دارایی جایگزین درخشان می درخشد و درباره قیمت طلا در کوتاه مدت توضیحاتی ارایه داده اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید