صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۲
کد خبر: 9354
گزارشگر: 213
۴۴۷
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

یک جای کار می لنگد!

یک جای کار می لنگد!
کشاورز زحمت کش که بار اصلی تولید را بر دوش دارد با هزار مکافات و حداقل سود محصول را تولید می کند و زمانی که به دست مصرف کننده می رسد قیمت سر به فلک می کشد؛ کامیون داران اعتصاب می کنند و هزینه حمل و نقل گران می شود؛ واضحا یک جای کار می لنگد!

به گزارش آسیانیوز، معضل حمل و نقل و مشکلات لجستیکی سال هاست گریبان سیستم عرضه در کشور را گرفته و هر بار با مواجه شدن با یک شوکه قیمتی جدید در بازار نگاه مسئولین متوجه این عارضه درمان نشده پیکره اقتصاد کشور می شود.

----------

بیشتر بخوانید

تخفیف در فروشگاه های زنجیره‌ای

--------------------------

کشاورز زحمت کش که بار اصلی تولید را بر دوش دارد با هزار مکافات و حداقل سود محصول را تولید می کند و زمانی که به دست مصرف کننده میرسد قیمت سر به فلک می کشد و باید گفت بالاخره چه زمانی باید دست دلال ها و سود جویان از سفره مردم کوتاه شود؟

سیستم حمل و نقل ما بیمار است. چه زمان باید به فکر علاج بیفتیم؟

آنچه مسلم است حل مقطعی مسئله کمکی نخواهد کرد. یک روز کامیون داران اعتصاب می کنند یک روز هزینه حمل و نقل سر به فلک می کشد. محصول سر مزرعه به وفور آماده توزیع است اما یک جا در این زنجیره می لنگد و آن زنجیره توزیع است.

  چند بار دیگر بازار باید با شوک مواجه شود تا بالاخره فکری اساسی برای علاج مسئله کنیم؟ یک روز گرانی گوجه فرنگی، یک روز گرانی سیب زمینی، یک روز گرانی مرغ و .....

گرانی هزینه های حمل و نقل و کمبود کانتینرهای یخچالی همواره به توزیع محصولات بویژه محصولات کشاورزی و جالیزی ضربه زده است و یکی از اصلی ترین عوامل گرانی محصولات بوده است.

-------------------------------

بیشتر بخوانید

علت گران شدن حبوبات/چه بر سر جایگزین گوشت آمد؟

--------------------------------------------------------------------
همچنین ضعف زیرساخت های حمل و نقلی ااعث شده قیمت محصولات در بازار گران تمام شود. از طرف دیگر مافیای موجود در بازار باعث شده به طور مثال محصولی مثل گوجه فرنگی مستقیم در بازار عرضه نشود و این محصولات را انبار می کنند و به تدریج با قیمت بالا به بازار تزریق می کنند.

گوجه فرنگی در تمام استان های کشور تولید می شود و کسری تولید نداریم، اما متاسفانه ورود دلال ها به بازار محصولاتی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و ... باعث شده که تفاوت قیمت در مزرعه و بازار زیاد شود.

عدم برآورد نیاز داخلی ایران به محصولات کشاورزی باعث شده تا بین صادرات و تقاضای داخلی هماهنگی وجود نداشته باشد و در شرایطی که باید مازاد این محصولات صادر شود می بینیم که بازار داخلی با گرانی برخی محصولات مواجه است و این ناشی از عدم برنامه ریزی درست متولیان است؛ به عبارت دیگر اقتصاد کشاورزی ایران ابتدا باید در خدمت مردم باشد تا آنها بتوانند با قیمت مناسب محصولات مورد نیاز خود را تامین کنند و بعد صادرات./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/6ah
اخبار مرتبط
براساس آمار رشد قیمت حبوبات در حالی صورت گرفت که با گران شدن پروتئین، حبوبات جایگزین پروتئین در سبد غذایی مردم شده بود.
بر اساس قانون، حداکثر حاشیه سود بین قیمت تمام‌شده و نرخ درج‌شده بر روی محصول باید ۱۸ درصد باشد، درصورتی‌که گاهی این فاصله بسیار بیشتر است؛ چون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تمایل بیشتری برای خرید تولیدات کارخانه‌هایی وجود دارد که دارای حاشیه سود بیشتری هستند.
رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از افزایش نرخ فروش گندم دولتی خبر داد و گفت قیمت آرد گران می شود و احتمال افزایش قیمت مشتقات آن نیز وجود دارد.
در حالی که بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به سیستم بانکی را باید یکی از دلایل اصلی عدم رونق تولید در کشور عنوان کرد، افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و نیز پدیده قاچاق در کشور ضربه های مهلک دیگر به تولید هستند.
تجربه نشان داده ریشه اغلب اختلالات به وجود آمده در بخش تولید و بازار‌ از جمله نوسانات قیمت، عدم تناسب عرضه و تقاضا و نهایتا نابودی تولید داخلی، سیاست‌های اشتباه مسئولان بوده است..
قاچاق کالا در سال های اخیر به یکی از معضلات جدی اقتصادی در کشور تبدیل شده؛ این درحالی است که کالاهای خارجی حتی در صورتی که به صورت قانونی نیز وارد شده باشند باید خدمات پس از فروش داشته باشند.
ریشه فساد در توزیع نابرابر منابع در جامعه است و نابرابری اقتصادی بستر فساد را به وجود می آورد؛ همچنانکه بازارها به‌ دلیل مداخلات دولت و علائم قیمتی نادرست به درستی عمل نمی‌کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید