صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۲
کد خبر: 9390
گزارشگر: 213
۵۵۴
۰
۰
۳
در آستانه دور دوم انتخابات جنجالی فرانسه

نزاع جنجالی «لوپن و مکرون» در هنگامه حمایت «برگزیتی ها» از نامزد راست گرا/لوپن حجاب اسلامی را در فرانسه ممنوع می کند/تاثیرات انتخاب الیزه بر کارزارهای جهان

نزاع جنجالی «لوپن و مکرون» در هنگامه حمایت «برگزیتی ها» از نامزد راست گرا/لوپن حجاب اسلامی را در فرانسه ممنوع می کند/تاثیرات انتخاب الیزه بر کارزارهای جهان
همچنانکه حامیان محافظه‌کاران و برگزیت می‌خواهند در انتخابات آخر هفته جاری، مارین لوپن، نامزد راست افراطی، رئیس‌جمهوری فرانسه شود، در آستانه دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مکرون و لوپن در یک مناظره تلویزیونی رو در رو قرار گرفتند.

به گزارش آسیانیوز،  در آستانه دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مکرون و لوپن در یک مناظره تلویزیونی رو در رو قرار گرفتند. روسیه، اتحادیه اروپا، مهاجران، حجاب اسلامی و کاهش قدرت خرید شهروندان از مهم‌ترین محورهای این مناظره بودند.

چهار روز پیش از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امانوئل مکرون و رقیب او مارین لوپن در یک مناظره جدلی رو در رو شدند.

 این تنها مناظره تلویزیونی میان رئیس جمهوری میانه‌رو فرانسه و رقیب راستگرای افراطی او بود که در دور نخست بیشترین آرا را به دست آوردند. دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری یک‌شنبه ۲۴ آوریل برگزار می‌شود.

به گزارش "تاگس‌شاو"، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان مسئله ارتباط با روسیه یکی از محورهای اصلی حمله مکرون به لوپن بود که مواضع جانبدارانه‌ای نسبت به مسکو دارد.
 تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بحث درباره ارتباط با این کشور را داغ‌تر می‌کند. مکرون رقیب خود را متهم کرد که با وامی که سال ۲۰۱۴ از یکی از بانک‌های روسی نزدیک به ولادیمیر پوتین دریافت کرده خود را به مسکو وابسته کرده است.

 مارین لوپن ادعا می‌کند حزب او، "اجتماع ملی" به لحاظ مالی وضعیت مساعدی نداشته و برای دریافت وام به این دلیل به بانک روسی متوسل شده که هیچ بانکی در فرانسه در این زمینه همکاری نکرده است.

مکرون رقیب خود را متهم کرد به خاطر وامی که هنوز بازپرداخت نشده نمی‌تواند در برابر مسکو موضع‌گیری مستقل داشته باشد. او خطاب به مارین لوپن گفت: «شما وقتی از روسیه صحبت می‌کنید از بانکداران خود حرف میزنید و این یک معضل است.» منتقدان لوپن را متهم می‌کنند که به دلیل همین وابستگی اشغال شبه جزیره کریمه توسط روسیه را تائید کرده است.

لوپن در واکنش به اتهام‌ها درباره وابستگی به مسکو با آشفتگی تاکید کرد او یک زن "کاملا آزاد" است، حزبش وام را پس می‌دهد و مکرون با طرح این موضوع "ناصادقانه" رفتار کرده است.
مارین لوپن همچنین یکی از منتقدان سرسخت اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. او در مناظره به صراحت علیه اتحادیه اروپا سخن نگفت اما پیش از این بارها این مسئله را به اشکال مختلف مطرح کرده و از جمله از همکاری تنگاتنگ با متحدان مهم اروپایی پاریس، نظیر آلمان انتقاد کرده است.

مهاجران و ممنوعیت حجاب اسلامی در فرانسه

  مسئله مهاجران و نحوه تعامل با اقلیت‌های قومی و مذهبی یکی دیگر از محورهای مهم جدل تلویزیونی دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در شامگاه چهارشنبه بود.
مارین لوپن ادعا می‌کند "مهاجرت گسترده" به فرانسه باعث بالا رفتن میزان جرائم و ناامنی شده و وعده می‌دهد در صورت پیروزی در انتخابات به این وضع پایان دهد.
یکی از برنامه‌های لوپن ممنوع کردن استفاده از حجاب اسلامی در مکان‌های عمومی است که مکرون در پاسخ به او هشدار ‌داد با این سیاست‌ها به یک جنگ داخلی در فرانسه دامن می‌زند.

 مکرون و لوپن پنج سال پیش نیز رقیبان دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری بودند. در این دوره آرای لوپن به نسبت دوره قبل بیشتر شده و یکی از مهم‌ترین علت‌های آن تمرکز راست‌گرایان بر افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم است.

مطابق نظرسنجی‌ها آرای امانوئل مکرون در انتخابات روز یک‌شنبه حدود ده درصد از رقیب او بیشتر خواهد بود اما هنوز بخشی از کسانی که در رای‌گیری شرکت می‌کنند تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند.

این در حالی است که روز گذشته اعلام شد که حامیان محافظه‌کاران و برگزیت می‌خواهند در انتخابات آخر هفته جاری، مارین لوپن، نامزد راست افراطی، رئیس‌جمهوری فرانسه شود.

۳۷ درصد رای‌دهندگان محافظه‌کار در انتخابات قبلی حامی رهبر حزب اجتماع ملی (آر‌.ان)، حزب جبهه ملی سابق‌اند؛ حال آنکه فقط ۲۴ درصد از امانوئل مکرون میانه‌رو حمایت می‌کنند.

این اختلاف در میان رای‌دهندگان به خروج از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ برگزیت از این هم بیشتر است و لوپن را به نسبت ۳۵ به ۱۹ درصد به رئیس‌جمهوری فعلی ترجیح داده‌اند. این دو نفر در دور دوم حساس روز یکشنبه به مصاف هم خواهند رفت و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آرای مکرون فقط شش درصد بیشتر از رقیبش است.
رهبر حزب اجتماع ملی پس از شکست پنج سال پیش کوشید تصویر ملایم‌تری از خود به افکارعمومی ارائه دهد اما این حزب همچنان به عنوان حزبی نژادپرست و بیگانه‌هراس آماج انتقادهای گسترده است.

 لوپن قول داده که ورود مسلمانان محجبه به محیط‌های عمومی را ممنوع کند و آن را «یونیفرم ایدئولوژی تمامیت‌خواه» خوانده اما گفته است که این «ضروری‌ترین بخش‌» برنامه‌‌های او نیست.

او قول داده است که در مورد مهاجرت یک همه‌پرسی برگزار کند تا «فرانسه‌ای برای فرانسوی‌ها» بسازد که در آن افراد بومی از نظر مزایا، مسکن، شغل و خدمات بهداشتی و درمانی به غیرفرانسوی‌ها اولویت دارند.

او همچنین قصد دارد حق کسب ملیت فرانسوی را از کودکان دارای والدین خارجی که در فرانسه به دنیا می‌آیند، سلب کند. لوپن از وعده‌های قبلی خود مبنی بر خارج کردن فرانسه -یکی از بنیان‌گذاران اتحادیه اروپا و دومین اقتصاد بزرگ آن- از ناحیه یورو و خود اتحادیه اروپا صرف‌نظر کرده است. اما ناظران می‌گویند سیاست‌های او در حوزه اقتصاد، سیاست اجتماعی و مهاجرت به معنای زیر پا گذاشتن قوانین این اتحادیه ۲۷عضوی و در واقع نابودسازی آن از درون است.

همبستگی قوی بین حمایت از لوپن و محافظه‌کاران نشان می‌دهد که چطور بوریس جانسون هم از احساسات «عوام‌گرایانه» مشابهی استفاده کرده بود.

بر اساس نظرسنجی موسسه یوگاو، در حال حاضر در کل جمعیت بریتانیا، مکرون با ۳۷ درصد نسبت به ۱۹ درصد رهبرحزب اجتماع ملی، نامزد محبوب است.

با این حال نزدیک به ۴۴ درصد پاسخ «نمی‌دانم» را برگزیدند که حاکی از ناآگاهی گسترده از وضعیت سیاسی در آن سوی کانال مانش است. رای‌دهندگان موافق ماندن در اتحادیه اروپا و حزب کارگر به ترتیب با ۶۲ به هفت درصد و ۵۳ به هشت درصد یکصدا حامی رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه‌اند.

لوپن سومین بار است که برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری تلاش می‌کند و حزب راست افراطی و ضد مهاجرت جبهه ملی را از پدرش، ژان ماری لوپن، تحویل گرفته است. او در سال ۲۰۱۸ نام حزب را به اجتماع ملی تغییر داد و کارزار امسال خود را بر نگران اصلی رای‌دهندگان فرانسوی یعنی بحران هزینه‌های زندگی متمرکز کرد.

او قول داده است مالیات بر ارزش افزوده سوخت و انرژی را از ۲۰ به ۵.۵ درصد کاهش دهد، مالیات بر درآمد را برای افراد زیر ۳۰ سال حذف و رادیو تلویزیون دولتی را خصوصی کند./

https://www.asianews.ir/u/6bg
اخبار مرتبط
سیاست های امانوئل ماکرون در فرانسه آنطور که ماری لوپن، رقیب سرسخت راستگرای او می‌گوید فاجعه‌بار بوده است.
امانوئل مکرون که به نظر می رسد این بار در انتخابات کار برایش سخت تر شده، برای جلب آرای هواداران ماری لوپن، به مراکز صنعتی شمال فرانسه سفر می‌کند که پایگاه اجتماعی رهبر حزب «تجمع ملی» به شمار می‌رود.
در حالی که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری میانه‌گرای فرانسه، در انتخابات روز یکشنبه اول شد، ولی معلوم نیست نتیجه دور دوم انتخابات او یا ماری لوپن کدامیک را به کاخ الیزه ببرد؟
نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام از بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود خبر داد و گفت اکنون زمان اتخاذ تصمیم‌های سیاسی است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید