صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۶:۵۷
کد خبر: 9407
گزارشگر: 213
۸۱۶
۰
۰
۵
تازه ترین اظهارات زلنسکی درباره تبعات جنگ روسیه با اوکراین

برنامه ولادیمیر پوتین برای تصرف سایر کشورها

برنامه ولادیمیر پوتین برای تصرف سایر کشورها
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هشدار داد که رئیس‌جمهوری روسیه برای تصرف سایر کشورها برنامه دارد.

به گزارش آسیانیوز، وزارت خارجه مولداوی سفیر مسکو را احضار و نگرانی خود را درباره احتمال تصرف بخش‌هایی از این کشور ابراز کرد.

-------------

بیشتر بخوانید

اوکراین خواهد گفت «ایران» کجا بود؟/اتحاد اروپا و شکست روسیه!

---------------------------------------------------------------------

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هشدار داد که تهاجم مسکو به کشورش تازه آغاز یک مسیر جدید برای مسکو بوده و رئیس‌جمهوری روسیه برای تصرف سایر کشورها برنامه دارد.


به گزارش رویترز، زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی گفت: «همه ملت‌هایی که مانند ما معتقد به پیروزی زندگی بر مرگ هستند، لازم است در کنار ما بجنگند. آنها باید به ما کمک کنند، زیرا ما در صف اول هستیم و بعد معلوم نیست نوبت چه کسی خواهد شد.»

اظهارات زلنسکی پس از آن عنوان شد که خبرگزاری‌های دولتی روسیه به نقل از مقام‌های این کشور خبر دادند کنترل کامل ارتش مسکو بر جنوب اوکراین، برای آنها امکان دسترسی به «ترانسنیستریا» در مولداوی را فراهم می‌کند.

رستم مینکایف، معاون فرمانده منطقه نظامی مرکزی روسیه، گفت که کرملین قصد دارد به عنوان بخشی از ایجاد مسیر زمینی به کریمه، که مسکو در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک روسیه کرد، منطقه جدایی‌طلب ترانسنیستریا در شرق مولداوی را از طریق مسیری زمینی در جنوب اوکراین به شبه‌جزیره کریمه متصل کند.

این موضوع به این معنی است که نیروهای روسی قصد دارند صدها مایل به سمت غرب پیش رفته و از شهرهای ساحلی اصلی اوکراین به نام‌های میکولایف و اودسا بگذرند. چنین اقدامی نشان می‌دهد که در راستای جاه‌طلبی‌های مسکو در اوکراین، روسیه قصد ندارد به این زودی به حملات خود در آنجا خاتمه دهد.

وزارت دفاع اوکراین در این زمینه اعلام کرد که اظهارات مقام‌های ارشد روسیه نشان می‌دهد این کشور دیگر قصد خود را پنهان نمی‌کند.

در همین حال وزارت خارجه مولداوی خبر داد که سفیر مسکو را احضار کرده است تا «نگرانی عمیق» خود را در مورد اظهارات مقام‌های این کشور ابراز کند.

----------------------

بیشتر بخوانید

روسیه می تواند مدعی پیروزی در اوکراین شود

-------------------------------------------------

مولداوی در جنگ روسیه و اوکراین بی‌طرف بوده است. این کشور ماه گذشته درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا را مطرح کرد با این حال گفت که درخواستی برای عضویت در ناتو ندارد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از اظهار نظر در مورد این که آیا روسیه اهداف خود را گسترش داده است یا این که مسکو آینده سیاسی جنوب اوکراین را چگونه می‌بیند، خودداری کرده است.

همزمان، حملات روسیه به اوکراین در منطقه دونتسک ادامه دارد. ارتش اوکراین اعلام کرده که روسیه به عملیات تهاجمی خود در شرق ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند کنترل کامل مناطق دونتسک و لوهانسک را در دست گرفته و ارتباط زمینی با کریمه را تضمین کند.

بر اساس تازه‌ترین اخبار، نیروهای روسی تا حدی شهر خارکف را محاصره کرده‌اند. الکساندر سنکویچ، شهردار خارکف اواخر روز جمعه در صفحه فیسبوک خود نوشوت که در میکولایف، ۸۷ غیرنظامی از جمله یک کودک کشته و نزدیک به ۴۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن روسیه که اغلب خود را «پیاده‌سرباز پوتین» توصیف می‌کند، در کانال تلگرام خود نوشت که چچن صدها داوطلب دیگر را برای جنگ در اوکراین اعزام می‌کند.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در شرایطی ادامه دارد که دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو اعلام کرده است که شواهد زیادی از جنایات جنگی روسیه وجود دارد. در این بیانیه آمده است که به نظر می‌رسد اوکراین نیز از سلاح‌های غیرمجاز استفاده کرده است.

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می‌کند و ادعا دارد که نشانه‌هایی مبنی بر جنایت‌های جنگی سربازانش جعلی است. اوکراین قبلا گفته بود که هر نظامی را که مرتکب جنایات جنگی شده باشد مجازات خواهد کرد.

ارتش بریتانیا روز شنبه اعلام کرد که با وجود اهداف بلندپروازانه روسیه و ادعای تصرف ماریوپل، نیروهای این کشور در ۲۴ ساعت گذشته هیچ دستاورد مهمی نداشتند. به گفته آنها، مقاومت اوکراینی‌ها همچنان مانع تلاش‌های مسکو می‌شود و خواسته روسیه برای تصرف این شهر بندری کلیدی را ناکام می‌کند.

روسیه که پس از نزدیک دو ماه محاصره شهر ماریوپل برای تصرف این شهر پیروز شد، اعلام کرده است که هزاران سرباز اوکراینی را در یک کارخانه فولادسازی عظیم در بندر ماریوپل «محاصره ایمن» کرده است. در بخشی از ماریوپل که تحت کنترل روسیه است، داوطلبان با لباس‌ها و ماسک‌های سفیدرنگ در میان ویرانه‌ها رفتند، اجساد را از آپارتمان‌ها جمع‌آوری کردند و در کامیونی که با حرف Z، نماد تهاجم روسیه مشخص شده بود، بار کردند.

اوکراین تخمین می‌زند که ده‌ها هزار غیرنظامی در محاصره این شهر از سوی روسیه جان خود را از دست داده‌اند و می‌گوید یکصد هزار غیرنظامی هنوز در آنجا هستند که نیاز به کمک و ایجاد راه‌های بشردوستانه برای خروج از شهر دارند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه برای دیدار با پوتین و گفتگو درمورد برقراری صلح فوری در اوکراین، به مسکو سفر خواهد کرد و سپس برای گفت‌وگو با زلنسکی عازم کی‌یف خواهد شد./


https://www.asianews.ir/u/6bw
اخبار مرتبط
مقام‌های غربی گفتند که روسیه با وجود شکست در اهداف اصلی خود در تهاجم به اوکراین، همچنان می‌تواند در این کشور مدعی پیروزی شود.
در حالی که عضو وزارت کشتی‌رانی یونان یک نفت‌کش روسی را در آب‌های جزیره اویا توقیف کرده است، آمریکا و گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای از حمل نفت ایران با این کشتی خبر داده اند.
جنگ اوکراین در حالی در جریان است که حملات سنگین نیروهای روسیه به شهر ماریوپول واقع در جنوب شرق این کشور با هدف کنترل بر آن، همچنان ادامه دارد و بیم آن می رود که این حملات تلفات سنگینی در طرف اوکراینی‌ها بر جا بگذارد.
در حالی که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هشدار داد که جهان باید برای دستور احتمالی ولادیمیر پوتین جهت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای آماده باشد، اتحادیه اروپا از کشورهای اتحادیه خواست، هر چه زودتر به اوکراین جنگ‌افزار بفرستند.
در گفت و گوی ایرج جمشیدی، مدیر مسئول روزنامه آسیا با سرگئی بوردیلیاک، سفیر اوکراین در تهران و هیات دیپلمات این کشور، در خصوص بحران جنگ اوکراین و موضع ایران در قبال آن و نیز گمانه زنی ها درباره چگونگی پایان جنگ و نیز مسایل مهمی درباره روابط و مبادلات تجاری و اقتصادی اوکراین و جمهوری اسلامی و تامین مواد غذایی در وضعیت جنگ بررسی شده است.
تصویر و جزییات درباره فرد جانشین زلنسکی، رییس جمهور اوکراین منتشر شده است!
همچنانکه در پی سفر جانسون، بریتانیا ۱۲۰ خودروی زره‌پوش به اوکراین می‌فرستد، قدم زدن رئیس جمهور اوکراین و بوریس جانسون در خیابان های کی یف در محافل خبری معنادار شده است!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید