صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۲۳:۰۳
کد خبر: 9413
گزارشگر: 213
۸۹۱
۰
۰
۳
در پی تنش با مرزبانان جمهوری اسلامی

ادامه درگیری با طالبان/گذرگاه گمرکی ایران و افغانستان بسته شد

ادامه درگیری با طالبان/گذرگاه گمرکی ایران و افغانستان بسته شد
یک منبع آگاه گفته است در پی تنش بین مرزبانان جمهوری اسلامی و نیروهای طالبان گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه و از مهم‌ترین واحدهای گمرکی این منطقه بسته شد.

به گزارش آسیانیوز، در پی بروز تنش میان مرزبانان ایران و افغانستان پایانه مرزی دوغارون بسته شد. روایت دو طرف درباره علت تنش متناقض است. این پایانه در اسلام‌قلعه قرار دارد و از مهم‌ترین واحدهای گمرکی منطقه به شمار می‌رود.

-----------

بیشتر بخوانید

تهدید طالبان به «تسلط بر ایران» پس از احضار سفیر!+ویدیو

---------------------------

روز شنبه، سوم اردیبهشت در پایانه دوغارون میان مرزبانان جمهوری اسلامی و افغانستان تنشی رخ داد که به بسته شدن موقت این گذرگاه مرزی منجر شد.

خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه در ولایت هرات که نامش فاش نشده بسته شدن گذرگاه مرزی در اسلام قلعه را تائید کرد. این منبع می‌گوید بین مرزبانان جمهوری اسلامی و نیروهای طالبان تنش بروز کرده اما هیچ درگیری‌ای میان آنها رخ نداده است.

فارس از قول شاهدان عینی نوشت: «این تنش پس از آن بروز کرد که نیروهای مرزی طالبان قصد ساخت یک جاده در منطقه مرزی دو کشور را داشتند که با مخالفت نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران روبرو شدند.»

این در حالی است که خبرگزاری طلوع‌نیوز روایت دیگری از این ماجرا دارد و با انتشار ویدئویی از قول یک مقام محلی می‌گوید نیروهای افغان یک خودروی نظامی ایران که وارد خاک افغانستان شده بود را توقیف کرده‌اند.

منبع آگاه در ولایت هرات به خبرگزاری فارس گفته است: «فعلا مرز اسلام‌قلعه تا اطلاع ثانوی بسته شده و نیروهای امنیتی طالبان به سمت مرز در حرکت هستند.»
حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور افغانستان درباره علت بروز تنش در روز شنبه می‌گوید: «طالبان اقدام به جاده‌سازی بدون هماهنگی قبلی در محدوده مرز دوغارون و نقض مرز کرد که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع شد.»

تنش‌های مرزی طالبان با ایران

  نماینده ویژه ابراهیم رئیسی گفت در تماس با وزارت داخله و دفاع افغانستان تاکید شده که "اقدامات باید متوقف و موضوع در چارچوب کمیسیون عالی مرزی و مدرنیزاسیون اسناد دو کشور حل و فصل شود".
 منطقه ویژه اقتصادی و پایانه مرزی دوغارون با بیش از ۳۳ هکتار مساحت از مهم‌ترین راه‌های ترانزیت کالا میان ایران و افغانستان به شمار می‌رود و تنها گمرک مستقل استان خراسان رضوی است.

از زمان تسلط اسلامگرایان طالبان بر کابل چند تنش مرزی میان ایران و افغانستان رخ داده که یکی از شدیدترین آنها در آذر ماه سال پیش بود که به درگیری نظامی هم کشید.
هشتم بهمن ماه هم شماری از ساکنان شمال استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به تعلیق حقابه رود هیرمند در برابر پایانه مرزی میلک تجمع کردند و دست‌کم به سه کامیون شهروندان افغان آسیب رساندند.

این در حالی است که چندی پیش مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه امروز با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حملات انجام شده به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات به شدت اعتراض کرد.

مدیرکل آسیای جنوبی همچنین به اطلاع کاردار افغانستان رساند که تا اطلاع ثانوی بخش های کنسولی نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان فعالیت های خود را متوقف کرده اند تا اطمینان لازم از طرف وزارت امور خارجه افغانستان در زمینه برقراری امنیت کامل نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران، داده شود./

https://www.asianews.ir/u/6c2
اخبار مرتبط
انفجار و حمله انتحاری در در غرب کابل و در چندین مراکز آموزشی این شهر منجر به جان باختن دست‌کم ۲۵ دانش آموز در یکی از مدارس شده است.
حملات هوایی پاکستان به شرق افغانستان که ده ها کشته در ولایت خوست بر جای گذاشته است از تحرکات تازه در این دو کشور پس از نخست وزیری شهباز شریف در پاکستان است.
مدیرکل آسیای جنوبی با احضار کاردار افغانستان اعلام کرد که بخش های کنسولی نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان فعالیت های خود را متوقف کرده اند.
همزمان که به تازگی ویدیوی سخنان تهدیدآمیز یکی از فرمانده های طالبان منتشر شد، رسانه های افغان نوشتند شماری از شهروندان هراتی در "اعتراض به بدرفتاری علیه مهاجران افغانستانی در ایران" سردر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را در هرات به آتش کشیدند.
ظاهرا طالبان مدتی است که برای ایران خط و نشان می کشد؛ تا جایی که یکی از فرماندهان سرشناس این گروه گفت که بر ایران مسلط خواهند شد؛ در حالی که چند روز گذشته نیز طالبان سفیر ایران را نیز در افغانستان فراخوانده بود.
وزارت خارجه طالبان مسئولان سفارت ایران در کابل را احضار کرد.
دومین روحانی که در صحن حرم رضوی چاقو خورده بود، امروز درگذشت؛ این در حالی است که سخنگوی طالبان گفت این کار ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد.
در حالی که عربستان نشست اضطراری سازمان ملل در خصوص حمله به آرامکو را خواستار شده، سخنگوی وزارت خارجه طالبان مدعی است حملات راکتی به تاسیسات نفت و اهداف غیرنظامی در شهر جده، صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند و باید متوقف شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید