صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۱
کد خبر: 9439
گزارشگر: 213
۴۶۷
۰
۰
۳
نامزد راست افراطی فرانسه شکست خورد

مکرون و بانوی مو طلایی اش پیروزی را جشن گرفتند

مکرون و بانوی مو طلایی اش پیروزی را جشن گرفتند
ارزیابی‌ها از نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جمهوری فرانسه حکایت از آن دارد که امانوئل ماکرون، مارین لوپن، نامزد راست افراطی، را شکست داده است.

به گزارش آسیانیوز، امانوئل ماکرون حدود ۵۷ درصد و مارین لوپن حدود ۴۳ درصد آرا را به دست آورد‌ه‌اند.

اولین ارزیابی‌ها از نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جمهوری فرانسه حکایت از آن دارد که امانوئل ماکرون، مارین لوپن، نامزد راست افراطی، را شکست داده است.

گزارش شده که ماکرون، رئیس‌جمهوری کنونی حدود ۵۷ تا ۵۸.۵ درصد آرا را به دست آورده است. مارین لوپن در مقابل بین ۴۱.۵ تا ۴۳ درصد آرا را از آن خود کرده است.

به گزارش فرانس‌۲۴ امانوئل مکرون به جمع هوادارهایش، که در مقابل برج ایفل تجمع کرده‌اند، پیوست و سخنرانی پیروزی‌اش را انجام داد.

برای هر ناظر انگلیسی که ماجرای پشت پرده را می‌دانست این صحنه یادآور آن بود که اگر آقای مکرون یک‌شبه در دور نهایی پیروز شود، همچنان با پایبندی به سنت روسای جمهور خوب فرانسه و برای ترساندن و سرگرم کردن آنگلوساکسون‌های ملال‌زده ابعاد عاشقانه زندگی‌اش را خواهد داشت.

این در حالی است که پس از اعلام نتایج دور نخست انتخابات، مانوئل مکرون، برنده نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و همسر باوقار موطلایی‌اش، بریژیت دست در دست قدم به مراسم پیروزی در انتخابات گذاشتند و روی صحنه یکدیگر را در آغوش کشیدند و بوسیدند.

در نطق آن روز، مکرون از همه کسانی که به او در رسیدن به موفقیتی چنان اعجاب‌انگیز کمک کردند، تشکر کرد.

سپس برگشت، به همسرش لبخند زد و از ثابت‌قدم‌ترین حامی کارزار یعنی همسرش بریژیت سپاسگزاری کرد: «همیشه پشتیبان من است و به علاوه، بدون او من این آدم نمی‌شدم».

جمعیت تماشاچی در تایید این حرف دم گرفتند و نامش در تالار پیچید: «بریژیت! بریژیت! بریژیت!»

و حالا امانوئل ماکرون سخنرانی‌ پیروزی‌اش را با این جملات آغاز کرد:«پیش از هر چیز از شما دوستان عزیز تشکر می‌کنم. انتخاب اکثریت شما این بود که برای پنج سال دیگر به من اعتماد کنید. می‌دانم چه چیزی به شما بدهکارم. همچنین می‌دانم که بسیاری از مردم فرانسه به من رای دادند تا راه [به قدرت رسیدن] راست افراطی را سد کنند. از این گروه نیز تشکر می‌کنم و به آن‌ها می‌گویم رای‌شان برایم تعهدآور است.»

او همچنین در ادامه سخنرانی‌اش خطاب به طرفدارهای لوپن و همچنین گروه‌هایی که در انتخابات شرکت نکرده بودند گفت:«من رئیس‌جمهوری همه [مردم فرانسه] هستم.»

ماکرون تلاش برای ساختن جامعه‌ای عادلانه‌تر را التیامی دانست بر زخم‌های ناشی از دوگانه شکل گرفته در جریان انتخابات سال ۲۰۲۲ و سخنرانی‌اش را با این عبارات به پایان رساند:«سال‌های پیش‌رو گرچه به طور قطع سال‌های سختی خواهند بود، اما سال‌هایی تاریخی نیز هستند و ما باید، با همکاری یکدیگر، [تاریخ را] برای نسل‌های آینده بنویسیم.»

همزمان با پایان زمان رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در روز ۲۴ آوریل ۲۰۲۲، درصد مشارکت فرانسوی‌ها در این انتخابات پایین‌تر از دوره‌های قبل گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات وزارت کشور دولت فرانسه اعلام کرده‌اند تا ساعت ۱۷ به وقت پاریس، تنها ۶۳ درصد در انتخابات شرکت کرده‌اند که دو درصد کمتر از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷ است.

در یکی از اولین واکنش‌ها، شارل میشل، رئیس شورای اروپا در واکنش به انتخاب دوباره امانوئل مکرون گفت که اروپا می‌تواند پنج سال دیگر روی فرانسه حساب کند. به دلیل موضع‌گیری‌های مارین لوپن، نامزد راست افراطی در باره آینده اتحادیه اروپا، نگرانی از انتخاب او در این اتحادیه بارز بود.

 
انتخابات فرانسه؛ موضع مکرون و لوپن در مورد ایران و اسرائیل
مارین لوپن، نامزد مغلوب دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در واکنش به پیروزی امانوئل مکرون گفت که او خود را شکست خورده نمی‌داند و برای مبارزه‌ای بزرگ‌تر علیه دولت ماکرون آماده می‌شود.

لوپن گفت که این «رای بزرگ» حاکی از آن است که ایده‌های او طرفداران بیشتری پیدا کرده و به همین دلیل خود را مغلوب نمی‌داند.

مارین لوپن توانست ۴۱.۸ درصد از آرا را به دست آورد.

ژان لوک ملانشون، رهبر چپ رادیکال فرانسه که توانسته بود در اولین دور انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بیش از ۲۰ درصد آرا را از آن خود کند در واکنش به نتایج اعلام شده گفت که این نتیجه نشان می‌دهد فرانسه به‌طور روشن مخالفت خود را با دیدگاه‌های لوپن نشان داد و این خبر خوبی است.

او در عین حال نگرانی خود از سیاست‌های اقتصادی ماکرون را ابراز کرد و گفت که در این دقایق به تمام قربانیان سیاست‌های اقتصادی ماکرون که عمدتا از طبقات پایین و آسیب‌پذیر هستند فکر می‌کند.

به نظر می‌رسد بخشی از حامیان احزاب چپ، در رقابت بین مارین لوپن، نامزد راست افراطی و امانوئل ماکرون، نامزد راست میانه، به سوی رئیس‌جمهوری کنونی رای داده‌اند.

لوپن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ توانست ۳۳.۹ درصد آرا را به دست آورد. با این حساب آرای وی در پنج سال گذشته نزدیک به هفت درصد افزایش داشته است که از رشد محبوبیت این سیاستمدار فرانسوی و برنامه‌های حزب متبوع وی حکایت دارد.

اولیویه وزان، وزیر بهداشت مکرون، ضمن اشاره به رشد آرای لوپن در آن انتخابات، گفت:«ما پیام مردم فرانسه را شنیدیم. تغییراتی به وقوع خواهد پیوست و مردم فرانسه طرف مشورت قرار خواهند گرفت.»

اریک زیمور، از نامزدهای دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که نظراتی افراطی‌تر از لوپن دارد، با اشاره به انتخابات مجلس فرانسه در ماه ژوئن سال جاری، گفت:«خواهان ائتلاف نیروهای راست و وطن‌پرست هستم؛ ما باید در مجلس آینده نیروی مسلط باشیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانس۲۴، ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، ضمن تبریک به امانوئل ماکرون، پیروزی وی در انتخابات را خبری عالی برای تمام اروپا توصیف کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، نیز به ماکرون برای انتخاب مجددش به ریاست جمهوری فرانسه تبریک گفت و در حساب توییترش نوشت:«فرانسه یکی از مهم‌ترین و نزدیک‌ترین متحدان ما است. من به همکاری با فرانسه در مورد موضوعاتی که برای بریتانیا و فرانسه و همچنین برای جهان اهمیت دارد، ادامه می‌دهم.»

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، نیز پیروزی ماکرون را «پیروزی دموکراسی» و «پیروزی اروپا» توصیف کرد./


https://www.asianews.ir/u/6cs
اخبار مرتبط
همچنانکه حامیان محافظه‌کاران و برگزیت می‌خواهند در انتخابات آخر هفته جاری، مارین لوپن، نامزد راست افراطی، رئیس‌جمهوری فرانسه شود، در آستانه دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مکرون و لوپن در یک مناظره تلویزیونی رو در رو قرار گرفتند.
سیاست های امانوئل ماکرون در فرانسه آنطور که ماری لوپن، رقیب سرسخت راستگرای او می‌گوید فاجعه‌بار بوده است.
امانوئل مکرون که به نظر می رسد این بار در انتخابات کار برایش سخت تر شده، برای جلب آرای هواداران ماری لوپن، به مراکز صنعتی شمال فرانسه سفر می‌کند که پایگاه اجتماعی رهبر حزب «تجمع ملی» به شمار می‌رود.
در حالی که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری میانه‌گرای فرانسه، در انتخابات روز یکشنبه اول شد، ولی معلوم نیست نتیجه دور دوم انتخابات او یا ماری لوپن کدامیک را به کاخ الیزه ببرد؟
براساس نتایج آخرین نظرسنجی‌ها، میزان حمایت از امانوئل ماکرون چپ گرا، پس از اوج گرفتن در زمان آغاز جنگ اوکراین کاهش یافته؛ این در حالی است که ۲۵ درصد هم در این انتخابات از کاندیداتوری مارین لوپن نامزد حزب راست گرای فرانسه، حمایت می‌کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید