صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۱
کد خبر: 9442
گزارشگر: 213
۶۰۵
۰
۰
۲
به بهانه هفته کارگر

پیمانکاران حقوق کارگر را پایمال می کنند/خواسته کارگران قرارداد مستقیم و حذف شرکت‌های پیمانکاری است

پیمانکاران حقوق کارگر را پایمال می کنند/خواسته کارگران قرارداد مستقیم و حذف شرکت‌های پیمانکاری است
دبیر اجرایی خانه کارگر گفت: اغلب پیمانکاران بخش خصوصی در پرداخت حقوق به لحاظ ماهیت شکل‌گیری همواره و به انحاء مختلف حقوق کارگران را پایمال می‌کنند بنابراین چنین شرکت‌هایی باید برچیده شوند.
به گزارش آسیانیوز، دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی اصلی‌ترین مطالبه کارگران این استان را در هفته کارگر حذف شرکت‌های پیمانکاری عنوان کرد.

کریم صادق زاده ، درباره مطالبات کارگران در هفته کارگر اظهار داشت: با وجود آنکه تعداد شرکت‌ها، کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی دارای بحران شدید در استان آذربایجان شرقی از ۱۸ مورد به ۳ مورد کاهش یافته که خود جای تقدیر دارد ولی متاسفانه مشکلات در حوزه شرکت‌های پیمانکاری و کارگرانی که تحت مسئولیت این شرکت‌های که غالبا تامین نیرو هستند، همچنان باقی است.

وی گفت: اغلب پیمانکاران بخش خصوصی در پرداخت حقوق به کارگران به سبب نداشتن منابع مالی دچار مشکل هستند علاوه بر اینکه این شرکت‌ها به لحاظ ماهیت شکل‌گیری همواره و به انحاء مختلف حقوق کارگران را پایمال می‌کنند بنابراین چنین شرکت‌هایی باید برچیده شوند و اگر هم الزام قانونی برای فعالیت این شرکت‌های پیمانکاری وجود دارد بایستی امورات به خود کارگران در قالب شرکت‌های تعاونی سپرده شود.

صادق زاده با بیان اینکه در سطح کارخانجات بزرگ استان به جز سه مورد مشکل خاصی نداشته‌ایم، تأکید کرد: با این وجود استان آذربایجان شرقی با بی‌توجهی به مسایل بخش صنعت می‌تواند با بحران‌های کارگری روبرو شود.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی و تولیدی به شمار می‌رود، تصریح کرد: این استان بر همین اساس از گذشته دارای پتانسیل‌های فراوانی در امر تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری بوده اما از آنجا که قریب به اتفاق واحدهای بزرگ صنعتی که اشتغال اساسی صنعت استان را برعهده دارند با ماشین آلات فرسوده به فعالیت می‌پردازند در صورت‌ عدم بازسازی خطوط تولید با مشکلات دیگری روبرو می‌شوند و بروز هر مشکلی در فعالیت این شرکت‌ها امنیت شغلی کارگران و نیروی کار را تهدید می‌کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی افزود: انتظار داریم اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان که وظیفه اصلی آن تثبیت و ساماندهی مشاغل است از یکسو و سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی از سوی دیگر به این مهم توجه کند که تنها نباید به فکر افزایش تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی باشد بلکه می‌تواند با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این واحدها به دنبال ایجاد اشتغال بر اساس شعار اصلی سال و۱۴۰۱ بر اساس تولید دانش بنیان باشد.

صادق زاده تبریزی در ادامه به تجمعات کارگری سال ۱۴۰۰ استان آذربایجان شرقی و تبریز اشاره کرد و گفت: بررسی تجمعات نشان می‌دهد قریب به اتفاق این تجمعات برای پیگیری معوقات مزدی نبوده بلکه پیگیری برای اجرای طبقه‌بندی مشاغل و یا همسان‌سازی حقوق میان کارگران یک مجموعه صنعتی بوده‌اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی در عین حال از ثبت حدود نزدیک به ۱۳ هزار پرونده هیات حل اختلاف در اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان خبر داد و گفت: ۴۵ تا ۵۰ درصد این پرونده‌ها مربوط به تبریز است که ۳۰ درصد رای سازشی گرفته و مابقی بین ۸۵۰۰ تا ۹۰۰۰ به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند.

صادق زاده در عین حال بر لزوم ساماندهی و تثبیت اشتغال موجود تأکید کرد و گفت: یکی از راهکارها در حفظ آرامش محیط کاری و حیات اقتصادی واحدهای تولیدی تشکیل کمیته‌ای برای عارضه‌یابی درون کارگاهی است علاوه بر آن تلاش برای تشکیل تشکل‌های کارگری و دفاع از فعالیت‌های آنان و ایفای نقش بیشتربه تشکل‌ها می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

وی گفت: اجرای مفاد قانون کار در تمامی ابعاد ازجمله رفع تبعیض در پرداخت حقوق و اجرای طرح طبقه مشاغل، اجرای مقررات بازنشستگی پیش از موعد و مواردی از این دست می‌تواند انگیزه کارگران را برای فعالیت بیشتر کند./(خبرگزاری کار ایران)
https://www.asianews.ir/u/6cu
اخبار مرتبط
نماینده کارگران شرکتی و قراردادی کشور گفت: رئیس مجلس از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت حمایت قاطع کردند؛ نمایندگان مجلس هم تاکید دارند که شرکت‌های واسطه باید به کلی حذف شوند.
در حالی که عضو کارگری شورایعالی کار تاکید کرد که به مرو خانواده‌ی کارگری کشورمان به دلیل نداشتن حداقل‌های زندگی دچار آسیب جدی شده‌اند و به اندازه نیاز استانداردشان نمی‌خورند و نمی‌پوشند و آموزش نمی‌بینند، از افزایش طبق مزد مصوب نوزدهم اسفند خبر داد.
عضو هیأت مدیره کانون کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران از اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران خبر داد.
یزد - رئیس اداره توسعه حل اختلاف استان از سازش 17 فقره پرونده باموضوع مطالبات کارگران شرکت کاشی در بخش عقدا خبر داد
براساس مصوبه شورای عالی کار ایران، کارفرماها موظف‌اند مزد کارگر حداقل‌بگیر بدون سابقه و بدون اولاد را با در نظر گفتن بن و حق مسکن برابر با پنج میلیون و ۶۷۹ هزار تومان بپردازند.
براساس سومین نشست دستمزد شورای عالی کار، با توجه به این که نرخ تورم سالانه هم اینک در حدود ۴۱ درصد است، به نظر می‌رسد رقم نهایی مزد چیزی بین آخرین رقم پیشنهادی کارفرمایان و نرخ تورم باشد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجهی مواجه می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید