صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۱
کد خبر: 9443
گزارشگر: 213
۶۵۹
۰
۰
۲
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد

شرایط دریافت وام با اوراق بهادار

شرایط دریافت وام با اوراق بهادار
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار،گفت: از فروردین ۱۴۰۱ با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این امکان فراهم شود تا اوراق بهادار، سهام و تمام دارایی‌های مالی در بازار مالی بتوانند پشتوانه ووثیقه وام‌های بانک قرار گیرند.

به گزارش آسیانیوز، عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، از امکان توثیق سهام به صورت الکترونیکی و با طرح درخواست از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد.

----------

بیشتر بخوانید

«جزییات و نقدینگی» لازم برای نخستین عرضه اولیه سال ۱۴۰۱

-------------------------

؛ ۱۵ اسفندماه سال گذشته بود که مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، از امکان ارائه توثیق اوراق بهادار برای وام‌های بانکی و اجرای آن از سوی تمام بانک‌ها خبر داد و گفت: در سال گذشته در حوزه توثیق، بحث امکان توثیق اوراق بهادار مطرح بود تا به صورت الکترونیکی به اجرا برسد، اما بانک‌ها از این موضوع استقبال نکردند.

به گفته وی، قرار بر این است که از فروردین ۱۴۰۱ با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این امکان فراهم شود تا اوراق بهادار، سهام و تمام دارایی‌های مالی در بازار مالی بتوانند پشتوانه و توثیق وام‌های بانک به صورت الکترونیکی قرار گیرند.

بر اساس اعلام عشقی در اواسط اسفندماه سال ۱۴۰۰، سهامداران عدالت، صاحبان ETF و همچنین اوراق بدهی می‌توانند از اولین ماه سال ١۴٠١ اقدام به دریافت وام کنند. بنابراین، صاحبان اوراق بهادار می‌توانند از این طریق و با وثیقه قرار دادن اوراق خود و بدون نیاز به ضمانت دیگری، از شبکه بانکی وام دریافت کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: زمانی که قرار است یک حکم قضایی اجرا شود و دارایی فرد به عنوان وثیقه در نظر گرفته شود، معمولا توثیق دارایی‌های فیزیکی زمان‌بر است و فرایند پیچیده‌ای دارد و باید به دفترخانه مراجعه کرد. اما در نظر گرفتن سهام به عنوان وثیقه به صورت الکترونیکی در حال راه‌اندازی است و با یک درخواست از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با توجه به مدارک و اسناد و مجوزهای قانونی انجام می‌شود.

اسفندماه سال گذشته نیز، محسن خدابخش، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به وثیقه قرار دادن اوراق برای دریافت وام بانکی گفت: به‌طور قطع وثیقه سهام برای دریافت وام از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد. به گفته نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، هر بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد، می‌تواند به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد.

به نقل از اقتصادآنلاین با وجود اینکه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار این امکان را با توجه به سهامدار شدن طیف گسترده‌ای از شهروندان، گامی در جهت ارتقاء سطح معیشتی مردم ارزیابی کرده و نسبت به تسهیل شدن ارائه تسهیلات بانکی از طریق وثیقه قرار دادن اوراق بهادار در بانک‌ها ابراز امیدواری کرده، اما هنوز جزییات بیشتری در مورد این موضوع اعلام نشده و این در حالی است که احتمال عدم استقبال از این موضوع، بار دیگر از سوی بانک‌ها وجود دارد./

https://www.asianews.ir/u/6cx
اخبار مرتبط
نخستین عرضه اولیه سال ۱۴۰۱ روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت با نماد «آسیاتک» ارایه می شود.
نخستین عرضه اولیه های سال جدید در فرابورس عرضه می شود.
سال ۱۴۰۰ زیان ها در بورس با انبوهی از سهامداران خرد همراه بود؛ مردمی که مستاصل از شرایط تورمی، به‌دنبال فرصتی برای حفظ یک عمر پس‌انداز خود، بی‌خبر از نوسان ها و مخاطرات، بورس‌باز شده بودند؛ با این حال باید ببینیم چرا بورس تهران سال نو را سبز آغاز کرد.
دولت در آستانه یکی از سخت ترین و حساس ترین تصمیمات دهه اخیر قرار دارد و باید حتما کارشناسان و نخبگان اقتصاد کشور دست به کار شوند و به کمک دولت بیایند.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت:عرضه سهام پرسپولیس و استقلال موجب شفافیت مالی این دو باشگاه می شود.
پیش‌بینی‌ها در مورد بازارهای مالی و موازی تحت تاثیر برخی رخدادهای سیاسی روز قرار دارند؛ در حالی که افراد برای ورود به هر بازاری باید متغیرهای موثر بر آن را رصد کنند؛ همچنانکه سرمایه گذاری در بازار سهام مسکن و خودرو نکات قابل تاملی دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید