صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۱
کد خبر: 9473
گزارشگر: 213
۱۱۳۴
۰
۰
۴
جنجال خبر جنگ در رسانه های اجتماعی همراه با تحرکات در مرز

ادامه درگیری ها و بوی جنگ با طالبان+ویدیو

ادامه درگیری ها و بوی جنگ با طالبان+ویدیو
انتشار تصاویر و ویدیوهایی، از تحرکات نظامی و جنگی در مرز ایران و افغانستان خبر می دهند؛ در حالی که صف‌آرایی و استقرار نیروهای لشکر ٨٨ زرهی زاهدان نشان از حرکت به سوی مرز افغانستان است.

به گزارش آسیانیوز، همزمان با انتشار تصاویر و گزارش‌هایی درباره تحرکات نظامی ایران در مرز افغانستان، خبرآنلاین نیز از استقرار نیروهای لشکر ۸۸ زرهی زاهدان در این مرز خبر داده است.

--------------------

بیشتر بخوانید

ادامه درگیری ها با طالبان/تصاحب خودروی مرزبانان ایرانی
-----------------------------
کاربران رسانه‌های اجتماعی از بامداد سه‌شنبه ششم اردیبهشت با انتشار تصاویر و ویدیوهایی، از تحرکات نظامی در مرز ایران و افغانستان خبر دادند. پس از آن وبسایت خبرآنلاین نیز با انتشار ویدیویی کوتاه، از «صف‌آرایی و استقرار نیروهای لشکر ٨٨ زرهی زاهدان در مرز افغانستان» خبر داد.

بخشی از این ویدیو را در ادامه ببینید:

 


در این ویدیو که خبرآنلاین منتشر کرد تعدادی تانک و خودروهای زرهی ایران در حال حرکت به سوی مرز افغانستان دیده می‌شوند.

برخی کاربران نیز ویدیویی منتشر کرده‌اند که تخلیه پارکینگ گمرک مرزی دوغارون را نشان می‌دهد و فردی در آن می‌گوید این پارکینگ را تخلیه می‌کنند «چون گفته‌اند امشب قرار است جنگ شود».

همچنین کاربرانی در افغانستان ویدیویی مبنی بر حضور هلیکوپترهای ارتش ایران در مرز دو کشور منتشر کردند.


از سوی دیگر، خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه درباره ویدیوهای منتشرشده در روزهای اخیر نوشت: «برخی از این فیلم‌ها مربوط به ارتش ایران نبود» و «نیروی زمینی به صورت شبانه‌روز در مرزهای شرقی مستقر و در حال گشت زنی است».

یک روز پیشتر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با تایید تنش‌های ایجاد شده میان ایران و طالبان در مرز دوغارون، گفته بود: «ایران در این زمینه نگرانی جدی دارد و ما این را به هیات حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کردیم.»

----------------------------

بیشتر بخوانید

چرا سر در کنسولگری ایران در هرات به آتش کشیده شد؟خط و نشان طالبان برای جمهوری اسلامی
-------------------------------------------
در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره درگیری مرزی میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایران در مرز دوغارون/اسلام‌قلعه و آماده‌باش نیروهای دو طرف منتشر شد و خبرگزاری تسنیم از بسته شدن موقت این گذرگاه مرزی خبر داد.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ابراهیم رئیسی در امور افغانستان، دلیل این درگیری را «جاده سازی بدون هماهنگی قبلی» توسط طالبان و «نقض مرز» اعلام کرد.با این حال رسانه‌های افغانستان، از جمله طلوع‌نیوز، به نقل از مقام‌های طالبان دلیل تنش مرزی را ورود غیرقانونی یک خودروی نظامی ایران به خاک افغانستان اعلام کردند.

از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی و طالبان چندین بار با یکدیگر درگیر شده‌اند.

این در حالی است که شنبه هفته گذشته درگیری بین نیروهای مرزی ایران و طالبان در روز شنبه باعث بسته شدن موقت یکی از پایانه‌های مرزی ایران و افغانستان شد. پایانه‌ای که دوغارون در استان خراسان رضوی را به اسلام‌قلعه در ولایت هرات وصل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا از افغانستان به‌نقل از منابع محلی در هرات، طالبان در پی تنش با نیروهای مرزی ایران یک خودروی نظامی ایرانی را تصاحب کردند. طبق گزارش‌‌ها، تنش به‌دلیل خواست طالبان برای جاده‌سازی در مرز اسلام‌قلعه ولایت هرات بوده است.

طبق روایت‌ رسانه‌ها، پنج سرباز مرزبان ایرانی با یک خودرو برای جلوگیری از ساخت این جاده آمدند و با واکنش تند طالبان مواجه شدند. معلوم نیست نیروهای ایرانی موفق به پس گرفتن خودرو شدند یا خیر، اما مرز اسلام‌قلعه-دوغارون فعلا بسته شده است.

فیلمی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد نیز اقدام طالبان به تصاحب وسیله نظامی ایرانی را نشان داد در حالی که شش مرزبان ایرانی به نظر نظاره‌گر بودند. به گزارش تلویزیون طلوع از کابل، یک مقام محلی طالبان تصاحب این خودرو را تایید کرد و گفت به‌علت ورود آن به خاک افغانستان بوده است./

https://www.asianews.ir/u/6do
اخبار مرتبط
رسانه‌های اسرائیل به نقل از شماری از مقام‌ها و دیپلمات‌ها گزارش دادند که آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران آماده می‌کند.
به نقل از منابع محلی طالبان در پی تنش با نیروهای مرزی ایران یک خودروی نظامی ایرانی را تصاحب کردند.
یک منبع آگاه گفته است در پی تنش بین مرزبانان جمهوری اسلامی و نیروهای طالبان گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه و از مهم‌ترین واحدهای گمرکی این منطقه بسته شد.
حملات هوایی پاکستان به شرق افغانستان که ده ها کشته در ولایت خوست بر جای گذاشته است از تحرکات تازه در این دو کشور پس از نخست وزیری شهباز شریف در پاکستان است.
مدیرکل آسیای جنوبی با احضار کاردار افغانستان اعلام کرد که بخش های کنسولی نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان فعالیت های خود را متوقف کرده اند.
همزمان که به تازگی ویدیوی سخنان تهدیدآمیز یکی از فرمانده های طالبان منتشر شد، رسانه های افغان نوشتند شماری از شهروندان هراتی در "اعتراض به بدرفتاری علیه مهاجران افغانستانی در ایران" سردر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران را در هرات به آتش کشیدند.
ظاهرا طالبان مدتی است که برای ایران خط و نشان می کشد؛ تا جایی که یکی از فرماندهان سرشناس این گروه گفت که بر ایران مسلط خواهند شد؛ در حالی که چند روز گذشته نیز طالبان سفیر ایران را نیز در افغانستان فراخوانده بود.
وزارت خارجه طالبان مسئولان سفارت ایران در کابل را احضار کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید