صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۶ اَمرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۳۵
کد خبر: 951
گزارشگر: 49
۵۴۷
۰
۰
۰

آیا دولت نهادهای نظارتی خود را توسعه می دهد ؟

سخنگوی بودجه " سازمان برنامه و بودجه " در مصاحبه باروزنامه شرق 24/5/98 می گوید :" شرکت های دولتی ، شهرداری های شهرهای بالای یک میلیون نفر و موسسات ونهادهای عمومی غیر دولتی موظف به ورود و ثبت اطلاعات خود در سامانه ی یکپارچه هستند . ضمناً مهلت شرکت های دولتی برای ورود 31/6/98 است ."
سخنگوی بودجه " سازمان برنامه و بودجه " در مصاحبه باروزنامه شرق 24/5/98 می گوید :" شرکت های دولتی ، شهرداری های شهرهای بالای یک میلیون نفر و موسسات ونهادهای عمومی غیر دولتی موظف به ورود و ثبت اطلاعات خود در سامانه ی یکپارچه هستند . ضمناً مهلت شرکت های دولتی برای ورود 31/6/98 است ."
هر گامی که دولت با زیر ساخت های درست در جهت برنامه ریزی و نظارت اقتصادی خود تدوین کند، جای تقدیر دارد .
نظارت عالیه بر تدوین بودجه  و نحوه ی عملکرد بنگاه های اقتصادی بر شمرده نخستین گام در جهت اصلاح رویه های مدیریت آن هاست ؛ به ویژه در شرایط فعلی که کسری بودجه ی قابل توجهی اقتصاد ج.ا.ایران راتهدید می کند . 
 تاکید بر این نکته که :"عدم ارائه ی اطلاعات مورد نظر سازمان برنامه وبودجه در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه و اموال دولتی محسوب می شود . " گواه بر این است که سازمان مذکور در پیگیری خواسته ی قانونی خود ، جدی است . 
اما انچه از مصاحبه ی بسیار کوتاه بر شمرده می توان مستفاد کرد دو نکته ی حائز اهمیت بشرح زیر است :
1 ــ این برنامه  در سال جاری شامل شرکت هائی که سهم دولت در آنها کمتر از 50 در صد است نمی شود ؛  به عبارت دیگر این قبیل شرکت ها موظف اند : " به تفکیک میزان سهام ، مبلغ سود سهام واریزی واطلاعات عملکردی به صورت مستقل در پیوست ذی ربط لایحه ی بودجه ی 1399درج وارائه کند ." 
2 ــ همواره میزان حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره ی موظف و غیر موظف ، یکی از محل های سخت مورد مناقشه در بنگاه های اقتصادی برشمرده بوده است که طبق بیانات سخنگوی مربوطه : " متن پیش نویس تهیه شده از سوی وزارت امور اقتصادی ودارائی ، آئین نامه در حال نهائی
شدن وارسال به هیئت وزیران است ." 
 به بیانی روشن تر یعنی دردو مورد کلیدی فوق  فعلاً کار به سر انجام نرسیده است .
در این مصاحبه ی کوتاه خیلی از ابهامات احتمالی می توانست بر طرف شوند ؛ مثلاً "ثبت وبه روز آوری اطلاعات " بنگاه های اقتصادی برشمرده با چه معیارهائی رتبه بندی می شوند ؟ چه تعداد بنگاه اقتصادی جدید هستند وچه تعداد ازقدیم تحت کنترل بوده اند ؟ آیا این گونه نظارت ها به ادغام یا حذف برخی از بنگاه ها منجر خواهد شد ؟ ایا برخی از آن ها به لیست شرکت های قابل واگذاری خواهند پیوست یانه ؟...وغیره .
 به هرحال نظارت بر عملکرد تعداد معتنابهی شرکت نیاز به زیر ساخت های وسیع و حساب شده ای دارد ، ای کاش قدری هم به هزینه ها و نحوه ی اجرای این تدارکات و آماده سازی های "سازمان برنامه وبودجه " اشاره می شد ! 
 
مسعود خوشابی
https://www.asianews.ir/u/1kx
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید