صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۱
کد خبر: 9510
گزارشگر: 213
۹۵۶
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

جهان به «تجارت عادلانه» اهمیت می دهد

جهان به «تجارت عادلانه» اهمیت می دهد
تجارت عادلانه یا Fair trade هر روز بیشتر و بیشتر در جهان مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در واقع جنبشی اجتماعی در سراسر دنیا شکل گرفته است که از مردم می‌خواهد تنها از کسانی خرید کنند که اصول تجارت عادلانه را رعایت می‌کنند.

به گزارش آسیانیوز، تجارت عادلانه یا Fair trade هر روز بیشتر و بیشتر در جهان مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع جنبشی اجتماعی در سراسر دنیا شکل گرفته است که از مردم می‌خواهد تنها از کسانی خرید کنند که اصول تجارت عادلانه را رعایت می‌کنند.

---------------

بیشتر بخوانید

زیرساخت ضعیف حمل و نقل؛ عامل گرسنگی است
----------------------------------

تجارت منصفانه یا تجارت عادلانه از آنجایی که احترام به محیط زیست و حقوق انسان را خط مشی اصلی خود قرار می دهد بنابراین قطعا کیفیت بهتر و رضایت بیشتر مصرف کنندگان و حفظ سلامتی آنها را در اولویت قرار می دهد. بالطبع محصولاتی با این ویژگی ها در بازار کمتر وجود دارند و همین باعث می شود محصولاتی که در این چهارچوب خرید و فروش می شوند نسبت به دیگر محصولات مزیت رقابتی داشته باشند.

با انتخاب منصفانه، مصرف‌کنندگان می‌توانند مطمئن باشند که محصولات مصرفی‌شان در شرایط امن و سالم تولید شده است و کشاورزان و تولیدکنندگانی که آن‌ها را درست کرده‌اند، برای کارشان دست‌مزد منصفانه‌ای گرفته‌اند.

از طرف دیگر در دنیای امروز با افزایش آگاهی جهانی نسبت به اهمیت محیط زیست و حقوق انسانها بوِیژه بدلیل گسترش رسانه های ارتباط جمعی، رویکرد جهانی به سمت مصرف محصولاتی با رعایت این مولفه ها افزایش پیدا کرده است. بنابراین تجارت در این حوزه در عرصه بین المللی بسیار حائز اهمیت است و به نوعی در بازارهای جهانی نوعی مزیت محسوب می شود.

از آنجایی که یکی از مولفه های تجارت عادلانه خلق فرصت برای تولیدکنندگان دارای سودآوری اندک و محروم است از کشورهای در حال توسعه حمایت می شود تا بتوانند اقتصاد خود را بارور کنند و صنایع کوچک می توانند با صنایع بزرگ وارد تجارت و داد وستد عادلانه گردند و منافع آنها حفظ شود.

-------------------

بیشتر بخوانید

راه آهن توسعه نیافته؛ قفلی بر تجارت/حمل و نقل ریلی ایران جوابگوی نیازهای کشور نیست!

----------------------------------------

رویکرد جهانی امروزه به سمت حمایت از کودکان، زنان و اقشار ضعیف گسترش پیدا کرده و قطعا تجارت کنندگانی که حمایت از این اقشار را خط مشی خود قرار دهند در تجارت جهانی مورد حمایت و استقبال بیشتری قرار می گیرند و همین امر برای این تولیدکنندگان مزیت رقابتی ایجاد می کند.

استانداردهای سختگیرانه اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی برای ارتقاء شرایط ایمن و سالم کار و حفاظت از محیط زیست است که منجر به ایجاد شفافیت و تقویت جوامع برای ایجاد کسب و کارهای موفق و پر رونق و در عین حال عادلانه می‌شود. بنابراین برای حضور موفق در تجارت جهانی باید ابتدا این استانداردها در کشورهای در حال توسعه به مرحله اجرایی برسد.

اما آنچه مسلم است کشورهای در حال توسعه هنوز شاید به سالها فرهنگ سازی نیاز دارند تا بتوانند در حوزه حمایت حقیقی از حقوق انسان ها و محیط زیست تحولات اساسی در بطن اقتصاد و تجارت خود ایجاد کنند و همین عقب ماندگی، بسیاری از فرصت ها را تاکنون از کشورهای در حال توسعه ربوده است و باعث شده کشورهای توسعه یافته گام ها جلوتر باشند و اقتصاد جهان را در دست گیرند.

قطعا با اجرای پدیده تجارت عادلانه در کشورهایی که در حوزه صادرات فعالند صنایع کوچک و ضعیف هر چه بیشتر فعال می شوند و به سود آوری منصفانه می رسند.
مسیرهای ارتباطی در تمام سطوح زنجیره تامین به‌ خوبی طراحی شده و باز خواهد بود. تامین‌ کنندگان به قراردادشان احترام می‌گذارند و محصولات را به موقع و با توجه به تعاریف کیفی مشتری ارائه می‌دهند. همین موضوع امنیت تجارت و سرمایه گذاری را برای کشورها فراهم می کند.

سازمان‌‌ها ضمن اطمینان یافتن از عدم‌ استفاده از نیروی کار کودک، از عدم‌ وجود نیروی کار اجباری در زنجیره تامین و حتی کارهای خانگی نیز اطمینان می‌یابند.
حداقل استانداردهای لازم ایمنی و بهداشت و شرایط کاری خوب و منصفانه برای نیروی کار در سازمان ها فراهم می شود.ضمن اینکه با ایجاد حداقل ضایعات، حداقل آسیب به محیط زیست می رسد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/6eo
اخبار مرتبط
حمل و نقل ضعیف عامل عمده گرسنگی در جهان است و هزینه بالای حمل تولیدات کشاورزی، تاخیر‌های طولانی و زیان‌ها و صدمات وارده به محصولات فسادپذیر، موانع قوی در مسیر امنیت غذایی در جهان هستند.
کشاورز زحمت کش که بار اصلی تولید را بر دوش دارد با هزار مکافات و حداقل سود محصول را تولید می کند و زمانی که به دست مصرف کننده می رسد قیمت سر به فلک می کشد؛ کامیون داران اعتصاب می کنند و هزینه حمل و نقل گران می شود؛ واضحا یک جای کار می لنگد!
بر اساس قانون، حداکثر حاشیه سود بین قیمت تمام‌شده و نرخ درج‌شده بر روی محصول باید ۱۸ درصد باشد، درصورتی‌که گاهی این فاصله بسیار بیشتر است؛ چون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تمایل بیشتری برای خرید تولیدات کارخانه‌هایی وجود دارد که دارای حاشیه سود بیشتری هستند.
متاسفانه عدم حمایت کافی و بی توجهی از تولیدات علمی ، منجر به این شده که بسیاری از دانشمندان و نخبگان ما بار کوچ ببندند و از ایران بروند و بسیاری از فارغ التحصیلان نخبه ما بیکار هستند.
در حالی که بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به سیستم بانکی را باید یکی از دلایل اصلی عدم رونق تولید در کشور عنوان کرد، افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و نیز پدیده قاچاق در کشور ضربه های مهلک دیگر به تولید هستند.
تجربه نشان داده ریشه اغلب اختلالات به وجود آمده در بخش تولید و بازار‌ از جمله نوسانات قیمت، عدم تناسب عرضه و تقاضا و نهایتا نابودی تولید داخلی، سیاست‌های اشتباه مسئولان بوده است..
قاچاق کالا در سال های اخیر به یکی از معضلات جدی اقتصادی در کشور تبدیل شده؛ این درحالی است که کالاهای خارجی حتی در صورتی که به صورت قانونی نیز وارد شده باشند باید خدمات پس از فروش داشته باشند.
ریشه فساد در توزیع نابرابر منابع در جامعه است و نابرابری اقتصادی بستر فساد را به وجود می آورد؛ همچنانکه بازارها به‌ دلیل مداخلات دولت و علائم قیمتی نادرست به درستی عمل نمی‌کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید