صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۵
کد خبر: 9533
گزارشگر: 306
۴۲۱
۰
۰
۱

فرایند اعتیاد

فرایند اعتیاد
یزد - رییس اداره آموزش و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد بیان داشت : اعتیاد مسئله‌ای نیست که یک روزه شکل بگیرد. وابستگی یک فرد به مصرف مواد مخدر طی یک سری مراحل و فرایندها انجام می شود. ممکن است که این مراحل برای همه یکسان نباشد، ولی در موارد بسیار زیادی این مراحل وجود دارد
آسیانیوز / یزد ؛ « مهدی حمیدی » رییس اداره آموزش و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد در ادامه افزود : رشد اعتیاد (پیشرفت و سوء مصرف مواد مخدر) از طریق مراحل زیر صورت می گیرد:
اولین مصرف / مصرف آزمایشی
بسیاری از افراد دچار سوء مصرف مواد مخدر، چند بار اول به صورت آزمایشی و آزمایش و خطا به مصرف مواد مخدر می‌پردازند همچون:
 تجویز دارو توسط پزشک
 مصرف سیگار برای ارضای حس کنجکاوی
 پیشنهاد (تعارف) مصرف سیگار یا یک لیوان مشروب
 دست به دست دادن سیگار، حشیش و تصمیم به امتحان آن
مصرف آزمایشی/ مصرف نامنظم
مصرف مواد مخدر در مهمانی ها و مجالس دوستانه به صورت نامنظم و بدون صرف هزینه لذت بردن از اثرات مصرف مواد مخدر، بی ضرر دانستن مصرف گاه گاهی، درنتیجه مصرف مواد مخدر در موقعیت‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند.
مصرف منظم
مصرف مواد مخدر بخشی از سبک زندگی شده، در این حالت مواد مخدر در اوقات مشخص و در فواصل منظم مصرف می شود.
تحمل
حالتی که فرد پاسخ کوتاه‌تری به مواد مخدر می دهد (کم اثرشدن تأثیر ماده مخدر مصرفی) و بالا رفتن دوز مصرف برای رسیدن به اثر بیشتر ماده مخدر.
مصرف مضر یا آسیب رسان
سلامتی مصرف کننده تهدید می شود، توانایی فردی وی کاهش می‌یابد، بنیه و توان تحلیل از بین می رود و بی ثباتی روانی پدید می آید. از سوی دیگر حافظه مصرف کننده متأثر و ضعیف می‌شود. صبح ها دیر از خواب بیدار شده و در نتیجه دیر به مدرسه، دانشگاه یا سرکار می رود و مشکلات و درگیری با والدین،  محل کار و همکاران یا پلیس افزایش می‌یابد و ارتباط با دوستان و خانواده مخدوش می شود.
وابستگی
حالتی که ارگانیسم پاسخ کوتاه‌تری به موادمخدر می دهد (نیاز بیشتر به مواد مخدر برای گرفتن تأثیر قلب) و بالا رفتن میزان مصرف برای رسیدن به اثر بیشتر ماده مخدر. وابستگی روان شناختی (تهیه مقدار قابل توجه برای اطمینان از دسترس بودن مواد مخدر در موقع مورد نیاز، تصور اینکه مصرف مواد مخدر را در مقابله با استرس بهتر می کند و آرامش به دنبال دارد). وابستگی فیزیولوژیکی (احساس ناراحتی و ناخوشی جسمانی- روانی هنگام عدم مصرف) که کنترل این علائم و بهبود شرایط مصرف کننده نیازمند بستری و درمان می باشد.
 
اعتیاد
مواد مخدر تمرکز اصلی زندگی می شود و سبک زندگی متأثر از آن می‌شود. مصرف قابل توجه انرژی درباره فکر به مواد مخدر، مصرف مواد مواد مخدر و تهیه آن که در این حالت مصرف مواد مخدر به دلیل مصارف قبلی نیست. مصرف وسواس گونه شده و فرد رفتار خاص اعتیادی را در پیش می گیرد.

 

سید محمد جواد عرفانفر

فرایند اعتیاد , « مهدی حمیدی » رییس اداره آموزش و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد 

 

https://www.asianews.ir/u/6fa
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید