صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۵
کد خبر: 9536
گزارشگر: 213
۶۹۱
۰
۰
۳
آخرین وضعیت توافق هسته ای ایران با آمریکا و قدرت های جهان

مذاکرات تمام شد یا شکست خورد؟

مذاکرات تمام شد یا شکست خورد؟
در حالی که دیپلمات کره جنوبی گفت مذاکرات برجام در مرحله ثمربخش نهایی قرار ندارد، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد مذاکراتی دیگر باقی نمانده است؛ همچنانکه چند روز گذشته در برخی خبرها آمده بود آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات هسته ای آماده می کند.

به گزارش آسیانیوز، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آینده مذاکرات وین گفت: مذاکراتی دیگر باقی نمانده است؛ مذاکرات تمام شده است.

این در حالی است که رسانه‌های اسرائیل چند روز گذشته به نقل از شماری از مقام‌ها و دیپلمات‌ها گزارش دادند که آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران آماده می‌کند.

----------------------

بیشتر بخوانید 

آمریکا آماده اعلام شکست برجام است

----------------------------------------------------------

شبکه کان نیز به نقل از یک منبع گزارش داد که کاخ سفید این روزها «بیش از هر زمان دیگری در گذشته» تمایل دارد اعلام کند مذاکرات احتمالا رو به شکست است.

آمیچا استین، خبرنگار شبکه کان، نیز در توییترش نوشت: هنوز مشخص نیست که آمریکا چه زمانی به سوی طرح جایگزین برجام خواهد رفت.

او همچنین یادآور شد که در مذاکرات وین بر سر «تمام جزییات فنی مربوط به خود توافق هسته‌ای» توافق صورت گرفت و تنها مانع موضوع نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی بود.

در همین حال معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما به تمامی سوالات در خصوص مکان‌های ادعایی پاسخ داده‌ایم؛ دو مرتبه هم جلسه داشتیم و جلسه سوم هم به زودی در تهران تشکیل خواهد شد و مذاکرات در حال پیشرفت است.

به نقل از تجارت نیوز، وی در پاسخ به این سوال که آینده مذاکرات وین را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: مذاکراتی دیگر باقی نمانده است؛ مذاکرات تمام شده است. «رابرت مالی» نماینده دولت آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه گفت: واشنگتن به همکاری با سئول درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش العالم، «جونگ چویسو» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه با «رابرت مالی» گفتگو داشته است. این مقام کره‌ای گفت، در تماس با مالی «بر وقف تلاش‌های کره برای بازگشت مشترک به پایبندی به برجام تأکید» کرده و رایزنی‌های تنگاتنگ در این زمینه حفظ خواهند شد.

------------------

بیشتر بخوانید

نظر جو بایدن و «مقامات آمریکا» درباره سپاه پاسداران

-------------------------------------------------------------------

چویسو افزود، وی همچنین با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز درباره طیفی از مسائل از جمله برجام گفتگو داشته است.

این دیپلمات کره جنوبی گفت: «گرچه مذاکرات برجام در مرحله ثمربخش نهایی خود قرار ندارد اما حمایت دیپلماتیک ما ادامه خواهد داشت».

از سوی دیگر، رابرت مالی نیز در پیامی توئیتری نوشت:‌ «گفت‌وگوی سازنده‌ای با جونگ چویسو داشتم. به همکاری نزدیک با جمهوری کره درباره ایران ادامه داده و به حفظ هماهنگی تنگاتنگ متعهد هستیم».

روسیه مانع برجام
بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

اواخر سال گذشته، «چوی جونگ کان» برای گفت‌وگو با اعضای برجام و ایالات متحده به وین، پایتخت اتریش سفر کرده و ابراز امیدواری کرد که «احیای برجام» به مسئله رسیدگی به موضوع پیچیده دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به واسطه تحریم‌های ایالات متحده کمک کند.

در ادامه وزیرخارجه آمریکا گفت: اقدامات روسیه روند مذاکرات هسته ای با ایران را پیچیده کرد.

آنتونی بلینکن، افزود: روسیه اقداماتی اتخاذ کرد که روند مذاکرات هسته ای با ایران را پیچیده کرد اما طرف های دیگر در مقابل این اقدامات ایستادند. روسیه در حال حاضر مانعی برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش آسیانیوز، همچنین به تازگی یک گروه حقوقی بایدن را تهدید کرده است که او را با شکایتی به‌منظور خنثی کردن اجرای توافق هسته‌ای جدید با ایران تحت فشار قرار خواهد داد. بنیاد حقوقی آمریکا به دولت بایدن اطلاع داد که «در نظر دارد برای جلوگیری از هرگونه توافق بایدن و ایران که برای تصویب به کنگره ارائه نشده است، اقدام قانونی انجام دهد».

این گروه حقوقی در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه دولت بایدن قصد دارد کنگره را برای امضای یک توافق جدید هسته‌ای دور بزند، می‌خواهد او را مجبور کند که به قانون پایبند باشد و هرگونه توافق جدید با ایران را برای تصویب در قوه مقننه ارائه کند.

این تهدید حقوقی نشانه‌ای از افزایش مخالفت با یک توافق هسته‌ای جدید است و راه جدیدی برای وادار کردن دولت بایدن به ارائه این توافق به کنگره برای رای گیری ارائه می‌دهد. با توافق جدیدی که ظاهرا نزدیک است، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و برخی دموکرات‌ها نگران‌اند که دولت قانون را نقض کند تا توافق را به خط پایان برساند.

رهبران سیاست خارجی جمهوری‌خواه در کنگره به فری بیکن گفتند که شکایت قضایی می‌تواند اجرای توافق را به تعویق بیندازد و دولت را مجبور کند تا شرایط کامل توافق جدید را افشا کند. آن‌ها مدعی اند امضای توافق جدید میلیاردها دلار درآمد نقدی برای تهران تامین می‌کند و تقریبا همه تحریم‌ها را به سود ایران حذف می‌کند.

حال باید دید سرنوشت واقعی مذاکرات ایران با قدرت های جهان، با وجود ادعاهای ضد و نقیض طرفین که تا کنون بارها شنیده و نخ نما شده است، در واقعیت دنیای سیاست چگونه رقم خواهد خورد./

https://www.asianews.ir/u/6fd
اخبار مرتبط
طرح توقف صنایع پهبادی ایران از طرف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا به طور مشترک ارائه شد؛ این در حالی است که گفته شده این طرح بر سرنوشت مذاکرات وین تاثیر منفی خواهد داشت.
پلیس اسرائیل مدعی شد نامه‌ای خطاب به خانواده نفتالی بنت، با تهدید به مرگ و گلوله ارسال شده است.
رسانه‌های اسرائیل به نقل از شماری از مقام‌ها و دیپلمات‌ها گزارش دادند که آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران آماده می‌کند.
جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا درباره کناره گرفتن جو بایدن از توافق هسته ای موسوم به برجام با ایران توضیحاتی داده است.
در حالی که عضو وزارت کشتی‌رانی یونان یک نفت‌کش روسی را در آب‌های جزیره اویا توقیف کرده است، آمریکا و گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای از حمل نفت ایران با این کشتی خبر داده اند.
موسسه پژوهش‌های بازرگانی اعلام کرده است که انتظار می‌رود متوسط نرخ دلار در سال جاری ۳۰ هزار تومان شود.
براساس آمار رشد قیمت حبوبات در حالی صورت گرفت که با گران شدن پروتئین، حبوبات جایگزین پروتئین در سبد غذایی مردم شده بود.
در حالی که اموال بلوکه شده ایران در بسیاری از کشورها وضعیت نامشخصی دارد، وزارت خارجه کره‌ سفیر ایران در سئول را به دلیل انتقاد به مقاله اخیر روزنامه کیهان احضار کرد.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مراسم رژه روز ارتش، سخنانی را درباره حمله به اسرائیل بیان کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید