صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۲۲:۱۹
کد خبر: 9541
گزارشگر: 213
۸۶۹
۰
۰
۴
انتظار تولیدکنندگان از گران شدن بعد از تثبیت قیمت آرد

قیمت ماکارونی چقدر می شود؟/جنب و جوش مافیای آرد بعد از برنج!

قیمت ماکارونی چقدر می شود؟/جنب و جوش مافیای آرد بعد از برنج!
طبق انتظارات تولیدکنندگان ماکارونی قیمت آن با تثبیت قیمت آرد افزایش خواهد یافت؛ این در حالی است که بنا بر مشاهدات میدانی برخی رسانه ها، بعضی فروشگاه‌ها ماکارونی را دو برابر قیمت سال قبل می‌فروشند و موجودی برخی از فروشگاه‌ها هم تمام شده است.

به گزارش آسیانیوز، طبق انتظارات تولیدکنندگان ماکارونی قیمت آن با تثبیت قیمت آرد افزایش خواهد یافت؛ این در حالی است که بنا بر مشاهدات میدانی برخی رسانه ها، بعضی فروشگاه‌ها ماکارونی را دو برابر قیمت سال قبل می‌فروشند و موجودی برخی از فروشگاه‌ها هم تمام شده است.

این در حالی است که بنا بر مشاهدات میدانی برخی رسانه ها برخی فروشگاه‌ها ماکارونی را دو برابر قیمت سال قبل می‌فروشند و موجودی برخی از فروشگاه‌ها هم تمام شده است. این در حالی است که محسن امینی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، می‌گوید قیمت جدید این کالا در دولت تصویب و ابلاغ می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی، قیمت ماکارونی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل از آن، ۱۸.۵ درصد افزایش یافت اما بررسی بازار در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۱، از رشد ۱۱۴ درصدی قیمت این کالا در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰ خبر می‌دهد.

در اسفند ۱۴۰۰، متوسط قیمت بسته‌های ۵۰۰ گرمی ماکارونی ۷۴۰۰ تومان بود اما قیمت آن در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۱، از دو برابر هم فراتر رفت و به ۱۶ هزار تومان رسید. این قیمت‌ مربوط به یکی از نشان‌های تجاری معروف ماکارونی در ایران است. این شرکت بسته‌های ۵۰۰ گرمی دیگری هم دارد که عبارت «غنی‌شده» روی آن‌ها درج شده و قیمت آن‌ها ۱۷ هزار تومان است.

به گزارش پایگاه خبری فرارو، فروشگاه‌های اینترنتی هم در روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت، در بخش فروش انواع ماکارونی نشان‌های تجاری مختلف، از هشدار «اتمام موجودی» استفاده کردند.

به نظر می‌رسد که بعد از گوجه‌فرنگی و برنج، افزایش بیش از دوبرابری قیمت ماکارونی، سومین شوک به بازار خوراکی‌ها در سال جدید باشد. پیش‌تر محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، گفته بود که با افزایش قیمت گندم و آرد، احتمال گران شدن ماکارونی تا کیلویی ۲۵ هزار تومان هم وجود دارد.

با وجود اینکه ناظران درباره پیامدهای افزایش قیمت گندم و آرد هشدار داده‌اند، روزنامه  ایران در گزارشی، با دفاع از افزایش قیمت‌ها، نوشت که واقعی شدن قیمت‌ها دست قاچاقچیان را کوتاه خواهد کرد. در این گزارش، به نقل از ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، آمده است: «در وضعیت فعلی، صنف و صنعت و برخی از نانوایی‌ها به صورت گسترده آرد خود را به دلالان می‌فروشند و این دلالان آرد را به قیمت بالا به دیگر کشور‌ها انتقال می‌دهند.»

با وجود این ادعاها، شواهد نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ گندم و آرد بیش از آنکه دست قاچاقچیان را کوتاه کند، به کوچک‌تر شدن سفره مردم ایران می‌انجامد. محسن امینی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، به خبرگزاری ایلنا گفت که با افزایش قیمت گندم، تولیدکنندگان ماکارونی چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند؛ چرا که ۷۰ درصد قیمت ماکارونی متاثر از نرخ آرد است.

او درباره کاهش عرضه ماکارونی گفت: «تعیین نشدن قیمت گندم برای صنف و صنعت در یک و نیم ماه اخیر باعث شد کارخانه‌های تولیدکننده نتوانند مواد اولیه تولید را تامین کنند.

گرانی ماکارونی چقدر شد؟ 

در همین حال ایسنا نوشت رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه قیمت ماکارونی هنوز مشخص نیست گفت که گمانه زنی‌ها و اعلام نظرهای اخیر، مبنی بر دو تا پنج برابر شدن ماکارونی، بر اساس انتظارات و تجربیات و در مورد افراد خارج از صنف حاصل ناآگاهی و شاید شیطنت‌های هدایت شده باشد، اما اعلام نرخ‌های ناموثق می‌تواند تقاضای کاذب در بازار ایجاد کند.

مهرداد نوری با بیان اینکه قیمت گندم برای صنف و صنعت در سال جدید قطعی شده است، اظهار کرد: قرار بود قیمت آرد نیز بر اساس نرخ گندم در ستاد تنظیم بازار نهایی شود، اما هنوز قیمت قطعی اعلام نشده است. انجمن صنایع آرد، قیمت آرد نول را ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام و سازمان حمایت آن را ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کرده است، اما این قیمت تا زمانی که در ستاد تنظیم بازار مصوب نشود، قطعی نیست.

وی افزود: تولیدکنندگان ماکارونی انتظار دارند قیمت آرد هر چه زودتر تثبیت و بلافاصله قیمت ماکارونی تعیین شود، چراکه ادامه این وضعیت و بلاتکلیفی قیمت، به نفع صنعت نیست. محصول دو ماه آینده بازار باید امروز تولید شود و طولانی شدن اعلام قیمت‌های جدید ممکن است بازار را از لحاظ میزان عرضه در آینده با مشکل مواجه کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه قیمت ماکارونی در سبد غذایی مردم تاثیر دارد، اما باید به هزینه‌های تولید هم توجه شود، گفت: از سال ۱۳۹۹ به بهانه ثابت بودن قیمت گندم صنف و صنعت، نرخ فروش ماکارونی ثابت نگه داشته شده و افزایش سایر هزینه‌های تولید مثل بسته بندی، حمل و نقل، انرژی و دستمزد در آن لحاظ نشده است.

افزایش قیمت  ۱۰۰۰ درصدی گندم
نوری با اشاره به افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی حقوق و دستمزد در دو سال اخیر و هزینه‌های حمل و نقل که روی قیمت سایر مواد اولیه هم تاثیرگذار است، گفت: سال ۱۳۹۷ قیمت گندم کیلویی ۹۰۰ تومان بود، اما الان فقط هزینه حمل هر کیلو از این محصول از بنادر جنوبی نزدیک به ۱۰۰۰ تومان است و قیمت گندم هم طی این چند سال نزدیک به ۱۳۰۰ درصد افزایش داشته‌ و از ۹۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده است.


اعلام نرخ‌های ناموثق، تقاضای کاذب ایجاد می‌کند
وی افزود: اگر این تعدیلات بخواهد همراه با افزایش نرخ آرد صنف و صنعت در سال جاری جبران شود، درصد بالای افزایش دور از ذهن نبوده، اما این رقم مورد نظر و پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان ماکارونی نیست. تولیدکنندگان در شرایط فعلی مطالبه این میزان افزایش قیمت را ندارند، چراکه با توجه به مشکلات معیشتی مردم همه باید با هم همکاری کنند. اعلام نرخ‌های ناموثق، می‌تواند تقاضای کاذبی را در بازار ایجاد کند و تعلل در تولید، خلاء محصول در آینده را به همراه خواهد داشت.

نوری در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی انجمن درباره قیمت‌های جدید، اظهار کرد: برای جلوگیری از تشنج در بازار، اجازه می‌خواهم انجمن تا قطعی شدن قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار، سکوت اختیار کند. اما به مردم اطمینان می‌دهیم میزان این افزایش قیمت نسبت به سایر مولفه های تولید، به حدی نیست که جای نگرانی داشته باشد.

مصرف ماکارونی 
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی سرانه مصرف برنج را نزدیک به ۴۰ و ماکارونی را شش کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با توجه به مصرف بالای برنج، نمی‌توان انتظار داشت با کنترل قیمت ماکارونی، افزایش قیمت برنج را جبران کرد.

وی در ادامه با اشاره به نیاز صنعت ماکارونی به آرد سمولینا برای تولید با کیفیت، اظهار کرد: اما در سال‌های اخیر کشت گندم دوروم که آرد سمولینا از آن گرفته می‌شود کاهش داشته و در مواردی شرکت‌های معتبر خصوصی با پرداخت رقمی بالاتر از نرخ مصوب دولت از کشاورزان خواسته اند این نوع گندم را برایشان تولید کنند. تولیدکنندگانی هم که مجبور به استفاده از آرد نرم هستند، علاوه بر کاهش شدید کیفیت، تنوع تولید برخی محصولات ظریف را از دست می‌دهند.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های تولید ماکارونی مربوط به بهای تمام شده آرد است.

در هر حال باید گفت که قیمت این کالای سفره ایرانی نیز بعد از برنج در حال افزایش محسوس است و این محصول نیز مانند اقلام دیگر، می رود تا در نابسامانی کمبود آرد و غلات، سبب منفعت سودجویانی شود که یک شبه ره صد ساله می روند!

https://www.asianews.ir/u/6fh
اخبار مرتبط
رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از افزایش نرخ فروش گندم دولتی خبر داد و گفت قیمت آرد گران می شود و احتمال افزایش قیمت مشتقات آن نیز وجود دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید