صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۲:۰۱
کد خبر: 9542
گزارشگر: 213
۶۶۲
۰
۰
۲
درگذشت محقق زیست شناسی

در سوگ احمد حجتی

در سوگ احمد حجتی
شاعر معاصر و دبیر احمد حجتی، دانشمند زیست شناسی پس از چندین سال خدمت به فرهنگ و ادب در روزهای اول اردیبهشت ۱۴۰۱ درگذشت.

به گزارش آسیانیوز، سیدحسن امین به بهانه درگذشت دبیر و محقق زیست شناسی نوشت:

 «دوست فرهیخته خانوادگی ما، شاعر خوب معاصر و دبیر دانشمند زیست شناسی احمد حجتی هم در ۸۶ سالگی پس از عمری خدمت به فرهنگ و ادب در روزهای اول اردیبهشت ۱۴۰۱ پرواز کرد.

متولد ۱۳۱۵ بروجرد و دانش آموخته دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تهران بود. معروف تربن شعرش که موجب اشتهارش شد شبستان نام داشت: در این خاک/ در این مزرعه پاک/ بجز عشق و بجز مهر نکاریم.

چاپ مجموعه اشعارش با عنوان گلدشت با استقبال رو به رو شد و حضورش و شعرخوانی اش در انجمن های ادبی و فرهنگی نیز. من اول بار احمد ححتی را نزدیک بیست سال پیش در انجمن بروجردی‌های مقیم تهران در دفتر آقای حافظی در خیابان ظفر در تهران دیدم. آنجا شعری به گویش لری با لهجه بروجردی خواند.

البته پیش از او برادر بزرگترش شاعر و ادیب پرآوازه علی حجتی را می شناختم که شعر رثابیه اش برای پدرم در صفحات ۴۷۴ -۴۷۵ در بخش اخوانیات دیوان امین چاپ شده‌است.
وجه تسمیه نام خانوادگی این دو برادر آن بود که نوه مولی اسدالله حجت الاسلام بروجردی (داماد میرزای قمی صاحب قوانین) بودند، خاندانی علمی، اصیل و شریف و غنی و مستغنی.
آخرین بار پیش از شیوع کرونا احمد حجتی را در مجمع ویژه وایقانی ها و شبستری های مقیم مرکز در خیابان فردوسی به دعوت دوستم صادق زاده وایقان و به ریاست دکتر حسن امین لو نماینده اسبق مجلس دیدم، مجمعی که دکتر مهدی محقق و همسر دانشورش دکتر انصاری و نیز دکتر شبستری سفیر سابق ایران در تاجیکستان نیز در آن حضور می یافتند.
درگذشت او را به خاندان بزرگ حجتی بروجردی و اهالی شهر و ادب بویژه انجمن ادبی مهرداد اوستا تسلیت می گویم. روحش شاد و یادش گرامی.»/

سیدحسن امین

 

 

 

 

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/6fi
اخبار مرتبط
محمدعلی اسلامی ندوشن، نویسنده و پژوهشگر سرشناس ایرانی، که در کانادا زندگی می‌کرد روز پنجم اردیبهشت در ۹۷ سالگی درگذشت.
شهلا ناظریان، بازیگر و صداپیشه سینما و تلویزیون و همسر حسین عرفانی، شب چهارم اردیبهشت ماه درگذشت؛ با صدای او فیلم های بسیاری با هنرپیشه های معروفی مانند اینگرید برگمن، لورن باکال، سوفیا لورن، دایان کیتون، راکوئل ولش،الیزابت تیلور و غیره در خاطرات ایرانیان ماندگار شدند.
پرویز قاضی سعید از نویسندگان عامه‌پسند ایران در سن خوزه ایالت کالیفرنیا رخ درگذشت؛ حدود ۵۰ عنوان کتاب او بارها تجدید چاپ شدند.
حسین عبداللهی مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز روزنامه «آرمان ملّی» صبح امروز درگذشت.
رضا تهرانچی کارآفرین پیشرو ایرانی و موسس کارخانه ویتانا؛ تولید کننده بیسکویت های مادر و پتی بور، درگذشت.
رضا براهنی شاعر و نویسنده صاحبنام ایرانی و از اعضای هیات موسس کانون نویسندگان ایران که در تورنتوی کانادا به‌ سر می‌برد، بامداد امروز درگذشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید