صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۶
کد خبر: 9547
گزارشگر: 213
۵۳۷
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

توسعه و تولید را «بنگاه های کوچک» رقم می زنند

توسعه و تولید را «بنگاه های کوچک» رقم می زنند
بنگاه های کوچک و زودبازده از بخش های بسیار مهمی است که فعال سازی و حمایت از آنها باید در دستور کار دولت و مسئولین قرار گیرد؛ چرا که نگاه ویژه به این بخش می تواند اتفاق بزرگی را در عرصه رشد تولید رقم زند.

به گزارش آسیانیوز، بنگاه های کوچک و زودبازده از بخش های بسیار مهمی است که فعال سازی و حمایت از آنها باید در دستور کار دولت و مسئولین قرار گیرد چرا که نگاه ویژه به این بخش می تواند اتفاق بزرگی را در عرصه رشد تولید رقم زند.

تبلیغ

--------

بیشتر بخوانید

زیرساخت ضعیف حمل و نقل؛ عامل گرسنگی است
----------------------------------

تشکیل بنگاه های دولتی تامین کننده و توسعه گر همانند تجربه ای که در چین عملیاتی شد می تواند بخش مهمی از دغدغه بنگاههای تولیدی در جهت تامین مواد اولیه با قیمت مناسب را برطرف و نیز فروش محصولات را تسهیل کند. ضمن اینکه به رشد صادرات این محصولات نیز می تواند کمک کند. به این ترتیب بنگاه تولیدی می تواند بیشترین تمرکز خود را بر ارتقاء کیفیت محصولات خود بگذارد.

رفع موانع مالیاتی و بخشودگی جرایم می تواند یکی از دغدغه های اصلی تولیدکننده را برطرف و مسیر تولید را هموار کند.

این در حالی است که برای افزایش قدرت خرید مردم و تشویق آنها برای خرید و مصرف کالاهای ایرانی و متعاقبا کمک به تولید هر چه بیشتر این کالاها، اعطای گسترده تسهیلات خرید کالای ایرانی و کارتهای اعتباری عامل بسیار موثری است که می تواند به تحریک تقاضا برای کالای داخلی و استفاده از حداکثر ظرفیت های تولید در کشور منجر شود.

نکته بسیار مهم و اساسی که باید بیش از هر زمان به آن توجه شود حمایت از کارآفرینان و جهادگران عرصه تولید و صنعت کشور است که سال هاست علیرغم همه فشارها، چالش ها و ناملایمات با اراده و تدبیر و همت والا و نبوغ و تعهدی مثال زدنی چرخ تولید کشور را با دستان توانمند خود چرخانده اند و با ایجاد اشتغال به چرخه اقتصادی کشور کمک شایان توجهی کردند.

قطعا حمایت هر چه بیشتر از این کارآفرینان و کمک به بخش خصوصی و برداشتن موانع حرکتی این بخش می تواند منجر به یک جهش قابل توجه در تولید و تحقق هر چه بیشتر اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی شود.

--------------

بیشتر بخوانید

راه آهن توسعه نیافته؛ قفلی بر تجارت/حمل و نقل ریلی ایران جوابگوی نیازهای کشور نیست!

----------------------------------------

همچنانکه حمایت از تولید داخلی و توجه به صنعتگران ایرانی از مهم ترین عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره وری داخلی است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/6fn
اخبار مرتبط
تجارت عادلانه یا Fair trade هر روز بیشتر و بیشتر در جهان مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در واقع جنبشی اجتماعی در سراسر دنیا شکل گرفته است که از مردم می‌خواهد تنها از کسانی خرید کنند که اصول تجارت عادلانه را رعایت می‌کنند.
حمل و نقل ضعیف عامل عمده گرسنگی در جهان است و هزینه بالای حمل تولیدات کشاورزی، تاخیر‌های طولانی و زیان‌ها و صدمات وارده به محصولات فسادپذیر، موانع قوی در مسیر امنیت غذایی در جهان هستند.
کشاورز زحمت کش که بار اصلی تولید را بر دوش دارد با هزار مکافات و حداقل سود محصول را تولید می کند و زمانی که به دست مصرف کننده می رسد قیمت سر به فلک می کشد؛ کامیون داران اعتصاب می کنند و هزینه حمل و نقل گران می شود؛ واضحا یک جای کار می لنگد!
بر اساس قانون، حداکثر حاشیه سود بین قیمت تمام‌شده و نرخ درج‌شده بر روی محصول باید ۱۸ درصد باشد، درصورتی‌که گاهی این فاصله بسیار بیشتر است؛ چون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تمایل بیشتری برای خرید تولیدات کارخانه‌هایی وجود دارد که دارای حاشیه سود بیشتری هستند.
متاسفانه عدم حمایت کافی و بی توجهی از تولیدات علمی ، منجر به این شده که بسیاری از دانشمندان و نخبگان ما بار کوچ ببندند و از ایران بروند و بسیاری از فارغ التحصیلان نخبه ما بیکار هستند.
در حالی که بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به سیستم بانکی را باید یکی از دلایل اصلی عدم رونق تولید در کشور عنوان کرد، افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی و نیز پدیده قاچاق در کشور ضربه های مهلک دیگر به تولید هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید