صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۱
کد خبر: 9548
گزارشگر: 213
۵۴۶
۰
۰
۳
در صورت عدم استخدام دولتی و سلطه پیمانکاران رقم خواهد خورد

مهاجرت کارگران

مهاجرت کارگران
طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی و حذف پیمانکاران از دغدغه های اصلی کارگران پالایشگاهی است که به گفته کارشناسان در صورت عدم تحقق این موضوعات، نیروهای تخصصی به کشورهای همسایه مهاجرت می کنند.

به گزارش آسیانیوز، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: تنها امید ما طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی و حذف پیمانکاران است. اگر این طرح به نتیجه نرسد باید شاهد کوچ نیروهای تخصصی پارس جنوبی به کشورهای همسایه باشیم که چند برابرِ اینجا به نیروها حقوق می‌دهند.

-----------------------

بیشتر بخوانید

پیمانکاران حقوق کارگر را پایمال می کنند/خواسته کارگران قرارداد مستقیم و حذف شرکت‌های پیمانکاری است
------------------------------------------------

حشمت‌الله سلیمانی (رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه چهارمِ مجتمع گازی پارس جنوبی) در مورد مشکلات کارگران پیمانکاریِ پارس جنوبی گفت: در مورد حل مشکلات، بیشتر صحبت می‌شود و در واقعیت اتفاقی نمی‌افتد. بزرگترین دغدغه‌ی ما حذف پیمانکاران و بریدنِ دست‌های واسط از سفره‌ی کارگران است. پروژه‌ی گاز عسلویه یک پروژه‌ی ملی است اما این پروژه‌ی ملی را در قالب شرکتهای پیمانکاری به افراد صاحب نفوذ سپرده‌اند.

وی گفت: پیمانکاران حقوق و مزایایِ نیروهای متخصصی که سالهای سال سرمایه‌ی صنعت کشور هستند را می‌بلعند و به جای اینکه مزد به طور مستقیم به جیب کارگران برود اول به جیب پیمانکاران می‌رود و بعد از آنکه پیمانکار سود کلان خود را برداشت به صورت ناچیز به کارگران می‌رسد.

سلیمانی گفت: تنها راه‌حل مشکل ما حذف پیمانکاران است و طرح‌هایی مثل عدالت در پرداخت و نظارت بیشتر نمی‌تواند جایگزین حذف پیمانکاران شود، چون اگر پیمانکار بماند این روال ادامه پیدا می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی تصریح کرد: کارگری که در عسلویه و در گرمای ۴۰ درجه، در هوای شرجی کار می‌کند با نیروی رسمی که زیر کولر کار می‌کند، یکسان نیست. کارگری که در بدترین شرایط کار می‌کند حقوق کمتری از کارگر رسمی می‌گیرد و این اصلا عادلانه نیست.

سلیمانی همچنین به مشکل بیمه تکمیلیِ کارگران پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در سال جدید هنوز بیمه تکمیلیِ جدیدی برای ما معرفی نکرده‌اند و با هیچ بیمه‌ای قرارداد نبستند. کمترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که اجازه ندهند کارگران نگرانِ هزینه‌های درمان خود باشند و سریع‌تر تکلیف بیمه‌های تکمیلی را روشن کنند.

وی همچنین به هزینه‌ی رفت و آمد کارگران اشاره کرد و گفت: هزینه‌ی رفت و آمد فقط مختص کارگران رسمی است و کارگران پیمانکاری مجبورند خود هزینه‌های سنگین رفت و آمدشان را پرداخت کنند. بسیاری از کارگران برای اینکه هزینه‌ی کمتری بابت رفت و آمد بدهند مجبورند به جای هواپیما با اتوبوس به شهر خود بروند و دو روز از روز تعطیلات و استراحتشان صرف راه شود. این یک نمونه از تبعیض بین نیروهای کار است.

به نقل از ایلنا، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: کار در این منطقه‌ی آلوده سلامت کارگران را تهدید می‌کند و ما انتظار داریم قانون کار نه فقط برای کارگران رسمی که برای ما هم اعمال شود.

سلیمانی گفت: درخواست ما این است آنچه به کارگران رسمی از بابت شرایط بدِ آب و هوای اینجا پرداخت می‌شود به کارگر پیمانکاری هم پرداخت شود. مگر هوای عسلویه برای کارگر رسمی و کارگر پیمانکاری فرق می‌کند؟! همه‌ی ما در یک آب و هوا کار می‌کنیم و این آب و هوا به یک اندازه سلامت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی همچنین به رانندگانِ شرکت پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: وضع این راننده‌ها از سایر نیروها بدتر است. برای ما طرح طبقه‌بندی را به صورت ناقص اجرا کردند اما برای رانندگان همین طرح ناقص را هم اجرایی نکردند و حقوق آن‌ها بسیار کم است. ما برای حل مشکل رانندگان نامه زدیم و منتظرِ پاسخ از طرف وزارت هستیم اما هنوز جوابی نشنیده‌ایم.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی گفت: در حال حاضر تنها امید ما طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولتی و حذف پیمانکاران است. اگر این طرح به نتیجه نرسد باید شاهد کوچ نیروهای تخصصی پارس جنوبی به کشورهای همسایه باشیم که چند برابرِ اینجا به نیروها حقوق می‌دهند.

این در حالی است که دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی نیز هفته گذشته اصلی‌ترین مطالبه کارگران این استان را در هفته کارگر حذف شرکت‌های پیمانکاری عنوان کرد.

کریم صادق زاده ، درباره مطالبات کارگران در هفته کارگر اظهار داشت: با وجود آنکه تعداد شرکت‌ها، کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی دارای بحران شدید در استان آذربایجان شرقی از ۱۸ مورد به ۳ مورد کاهش یافته که خود جای تقدیر دارد ولی متاسفانه مشکلات در حوزه شرکت‌های پیمانکاری و کارگرانی که تحت مسئولیت این شرکت‌های که غالبا تامین نیرو هستند، همچنان باقی است.

وی گفت: اغلب پیمانکاران بخش خصوصی در پرداخت حقوق به کارگران به سبب نداشتن منابع مالی دچار مشکل هستند علاوه بر اینکه این شرکت‌ها به لحاظ ماهیت شکل‌گیری همواره و به انحاء مختلف حقوق کارگران را پایمال می‌کنند بنابراین چنین شرکت‌هایی باید برچیده شوند و اگر هم الزام قانونی برای فعالیت این شرکت‌های پیمانکاری وجود دارد بایستی امورات به خود کارگران در قالب شرکت‌های تعاونی سپرده شود./

https://www.asianews.ir/u/6fp
اخبار مرتبط
نماینده کارگران شرکتی و قراردادی کشور گفت: رئیس مجلس از طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت حمایت قاطع کردند؛ نمایندگان مجلس هم تاکید دارند که شرکت‌های واسطه باید به کلی حذف شوند.
در حالی که عضو کارگری شورایعالی کار تاکید کرد که به مرو خانواده‌ی کارگری کشورمان به دلیل نداشتن حداقل‌های زندگی دچار آسیب جدی شده‌اند و به اندازه نیاز استانداردشان نمی‌خورند و نمی‌پوشند و آموزش نمی‌بینند، از افزایش طبق مزد مصوب نوزدهم اسفند خبر داد.
عضو هیأت مدیره کانون کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران از اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران خبر داد.
براساس مصوبه شورای عالی کار ایران، کارفرماها موظف‌اند مزد کارگر حداقل‌بگیر بدون سابقه و بدون اولاد را با در نظر گفتن بن و حق مسکن برابر با پنج میلیون و ۶۷۹ هزار تومان بپردازند.
براساس سومین نشست دستمزد شورای عالی کار، با توجه به این که نرخ تورم سالانه هم اینک در حدود ۴۱ درصد است، به نظر می‌رسد رقم نهایی مزد چیزی بین آخرین رقم پیشنهادی کارفرمایان و نرخ تورم باشد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجهی مواجه می‌شود.
در حالی که در یک‌ سال گذشته، حقوق و دریافتی حداقل‌بگیران متناسب با نرخ تورم تعیین نشد و قیمت کالاهای اساسی تصاعدی افزایش یافت، بر اساس گزارش مرکز آمار، در بهمن، بالاترین تورم ماهانه مربوط به پایین ترین دهک و کم ترین تورم ماهانه مربوط به بالاترین دهک هزینه ای بوده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید