صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۵
کد خبر: 9589
گزارشگر: 213
۱۰۳۳
۰
۰
۴
بنا بر اظهارات مسوولان صنایع غذایی کشور

افزایش «بی سابقه» قیمت‌ حبوبات؛ برنج و ماکارونی در «روزهای آینده»/اخطار بسیاری از مسوولان

افزایش «بی سابقه» قیمت‌ حبوبات؛ برنج و ماکارونی در «روزهای آینده»/اخطار بسیاری از مسوولان
دبیر انجمن حبوبات از تداوم افزایش نرخ انواع محصولات حبوبات در بازار خبر داد؛ این در حالی است که بسیاری از مسوولان پیشین و فعلی و از جمله عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرده اند که گرانی‌ها و تورم تقصیر هیچ کشوری نیست؛ بلکه مساله مدیران بی‌کفایت، نالایق و ناتوان است.» .

به گزارش آسیانیوز، هم‌زمان با تداوم قیمت انواع کالا به‌ویژه اقلام خوراکی در ایران یک فعال بخش حبوبات از افزایش تا ۱۲۰ درصدی این محصولات در یک سال گذشته خبر داد.

-------------

بیشتر بخوانید

جزییات دلایل «گران شدن» برنج/آیا برنج هم از سفره ایرانی حذف می شود؟!
--------------------------------------
عبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات روز دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت با بیان این که متوسط قیمت یک کیلوگرم حبوبات در ایران ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان در سال گذشته بوده، گفته است که قیمت برخی از این محصولات بین ۷۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

آقای افتخاری در ادامه با اشاره به این‌که بر اساس اعلام شورای عالی اقتصاد، واردات حبوبات مشمول اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده شده، از تداوم افزایش نرخ انواع محصولات آن در بازار خبر داده است.

افزایش قیمت حبوبات در حالی صورت می‌گیرد که به دلیل افزایش نرخ سبد پروتئین‌ خانوارها، تمایل اقشار آسیب‌پذیر جامعه برای مصرف حبوبات در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

روند بی‌وقفه افزایش قیمت مواد غذایی در ایران هم‌چنان ادامه دارد و به‌ویژه پس از نوروز هر روز گزارش‌های متعددی از افزایش دوباره بهای انواع محصولات منتشر می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها قیمت ماکارونی و انواع برنج در بازار در هفته‌های گذشته چهاربرابر افزایش یافته است، این در حالی است که به گفته شهروندان و کارشناسان این افزایش قیمت‌ها متناسب با افزایش حقوق تعیین‌شده در سال ۱۴۰۱ نیست.

براساس مصوبه دولت در روز یک‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت، حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۱، ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. دستمزد کارگران نیز امسال با وجود افزایش ۵۷.۴ درصد در مقایسه با سال گذشته به چهارمیلیون و ۱۷۹هزار و۷۵۰ تومان رسیده است.

در واکنش به افزایش نرخ تورم حدود ۴۰ درصدی در یک سال گذشته، حتی برخی نمایندگان مجلس ایران نیز درباره ادامه این وضعیت هشدار داده و خواستار رسیدگی دولت شده‌اند.

از جمله شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس روز یک‌شنبه گفته است: «مسائل اقتصادی، گرانی‌ها و تورم تقصیر هیچ کشوری نیست که هر روز بگوییم که مشکلات و معضلات ما ارتباطی با غرب و شرق دارد بلکه موضوع مدیران بی‌کفایت، نالایق و ناتوان است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته همواره تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی را مسبب وضعیت آشفته اقتصادی ایران عنوان کرده‌اند.

همچنین طبق انتظارات تولیدکنندگان ماکارونی قیمت آن با تثبیت قیمت آرد افزایش خواهد یافت؛ این در حالی است که بنا بر مشاهدات میدانی برخی رسانه ها، بعضی فروشگاه‌ها ماکارونی را دو برابر قیمت سال قبل می‌فروشند و موجودی برخی از فروشگاه‌ها هم تمام شده است.

این در حالی است که بنا بر مشاهدات میدانی برخی رسانه ها برخی فروشگاه‌ها ماکارونی را دو برابر قیمت سال قبل می‌فروشند و موجودی برخی از فروشگاه‌ها هم تمام شده است. این در حالی است که محسن امینی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، می‌گوید قیمت جدید این کالا در دولت تصویب و ابلاغ می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی، قیمت ماکارونی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل از آن، ۱۸.۵ درصد افزایش یافت اما بررسی بازار در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۱، از رشد ۱۱۴ درصدی قیمت این کالا در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰ خبر می‌دهد.

این در حالی است که قیمت انواع برنج نیز در هفته‌های اخیر افزایش داشته است؛ آن طور که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد یکی از دلایل اصلی این افزایش در بازار، رسوب ۱۰۰ هزار تن از این کالا در بنادر و گمرکات کشور است؛ در همین حال دبیر انجمن واردکنندگان برنج، گفت: «افزایش قیمت برنج باعث شده حداکثر تا ۱۵ میلیون نفر که دستشان به دهانشان می‌رسد، از امکان مصرف این محصول مغذی برخوردار باشند.»/

 

  

https://www.asianews.ir/u/6gt
اخبار مرتبط
طبق انتظارات تولیدکنندگان ماکارونی قیمت آن با تثبیت قیمت آرد افزایش خواهد یافت؛ این در حالی است که بنا بر مشاهدات میدانی برخی رسانه ها، بعضی فروشگاه‌ها ماکارونی را دو برابر قیمت سال قبل می‌فروشند و موجودی برخی از فروشگاه‌ها هم تمام شده است.
افزایش قیمت کالاهای اساسی با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی، سرعت بیشتری گرفت و حالا نوبت چای شده است.
براساس آمار رشد قیمت حبوبات در حالی صورت گرفت که با گران شدن پروتئین، حبوبات جایگزین پروتئین در سبد غذایی مردم شده بود.
همزمان با عرضه شکر دولتی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران از توزیع برنج یارانه‌ای و دولتی از امروز در کل کشور خبر داد.
شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد انواع برنج وارداتی دانه بلند که توسط این شرکت در بازار توزیع می‌شود، محصول دو کشور هندوستان و پاکستان است.دو کشور هندوستان و پاکستان است.
در حالی که ایران پتانسیل کافی و لازم را برای رسیدن به خودکفایی در تولید حبوبات دارد، اما آمار وزارت جهادکشاورزی نشان می‌دهد که حجم واردات برخی از اقلام حبوبات به کشور هر ساله افزایش پیدا می‌کند؛ به‌‌طوری که در حال حاضر ایران یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان حبوبات در دنیاست و سوال اینجاست که چرا این قبیل محصولات نباید از کشاورزان کشور خریداری شود؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید