صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳۰ اَمرداد ۱۳۹۸ / ۱۸:۴۵
کد خبر: 959
گزارشگر: 49
۸۳۴
۰
۰
۰

پول داغ و خواب زمستانی بازار مسکن !

تحولات ایجاد شده در بازار مسکن نه تنها ناشی از کلیت سیاست گذاری های حکمرانان اقتصاد ی است بلکه بر کل اقتصاد اثر می گذارد .این که بنا به اظهار بانک مرکزی ج.ا.ا. تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 65درصد کاهش داشته است...
   تحولات ایجاد شده در بازار مسکن نه تنها ناشی از کلیت سیاست گذاری های حکمرانان اقتصاد ی است بلکه بر کل اقتصاد اثر می گذارد .این که بنا به اظهار بانک مرکزی ج.ا.ا. تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 65درصد کاهش داشته است و متوسط قیمت یک متر مربع بنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های ملکی در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دوبرابر شده است ؛ گواه بر سیاست به غایت غلطی است که حکمرانان اقتصادی پیشه کرده بودند .
   بی ثباتی فاحش و آشکاردر بازار، پول ملی را به پول داغ تبدیل می کند که همه سعی می کنند به نوعی از شر آن رهائی پیدا کنند . در این روی کرد برخی به بازار مسکن هجوم می آورند . 
 بدیهی است از سوئی گرانی زمین و مصالح ساختمانی قیمت تمام شد مسکن را بالا می برد واز سوئی دیگر به علت آن هجوم ، تقاضا فزونی می گیرد و نهایتاً ، بهای مسکن که مثل هر کالای دیگردر کلیت تابع دو عامل فوق است سر به فلک  می گذارد . 
 تبدیل مسکن به یک کالای سرمایه ای در ج.ا.ا.که حداقل ارزش دارائی را ثابت نگاه می دارد به زیان نیازمند واقعی مسکن تمام می شود و طبعاً تبعیض را دامن می زند .
 واضح است مسکن کالای بادوامی است که رابطه ی مستقیمی با رشد جمعیت و میزان ازدواج ها دارد ؛ لذا با روند رشد جامعه رابطه ی تنگاتنگی دارد و به عبارتی از منظر جامعه شناسی نیز باید مورد مداقه قرار گیرد .
وقتی ثبات اقتصادی گسسته شود ؛ فعالیت اقتصادی از چار چوب بازار تخصصی خارج می شود .سرمایه که ماهیتاً ترسو و به غایت محافظه کار است بازار های امن را به سرعت مطالبه می کند تا ارزش واقعی اش را از دست ندهد ؛ همین هم به بازار هائی چون مسکن فشار می آورد .
حکم رانان اقتصادی که خود مسببین بلا فصل این مصیبت هستند در مورد ثبات نسبی بازار ارز و طلا تا حدودی می توانند دخالت داشته باشند ، که عمدتاً جنبه های امنیتی دارد ولی در مورد مسکن ، تقریباً خلع سلاح هستند .
آن ها معمولاً وام مسکن را افزایش می دهند که آن هم باتوجه به در آمد وام گیرنده در قبال پرداخت قسط ها محدودیت دارد و جوابگوی رشد بهای مسکن نیست . 
شکست طرح مسکن مهر هم به دولت یاد داد ؛ گز نکرده نبرد و وارد بازی ای نشود که در نهایت موجب نارضایتی های بیشتر مردم را فراهم کند . 
 تمامی عوامل برشمرده این نوید شوم را سر می دهند که بازار مسکن دچار خواب زمستانی شود !
واز آنجا که در دوره رکود ساخت وساز صورت نمی گیرد ، این خواب زمستانی چه بسا به درازا نیز بیانجامد . 
 
مسعود خوشابی
https://www.asianews.ir/u/1og
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید