صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۲:۳۰
کد خبر: 9615
گزارشگر: 213
۲۸۴۱
۰
۰
۳
کمک معیشتی در راه است

واریز «یارانه جدید» در پی گرانی نان و آرد

واریز «یارانه جدید» در پی گرانی نان و آرد
وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت یارانه‌ جدید خبر داد.

به گزارش آسیانیوز، حذف یارانه آرد، قیمت برخی انواع نان را گران کرده است اما مقامات دولتی می‌گویند نان سنتی گران نمی‌شود. حالا هم وزیر جهاد کشاورزی از یارانه‌ای جدید خبر داده است.

با حذف یارانه آرد، قیمت نان‌های فانتزی افزایش یافته است؛ اما مقامات دولتی تاکید می‌کنند که نان سنتی قرار نیست گران شود. حتی شماره‌ای نیز برای گزارش مردمی گرانی نان اعلام کرده‌اند. حالا هم وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت یارانه‌ای برای جبران افزایش قیمت آرد خبر داده است.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرایط امنیت غذایی جدید در دنیا ایجاب می‌کند که دولت ایران نیز برای پایداری امنیت غذایی خود، از قاچاق آرد جلوگیری کرده و نرخ آرد را برای مصارف صنعتی آزاد و قابل رقابت اعلام کند.

او افزود: بنابراین در گام اول، از این پس برای حفظ قیمت نان، آرد صنف و صنعت با نرخ ۱۲ هزار تومان محاسبه می‌شود.

 یارانه نان
وزیر جهاد کشاورزی گفت: از آنجایی که دولت در قانون بودجه ۱۴۰۱، تغییر نوع پرداخت یارانه‌ها را لحاظ کرده و این یارانه‌ها از کالا مستقیما باید به دست مصرف کننده برسد، سعی کردیم تا تسریعی در این اقدام انجام شود.

ساداتی‌نژاد توضیح داد: البته دولت ملزم به جبران این افزایش قیمت است و در روز‌های آینده جبران خواهد شد؛ حتی بیش از هزینه‌ای که به مردم تحمیل می‌شود (باشگاه خبرنگاران جوان).

 به نقل از ایرنا، وزارت جهادکشاورزی خبر منتشرشده در فضای مجازی درباره گران شدن نان سنتی را تکذیب کرد.

علیرضا رضازاده، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی در واکنش به مطالبی که با عنوان «قیمت جدید نان بعد از آزاد شدن آرد» در برخی سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شده گفت: متاسفانه این مطلب مربوط به آرد صنعتی بوده و جدولی هم که در متن این مطلب منتشر شده، مربوط به نان‌های صنعتی و باگت و فانتزی است.

وی افزود: اما متاسفانه در عنوان و متن مطلب منتشرشده به این واقعیت اشاره نشده و به گونه‌ای خبر منتشرشده که گویی قیمت نان سنتی از قبیل نان لواش، سنگک، بربری و … افزایش یافته است که بدین وسیله تکذیب می‌شود.

به گفته وی، دولت در صورت هدفمندی آرد نان سنتی، یارانه آن را مستقیم به مردم خواهد داد و نان سنتی برای مصرف کننده نهایی گران نخواهد شد.

گزارش گرانی قیمت نان به سامانه‌های ۱۲۴ و ۱۳۵
همچنین محمدرضا درگاهی، مدیر کل بازرسی جهاد کشاورزی در گفتگو با صدا و سیما گفت: هیچگونه افزایش قیمت در نان‌های سنتی مانند لواش، سنگک و بربری وجود نداشته است.

او افزود: هموطنان می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ و ۱۳۵ تعزیرات، گزارش‌ها را به ما اعلام کنند.

اما آنگونه که صدا و سیما گزارش داده، آرد کیسه‌ای برای تولیدکنندگان نان‌های فانتزی از ۷۰ هزار، به۶۷۰ هزار تومان رسیده است و این موضوع باعث افزایش قیمت این نوع نان شده است.

 

اجرای کارت نان؟

این در حالی است که مسعود میرکاظمی گفته جزئیات کارت نان در دولت در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده. اما پیشنهاد اولیه این است که ارز ترجیحی نان حذف شود و دولت به مردم کارت مخصوص خرید نان بدهد.

مردم می‌توانند با این کارت نان را با قیمت فعلی از نانوا بخرند و بعدا دولت مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت یارانه‌ای نان را به نانوا پرداخت می‌کند. به عبارتی در این شیوه خرید نان، همان قیمت قبلی نان از کارت نان افراد کسر می‌شود، ولی به نانوا قیمت جدید پرداخت می‌شود.

میرکاظمی اعلام کرده که طرح پرداخت کارت نان، در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده. اما این طرح در همین ابتدای کار ابهامات و سوالات زیادی ایجاد می‌کند.

اولین سوال این است که آیا پرداخت کارت نان به معنای تعیین سهمیه مشخص تعداد نان برای هر خانوار طی یک ماه است؟ یعنی دولت بر اساس تعداد اعضای خانوار به آنها سهمیه یا کوپن خرید نان می‌دهد و مازاد بر آن را مردم باید با قیمت آزاد بخرند؟ مانند سهمیه بنزین که ماهانه سهمیه مشخصی پرداخت می‌شود و مازاد این سهمیه، با قیمت آزاد محاسبه می‌شود؟

اگر چنین باشد به معنای دو نرخی شدن قیمت نان است و بعد از این نان هم مانند بنزین قیمت آزاد و یارانه‌ای خواهد داشت.

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا کارت خرید نان به صورت نقدی شارژ می‌شود و یا مانند کارت بنزین است؟ به عبارتی سوال این است که آیا امکان برداشت نقدی از کارت مخصوص نان وجود دارد و یا نه؟

پرداخت یارانه نان جدی است؟
احتمالا چنین پیشنهادی به این معناست که دولت به جای پرداخت کارت نان، ماهانه مبلغی را به‌عنوان یارانه نان به مردم بدهد.

این به معنای پرداخت یارانه جدید در اقتصاد ایران است. یارانه‌ای که به نظر می‌رسد مبلغ آن بسیار کم است! دولت سالانه چهار هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کند. یعنی یارانه‌ای که با کمک آن نان ارزان به دست مردم برسد. حالا اگر قرار باشد قیمت نان آزاد شود و دولت یارانه آن را به مردم بدهد، به هر نفر ماهانه چقدر یارانه نان پرداخت می‌شود؟
با احتساب اعتبار چهار هزار میلیارد تومانی و جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، سهم هر فرد از یارانه نان ماهانه چهار هزار تومان می‌شود! معادل خرید دو عدد نان سنگک!/(تجارت نیوز)

https://www.asianews.ir/u/6hj
اخبار مرتبط
یارانه یک میلیون تومانی عید فطر شامل همه افراد نمی‌شود؛ در حالی که این کمک معیشتی جزو پرداختی های مناسبتی دولت ابراهیم رییسی به شمار می آید.
مرحله دیگر یارانه معیشتی هفته آینده به حساب سرپرستاران خانواده واریز می‌شود.
سهمیه بنزین یارانه ای اردیبهشت در کارت‌های سوخت واریز می‌شود.
در حالی که امروز نیز جانشین پلیس با انتقاد های تند خودروهای بی کیفیت خودروسازان داخلی را سبب تصادفات و مرگ و میر دانست، سایپا فروش فوق‌العاده چهار محصول ساینا S، کوییک با گیربکس معمولی، تیبا sx و وانت ۱۵۱ را از امروز به مدت دو روز آغاز کرده است.
در طرح رمضان ۷۰۰ تن شکر یارانه ای در فروشگاه ها عرضه خواهد شد.
مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر به عنوان یارانه کمک معیشتی ماه رمضان به حساب سرپرستان خانوارهای شناسایی‌شده واریز خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید