صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۳
کد خبر: 9633
گزارشگر: 213
۱۰۶۹
۰
۰
۴
بوم شناس معروف درباره زاییدن پلنگ مطرح کرد

شانس خوب «نر» بودن توله یوزپلنگ ها/اندام جنسی توله ها از ابتدا مشخص است!+ویدیو

شانس خوب «نر» بودن توله یوزپلنگ ها/اندام جنسی توله ها از ابتدا مشخص است!+ویدیو
اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست گفت: اندام های جنسی یوزپلنگ ها کاملا مشخص و از روز اول واضح هستند؛ با همه این ها، برای ادامه نسل، هر دو جنس لازم است. اینکه توله یوزها «نر» باشند

به گزارش آسیانیوز، پس از گذشت پنج روز از اعلام خبر زایمان یک یوزپلنگ ایرانی و «ماده» بودن توله‌ها، مقامات سازمان حفاظت محیط زیست روز پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، اعلام کردند که توله‌ها «نر» هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران روز ۱۱ اردیبهشت از عمل «سزارین صحرایی» یک یوزپلنگ ایرانی به نام «ایران» و تولد سه توله ماده خبر داد.

چهار روز پس از اعلام این خبر اعلام شد که یکی از سه توله به دلیل «ناهنجاری و چسبندگی ریه» تلف شده است.

حالا علی ظاهری، سرپرست اداره کل محیط زیست سمنان نیز، درباره آخرین وضعیت «ایران» و توله‌هایش گفته است که معاینات روز پنج‌شنبه نشان داده که دو توله باقی‌مانده سالم هستند و جنسیت آن‌ها «نر» است.

 ظاهری در ادامه درباره دلیل اشتباه بودن تشخیص ابتدایی جنسیت یوزپلنگ‌های تازه متولدشده گفت: «تشخیص جنسیت گربه‌سانان مخصوصاً یوزپلنگ در روزهای اول تولد بسیار سخت و حساس است. اندام‌های تناسلی آن‌ها به‌راحتی قابل تشخیص نیست، اما تعیین جنسیت با رشد حیوان، مرحله به مرحله آسان‌تر می‌شود.»

ماده بودن توله‌های متولدشده از جهت افزایش احتمال تکثیر این گونه کمیاب و در معرض انقراض از اهمیت بسیاری برخوردار بود.

ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ ایرانی یا آسیایی است و سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه در معرض انقراض تدوین کرد.

کاهش آمار یوزپلنگ ایرانی به ۱۲ قلاده در سال ۱۴۰۰ در حالی رخ داده است که شمار این گونه منحصربه‌فرد در اواخر دهه ۸۰ حدود صد قلاده بود.

این در حالی است که اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه چرا دامپزشک معتمد فرق بین نر و ماده را نمی داند؟ گفت: اندام های جنسی کاملا مشخص و از روز اول واضح هستند. با همه این ها، برای ادامه نسل، هر دو جنس لازم است. اینکه توله یوزها «نر» باشند، قطعا احتمال جفت گیری بیشتر می شود. می توان اسپرم را از بیضه ها گرفت و در یک شرایط مطلوب برای مدت ها نگه داشت و وقتی که جنس ماده را پیدا کردند می توانند عمل لقاح را انجام دهند و ماده را باردار کنند. الان شانس ادامه نسل یوز ایرانی بیشتر شده است و جای نگرانی نیست.

بخش دیگری از صحبت های این بوم شناس در فایل زیر آمده است:

 


امکان سزارین مجدد وجود دارد
این کارشناس محیط زیست در ادامه افزود: انسان و یوزپلنگ، پستاندار هستند و شباهت های بسیار زیادی در هر دو وجود دارد. همانطور که انسان ها بعد از سزارین می توانند مجددا آبستن شوند، این امکان برای یوزپلنگ نیز وجود دارد. همچنین تا سه بار می توانند سزارین بدون اشکال نیز داشته باشند. پهلوهای راست و چپ و وسط شکم، تا سه بار امکان باز شدن با سزارین دارند و هیچ مشکلی برای ایران به وجود نمی آید.

وی افزود: اینکه چرا دامپزشک معتمد نتوانست جنس توله ها را تعیین کند عجیب است. اگر دامپزشک کارکشته تر برای توله یوزها آورده شود، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

احتمال نجات توله یوز  وجود داشت
کهرم در پایان با اشاره به اینکه توله یوزی که از بین رفت مشکل چسبندگی ریه داشت و احتمال نجاتش خیلی کم بود، گفت: با همه این ها اگر قبل از تولد مشخص می شد که مشکل آن توله یوز چیست، شاید امکان داشت عمل جراحی انجام و مشکل رفع شود. با این وجود تاکید می کنم این عمل بسیار مشکلی است و شانس موفقیت در آن خیلی ناچیز است./

 

 

https://www.asianews.ir/u/6i2
اخبار مرتبط
پس از کشته شدن یک پلنگ سرگردان در شهر شاهی(قائمشهر) در اثر ضرب و جرح و با شلیک ماموران پلیس، یک قلاده خرس در روستای کنازق شهرستان نمین استان اردبیل نیز بر اثر آزار و اذیت اهالی مجروح و کشته شد؛ این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان روی آوردن گونه های حیات وحش به شهرها به دلیل بروز خشکسالی و تشنگی های طولانی این جانداران است.
در حالی که در شبکه‌های اجتماعی انتقادهایی از سازمان محیط زیست مطرح شده و کاربران اعلام کرده‌اند پس از حدود هفت ساعت سرگردان بودن این پلنگ، ماموران محیط زیست نتوانستند او را زنده‌گیری کنند؛ این سازمان مدعی شد که این پلنگ به دو مامور نیروی انتظامی حمله کرده است! در حالی که فعال محیط زیست و بوم شناس تاکید کرد اگر این حیوان دچار آزار و اذیت و استرس شده است.
پانزده فروردین سال ۱۳۱۹، زادروز و بیست و هفت فروردین ۱۳۹۰ سالروز درگذشت «بیژن پاکزاد»، طراح و تولیدکننده لباس و عطرو ادکلن و صاحب برند بیژن است؛ او پس از تحصیل در اروپا، بوتیک «پلنگ صورتی» که خارج از عرف خیاط ها و خرازی های سنتی آن زمان فعالیت داشت، در ایران راه اندازی کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید