صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۷
کد خبر: 9652
گزارشگر: 2
۷۰۵
۵
۰
۶
مهم ترین علت افزایش قیمت گوشت و مرغ

افزایش قیمت گوشت و مرغ در پی گرانی تعرفه سردخانه و حقوق

افزایش قیمت گوشت و مرغ در پی گرانی تعرفه سردخانه و حقوق
قیمت گوشت و مرغ در چند وقت گذشته رشد زیادی داشته که علل بسیاری دارد. مهم ترین علت افزایش قیمت گوشت و مرغ به علت گرانی هزینه سردخانه مرغ و افزایش حقوق ها بوده است.

امسال حقوق بیش از ۵۷ درصد افزایش یافت که در ۳۰ سال قبل بی سابقه بوده و حقوق دریافتی کارگران به بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. هر چند که کارگران از این کار راضی هستند، این افزایش حقوق باعث انتقاد صاحبان کشتارگاه ها گشته است. آن ها معتقدند که پرداخت چنین حقوقی به کارگران برای آن ها سخت بوده و موجب ایجاد فشار بیشتر بر روی کسب و کارها و دامن زدن به گرانی های بیشتر بازار گوشت و مرغ می شود.
چرا که با افزایش تعرفه حقوق کارگران، کشتارگاه ها می بایست قیمت تمام شده گوشت و مرغ و حاشیه سود خود را افزایش داده تا بتوانند بودجه مورد نیاز برای پرداخت حقوق کارگران را تامین نمایند. کشتارگاه ها برای آن که بتوانند حقوق مصوب کارگران را پرداخت کنند مجبور هستند تا قیمت گوشت و مرغ را افزایش دهند. به علاوه افزایش حقوق، می بایست افزایش قیمت سردخانه مرغ برای نگهداری از مرغ و گوشت را نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم گرانی تلقی کرد.
از دیگر عوامل موثر بر گرانی ها، گرانی ارزها من جمله دلار بوده است. در کنار آن تحریمات و مشکلات بین المللی همچون جنگ ها و چالش های جهانی را اضافه کنید. همه این ها دست به دست هم داده اند که قیمت لوازم و قطعات سردخانه افزایش یابد و نتیجتا هزینه سردخانه گوشت و مرغ افزایش پیدا می کند. با افزایش تعرفه سردخانه، عرضه کنندگان گوشت و مرغ قیمت را افزایش داده تا از پس پرداخت تعرفه های گران تر سردخانه بربیایند.

قیمت مرغ

همچنین معاون برق و انرژی وزیر نیرو در طی نشست خبری که با خبرنگاران داشت گفته است که تعرفه برق در تابستان ۱۴۰۱ افزایش پیدا خواهد کرد که باعث افزایش هزینه های نگهداری گوشت و مرغ در سردخانه و افزایش قیمت تمام شده گوشت و مرغ خواهد شد.
به علاوه چالش های ذکر شده، باید افزایش قیمت نهاده های دام و طیور را نیز به مشکلات کشتارگاه ها افزود. قیمت نهاده های دام و طیور در چند سال گذشته دچار تصاعد شده و به همین علت هزینه های تولید و نگهداری گوشت و مرغ افزایش یافته است.

 

چند راهکار برای کاهش قیمت گوشت و مرغ

 

همانگونه که ذکر شد، افزایش قیمت گوشت و مرغ به عوامل بسیاری بستگی دارد و باید با مدیریت چالش هایی که سد راه هستند، سعی کرد کنترل بیشتری بر روی قیمت ها داشته تا قیمت ها کاهش پیدا کنند.
در ادامه با مدیر عامل شرکت آران تبرید در جهت کاهش هزینه های ساخت و نگهداری سردخانه گوشت و مرغ صحبت شد که راهکارهای زیر را اشاره کردند:

 

عایق کاری و سرویس دوره ای سردخانه ها توسط آران تبرید

 

یکی از اقدامات بسیار موثر برای کاهش مصرف انرژی در سردخانه ها، عایق کاری کردن سردخانه گوشت و سرویس دوره ای قطعات و لوازم سردخانه است.کارشناسان شرکت آران تبرید آماده ارانه خدمات و سرویس های دوره ای سردخانه است. بدین شکل هزینه های اضافی و ناخواسته سردخانه کاهش پیدا کرده و در ادامه باعث کاهش قیمت مرغ و گوشت می شود.
مطالعه بیشتر در این مورد را میتوانید از لینک زیر انجام بدهید.
https://arantabrid.com/meat-and-poultry-cold-storage

 

مشاوره رایگان تامین تمامی قطعات سردخانه و اجرا و نصب آن

سردخانه

ورود شرکت ها و مراجع مربوطه برای کنترل بازار

 

اولین و مهم ترین نکته ای که می بایست رعایت شود ورود شرکت ها و مراجع ذی ربط همچون شرکت پشتیبانی امور دام به بازار برای مدیریت بهتر و کنترل بیشتر قیمت ها است.
به عنوان مثال تامین علوفه مورد نیاز با قیمت مناسب برای دامداران و کشتارگاه ها یکی از وظایف مهم این شرکت بوده که در صورت انجام می تواند باعث کاسته شدن قیمت ها شود. همچنین همکاری وزارت نیرو با کشتارگاه ها نیز می تواند به کاهش هزینه انرژی و در ادامه کاهش قیمت گوشت و مرغ کمک کند.

 

افزایش تولید و عرضه

 

افزایش تولید و عرضه نیز یکی از راه حل های مهم جهت متعادل سازی بازار و کاهش قیمت هاست. اگر میزان گوشت و مرغ موجود در بازار افزایش یابد، قیمت ها دستخوش تغییرات مثبت خواهند شد. برای افزایش تولید و عرضه باید سیاست های تشویقی در نظر گرفته شود و دولت و مراجع مربوطه، دامداران و کشتارگاه ها را همراهی کنند تا بتوان آینده ای روشن تر برای بازار گوشت و مرغ ساخت.

 

تخصیص یارانه به کشتارگاه ها

 

تخصیص یارانه های مختلف به کشتارگاه ها برای افزایش تولید، نگهداری و عرضه دام و مرغ یکی از سیاست های مهمی است که در صورت انجام گرفتن، می تواند کمک های شایانی به کاهش قیمت ها و تعدیل سازی بازار نماید.

 

اتخاذ تدابیر برای مدیریت نهاده های دام و طیور

 

مراجع ذی ربط می بایست با اتخاذ تدابیر لازمه جهت تولید و واردات نهاده های دام و طیور که یکی از ارکان اصلی افزایش تولید و نگهداری انواع دام و مرغ است، کمک کرده تا شرایط کنونی بهبود یابد. قیمت نهاده های دام و طیور افزایش یافته و با افزایش عرضه و تخصصین یارانه می توان به فعالان حوزه گوشت و مرغ کمک کرد تا بتوانند تولید و عرضه را افزایش داده و قیمت ها را کاهش دهند.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/6ii
اخبار مرتبط
یزد - از سردخانه ذخیره سازی میوه شب عید توسط مدیر کل تعزیرات حکومتی و مدیر کل بازرسی استان بازرسی بعمل آمد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
سجاد
۱۴۰۱/۰۲/۱۷
0
0
1

ای بابا دوباره گرونی دیگه دارین شرشو درمیارین خداوکیلی مرغ به قیمت 40 هزار تومن هم رسید و هیچ کاری نمیکنید آقایان دولتمران همیشه در صحنه

الهه
۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
0
0

دیگه ذهن ما عادت کرده به گرونی و فرقی به حامون نمیکنه با این میزان دستمزد ها دیگه گوشت و مرغ نمیشه خرید که بزار هر چقدر میخواد گرون بشه بالاخره یه روز دنیا از این همه اختلاف طبقاتی میترکه

عادل
۱۴۰۱/۰۲/۲۲
0
0
1

مگه دیگه میشه مرغ خوردش یارانه جدید 400 تومنی رو که واریز کردن روز اول نمیشد برداشت کرد فرداش که خواستم برم با همون کارت یارانه مرغ یخ زده بخرم اصلا قیمت رو که شنیدم شوکه شدم این دیگه چجورشه مگه این همه افزایش قیمت داریم ؟!

ملیکا
۱۴۰۱/۰۳/۰۲
5
0
0

این کمپین نخریدن مرغ درس عبرتی شد برای همه که بدونن الکی نباید قیمت هر کالایی رو بالا ببرن که مردم اینطوری زندگی شون به هم بریزه افزایش تعرفه سردخانه و یارانه و .. همش الکی هست باید جور دیگه جلوی این گرونی ها رو گرفت

آرش
۱۴۰۱/۰۵/۱۰
0
0
1

قیمت گوشت و مرغ رقت بالا بعدش ملت گفتن نمیخریم و .... قیمت اومد پایین ولی دوباره کم کم رفت بالاترین قیمت ممکن وایستاد چیزی که گرون بشه همینه, اونقدر مافیا داریم که نمیذارن قیمت ها کاهش پیدا کنه چون به نفع خودشونه بدبختینش هم واسه مردم


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید