صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۷
کد خبر: 9686
گزارشگر: 2
۱۲۹۸
۰
۰
۳
از بین بردن مگس

روشهای موثر در پیشگیری و مبارزه با مگس

روشهای موثر در پیشگیری و مبارزه با مگس
مهمترین و موثرترین راه مبارزه با مگس، پیشگیری از ورود و جذب آنها در داخل اماکن است .

با شروع بهار و فصول گرم سال ، بسیاری از کارخانجات و سازمانها و منازل مسکونی با هجوم مگس ها مواجه می شوند . مگس ها به دلایل مختلفی جذب اماکن می شوند و باعث از بین رفتن رفاه ساکنین و گسترش بیماریهای مرتبط می شوند.کسانی که می دانند چه چیزی مگس ها را جذب می کند در پیشگیری و از بین بردن مگس موفق هستند.

مهمترین و موثرترین راه مبارزه با مگس، پیشگیری از ورود و جذب آنها در داخل اماکن است .

برای تعیین اینکه چه چیزی مگس ها را جذب می کند بایستی گونه مگس را تشخیص دهید :
مگس خانگی جذب فضولات دم و زباله های در حال فساد می شود ولی مگس میوه جذب مواد قندی مانند میوه های رسیده می شود.

 

چه چیزی باعث جذب مگس ها به داخل اماکن می شود :

 

سطل زباله بدون درب
لاشه حیواناتی مانند کبوتر و موش در سقف کاذب و لای دیوارها و ..
استفاده از کود حیوانی تازه در محوطه باغچه (مگس ها در داخل مدفوع حیوانی تخم می گذارند،بایستی از کود کهنه یا فرآوری شده استفاده کرد)
وجود دامداری در نزدیکی اماکن
انباشت غیر بهداشتی زباله و پسماند غذایی در نزدیکی اماکن
باز گذاشتن درب و پنجره

 

راههای پیشگیری از ورود و تکثیر مگس :

 

پس از آشنایی با اینکه چه چیزی باعث جذب مگس می شود صاحبخانه ها و مدیران سازمان ها می توانند با ایجاد تغییرات و بهسازی و بهداشتی بودن محل با مگس ها مبارزه کند .

حذف زباله های مرطوب و مواد غذایی در حال فساد
استفاده از ظروف نگهداری زباله درپوشیده و شستشوی منظم ظروف زباله با موادی مانند وایتکس
تمیز کردن مدفوع حیوانات خانگی و عدم استفاده از کود تازه
اطمینان از بسته بودن درب و پنجره ساختمان ها با نصب جک و آرام بند درب ها
نصب توری استاندارد در ساختمان ها
استفاده و نصب جت فن در جلوی درب سوله ها و کارخانجات برای جلوگیری از ورود مگس

 

دفع مگس :

 

روشهای پیشگیری که در بالا شرح داده شد و محصولات طبیعی تا حدی کمک کننده هستند ولی در صورتی که با هجوم شدید مگس ها روبه رو شوید نیاز به روش های تخصصی است .

 

تله مگس :

 

مبارزه با مگس با استفاده از سموم مگس کش ثبت شده که به صورت آفت کش های طبیعی یا بیو آفت کش ها که تکنیک سریع و موثر برای رهایی از شر مگس هستند انجام می شود . استفاده از تله های مگس که به شکلی ساخته شده اند که مگس ها می توانند وارد شوند ولی نمی توانند از آن خارج شوند و توسط یک ماده بیولوژیک مگس ها به داخل تله کشیده میشوند یک راهکار بسیار موثر برای دفع مگس است .

 

سمپاشی مگس :

 

استفاده از سموم در سمپاشی مگس ها معمولا موقتی و مشکل است زیرا مگس ها سریعا نسبت به سم مگس مقاومت پیدا کرده و توسط آنزیمهای خاص خود سموم را تجزیه وخنثی میکنند.بهترین و موثرترین روش کنترل مگس ها بهسازی و رعایت بهداشت محیط زیست است و حشره کشها بر روی مگس چندان موثر نیستند.
سموم مناسب مگس : مگسها نسبت به سم د.د.ت وگروه سموم کلره در تمامی جهان، نسبت به سموم فسفره در خیلی از نقاط و نسبت به کارباماتها و پیرتروئیدها(سموم آلی گیاهی) در بعضی مناطق خاص مقاومت پیدا کرده اند. سمپاشی مگس ممکن است به صورت ابقایی در سطوح محل تماس و استراحت مگس ها صورت گیرد و یا از طناب و نوارهای آغشته به سمومی چون دیازینون ،مالاتیون ،پروپوکسور و دیمتوات و آویزان کردن آنها از سقف اتاقها و سالنها استفاده شود.تهیه و کاربرد طعمه های مسموم جامد یا مایع شامل سم به میزان1تا 2 درصد و قند به میزان ۱۰درصد در آب و مصرف این سموم در اطراف ساختمانها و یا مالیدن آنها به پایه ها و تیرکها و یا دیوارها نیزمیتواند موثر باشد.سموم ممکن است به صورت آئروسل یا اسپری تحت فشار در اماکن سرپوشیده مصرف شوند.
همچنین میتوان با سمپاشی مگس به صورت امولسیون یا سوسپانسیون در سطح و درون توده های زباله،مدفوع دام و طیور در دامداریها ومرغداریها به صورت هفتگی اقدام به لاروکشی و مبارزه با لارو مگسها نمود.
به اعتقاد “ارمغان بهداشت محیط” استفاده از سموم برای مگس اشتباه می باشد و فرمون های مخصوص مگس جایگزین مناسبی برای سم هستند .
شرکت سمپاشی ارمغان بهداشت محیط با استفاده از روش های نوین و تکنولوژی روز دنیا برای ریشه کنی و سمپاشی مگس ها آماده ارایه خدمات کنترل آفات می باشد .

 

روشهای طبیعی دفع مگس :

 

در برخی از نشریات آمده است که گیاهانی مانند نعناع ،فلفل،خیار ،سرکه سیب،آویشن، رزماری،اسطوخودوس، گل همیشه بهار مکزیکی ، بومادران ، و گیاهان پارچ (pitcher ) می تواند به عنوان دور کننده مگس ها عمل کند، بنابراین کاشت این گیاهان در با غچه می تواند در کاهش جمعیت مگس نقش داشته باشد . البته این راه حل ها به صورت علمی اثبات نشده است .
به اعتقاد ارمغان بهداشت محیط، با توجه به پیشرفت علم و روشهای تخصصی دفع آفات ، روشهای خانگی منتشر شده در مجلات زرد ارزش امتحان کردن ندارد.


نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/6jg
اخبار مرتبط
یزد - رییس اداره منابع آب شهرستان های یزد و اشکذرگفت: با وجود مزایای کشت های گلخانه ای، در صورت عدم مدیریت صحیح دراحداث و توسعه گلخانه ها، با چالش های جدی در مدیریت منابع آب به لحاظ کمی و کیفی مواجه خواهیم شد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید